Hur mycket behöver man per månad, till vad?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Hur mycket behöver man per månad, till vad?

Inlägg av entropi »

Jag tycker det viktiga inte är summan på månadskostnaden, utan hur stor andel av din inkomst den utgör.

Nu när vi båda jobbat hemifrån i nästan ett år kommer vi hyfsat lätt upp över 50% sparkvot.
Får man lite pengar över varje månad får man råd att investera för att sänka kostnader. Det är dyrt att vara fattig...
Tex köpte vi solceller nyss, så vi slipper förhoppningsvis några tusenlappar i utgift varje månad. Då kan vi spara ännu mer.
Ligger man strax över 50% sparkvot och försöker hålla investeringarna runt 8% tillväxt år till år så bör man bli ekonomiskt säker efter några år, och oberoende efter 10-15 år. Då kan du leva på att plocka ut 4% av ditt kapital utan att det minskar i värde.

Jag har länge tyckt att ekonomisk prepping är det viktigaste efter den grundläggande preppingen, men nu har äntligen min signifikanta insett samma sak.
Jag inser också att vi haft viss tur och att det kanske inte är lika lätt för alla. Men precis som med annan prepping så gäller det att jobba på små inkrementella förbättringar varje månad i rätt riktning.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"