Fenomnenet Late stage capitalism, kanske nära?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Fenomnenet Late stage capitalism, kanske nära?

Inlägg av rödluvan »

Personligen tror jag att du har rätt (åtminstone i nuläget) svensken orkar ju inte ens ansluta sig till de gula västarna, sedan klagar alla över att vi får all skit lassad över oss, tro --- det... :roll:
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Fenomnenet Late stage capitalism, kanske nära?

Inlägg av Kardinal »

Ursus skrev: 31 jan 2021 13:39 Och att folket kommer att resa sig är rena villfarelser. De allra flesta har det tillräckligt bra (eller är hjärntvättade nog att tro det) för att orka kliva upp från soffan. Och vill de ställa till med bråk? Den våldsammare delen av proletariet är redan i fullt krig med andra våldsamma delar av proletariet på grund av olika åsikt, hudfärg eller religion. Makteliten sitter samtidigt och gottar sig, medan myrorna har ihjäl varandra över petitesser.
Många klokar tankar i hela din post Ursus, men jag tar denna del för att föra in en annan tanke.

Den stora massan är förslappade och fördummade, nöjda med den bekväma tillvaro de har. De kommer aldrig leda, eller ens delta, i något systemomvälvande. Frågan man istället måste ställa sig är när man når en kritisk massa som engagerar sig. Min gissning är att "fårket" aldrig bidragit. I USA kallar sig delar av den utomparlamentariska högern sig för "3-procentare", eftersom man menar att endast 3% av befolkningen var villiga att ta till vapen mot britterna under den amerikanska revolutionen. Kanske behöver man inte få med sig drönarna, kanske räcker det med en ny kulturell elit - inte mossiga ledarskribenter och lobbyister som äter sig feta vid köttgrytorna, utan jag skulle snarare kalla alternativmedia, inflytelserika twittrare, redditanvändare, hackers och influencers den nya "kulturella elit" som kommer leda en eventuell revolution, och den kommer ske digitalt. Jag tycker wallstreetbets säger en hel del om hur den moderna kulturella eliten kan organisera människor för att kunna påverka de onåbara.
Slava Ukraini!
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Fenomnenet Late stage capitalism, kanske nära?

Inlägg av Dancecommander »

maskros skrev: 28 jan 2021 22:00
Dancecommander skrev: 28 jan 2021 20:16 En bok; 1984. Vi är ju där.
Jag håller emot med Brave new world. https://www.syfy.com/syfywire/brave-new ... ck-TV-show
As critic Neil Postman wrote in his 1985 non-fiction book Amusing Ourselves to Death, “What Orwell feared were those who would ban books. What Huxley feared was that there would be no reason to ban a book, for there would be no one who wanted to read one.”
Det har du rätt i.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"