Elavtal

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Elavtal

Inlägg av xsive »

Har dom senaste tre åren hört med att låta Kundkraft få fixa ett rörligt avtal på ett år som sen upphandlas på nytt årligen.
Vem som säljer el till mig har ju ingen påverkan på min leverans utan egentligen bara kronor och ören.
Innebär att jag haft olika elleverantörer varje år. Villa med i grunden vattenburen elvärme

Precis gjorts en ny auktionsrunda inför kommande 12 månaders period och skulle nu byta igen om en månad.
Har två veckor ångerperiod efter upphandling så kan tacka nej

Inget problem i sig att byta men tänkte att jag ändå kunde kolla med min befintliga leverantör vad dom kunde ge mig för rörligt pris om jag stannade.
Kundkraftpriset är då ett spotpris plus ett örespåslag och inga årsavgifter.
För det första år det ofta svårt få fram jämförelsepriser. Erbjuds ett rörligt pris inklusive deras påslag och certifikatkostnad i ören men för decembers pris så gick räkna på det. Kundkraftpriset matchade dom inte utan hamnade väl 5 öre över per kWh-och sämre avtal än jag redan haft med dom.

Nästa steg att kolla via https://www.elskling.se/?
Där skulle jag med dom jag redan har fått ett lite bättre avtal än vad leverantören erbjöd mig per mail. :smack:
Men mycket lockavtal där dom erbjuder rabatt under 12 månader som också är den tid man förbinder sig handla av dom.
Priserna där med rabatter betydligt bättre än Kundkrafts upphandling för 12 månader.
Tog ett av dessa erbjudanden.
Nu bara upp till mig hålla koll på om jag vill byta till någon annan om ett år. Väl det dom räknar med man inte skall göra.

Hur som helst så sparar jag över tusenlappen på året att lämna kundkraft. En tusing som kan gå till prepp istället
Har ni koll på att nu har ett bra avtal för er elleverans?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Elavtal

Inlägg av Vattendrag »

Jag använde elskling tidigare men numera kollar jag https://www.elpriskollen.se/ istället. Där finns bolag som inte syns hos elskling.

Det kan även vara bra att kolla https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... formation/
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Elavtal

Inlägg av mopar340 »

Vattendrag skrev: 28 jan 2021 02:56 Jag använde elskling tidigare men numera kollar jag https://www.elpriskollen.se/ istället. Där finns bolag som inte syns hos elskling.

Det kan även vara bra att kolla https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... formation/
Intressant, kan det verkligen stämma att det verkligen blir så billigt som det står där i slutändan?
Första alternativet kan i alla inte stämma, testade söka på 3års avtal 8000 kwh, billigaste var 0kr/kWh, nästa 34 öre, sen hoppar det snabbt upp till drygt 40 öre och planar ut.

Jag har gjort ett statement och stöttar mitt lokala elbolag som även äger nätet.
Det har investerat 50 miljoner på det i obyggden utanför stan där jag har en BOL. Förr var det ofta avbrott, men de kom i ur och skur, med skoter, båt eller tom. helikopter för att fixa det.

Nya sjökablar, transformatorer samt nya "trädsäkra" isolerade högspänningskablar i hela nätet.

Känns som att det vill jag permiera även om jag får betala någon extra 100 lapp.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elavtal

Inlägg av xsive »

mopar340 skrev: 28 jan 2021 07:15 Intressant, kan det verkligen stämma att det verkligen blir så billigt som det står där i slutändan?
Första alternativet kan i alla inte stämma, testade söka på 3års avtal 8000 kwh, billigaste var 0kr/kWh, nästa 34 öre, sen hoppar det snabbt upp till drygt 40 öre och planar ut.
Får väl se men avtalen är ju tydliga vad gäller priser.
Nu beror ju elpris tungt beroende på var man bor. Bor själv i elhandelsområde 4 med dom högsta priserna.

Har nu tagit ett avtal med rörligt pris som följer spotpriset på Nordpool vilket innebär att man betalar mer på vintern generellt.

Hade jag fortsatt med befintligt leverantör erbjöds jag ett avtal med nupris på 54,5 öre/kWh
Fick nu ett avtal på 42,8 öre /kWh i nupris (egentligen 54,6 öre/kWh men månadsrabatt i 12 månader på 11,8 öre/kWh)
Kundkraft avtal hade kostat 53.2 öre/kWh
Alla priser inklusive moms och elcertifikatavgifter och spotpris för December (38,03 öre/kWh)

Räknat på en årsförbrukning på 20.000kWh ger det mig en elkostnad ex nät med moms på 8573kr
Med Kundkraft hade det landat på 10.632kr
Med befintlig leverantörs erbjudande 10.906kr (samma leverantör och avtal genom elskling 10.590kr
Alla avtal 12 månaders rörligt pris med 12 månaders bindning till leverantör
Verklig kostnad beror sen på spotpriset men skillnaden mellan avtalen per kWh samma

Så visst lönar det sig att kolla upp avtalen.
Någon hundralapp hit och dit per år är det värt att inte behöva byta men när dom slåss om nya kunder med rabatter lönar det sig faktiskt bra
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Elavtal

Inlägg av Vattendrag »

mopar340 skrev: 28 jan 2021 07:15
Intressant, kan det verkligen stämma att det verkligen blir så billigt som det står där i slutändan?
Första alternativet kan i alla inte stämma, testade söka på 3års avtal 8000 kwh, billigaste var 0kr/kWh, nästa 34 öre, sen hoppar det snabbt upp till drygt 40 öre och planar ut.

Jag har gjort ett statement och stöttar mitt lokala elbolag som även äger nätet.
Det har investerat 50 miljoner på det i obyggden utanför stan där jag har en BOL. Förr var det ofta avbrott, men de kom i ur och skur, med skoter, båt eller tom. helikopter för att fixa det.

Nya sjökablar, transformatorer samt nya "trädsäkra" isolerade högspänningskablar i hela nätet.

Känns som att det vill jag permiera även om jag får betala någon extra 100 lapp.
När jag tittat i elpriskollen idag på 3 år 8000kWh område 4 så ligger Svealands Elbolag, Stockholms Elbolag och Cheap Energy överst. Alla 3 drivs av 4 flickor i Löddeköpingetrakten. 2 av dem har grava anmärkningar hos Energimarknadsbyrån. Det tredje, Cheap Energy är bara några månader gammalt.

Varför det visade 0 öre för dig låter mera som felaktig information. Hos mig visas 49-50 öre för dessa 3.

Kolla gärna https://www.allabolag.se/befattningshav ... 69dc44ea49
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Elavtal

Inlägg av maskros »

Det är överföringsavgiften som suger och den kommer man inte undan och kan inte välja andra leverantörer.
För förbrukningen har jag köpt andelar i ett vindkraftverk så jag får (bortsett från finansiella kostnader) bra pris och ser ingen anledning att byta.
Nästa steg är att försöka få till solpaneler, har svårt att komma till skott, för då blir jag av med en del överföringsavgifter.
Skulle vilja säkra ned till 16A också men det funkar inte.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elavtal

Inlägg av xsive »

Vattendrag skrev: 28 jan 2021 13:14 När jag tittat i elpriskollen idag på 3 år 8000kWh område 4 så ligger Svealands Elbolag, Stockholms Elbolag och Cheap Energy överst. Alla 3 drivs av 4 flickor i Löddeköpingetrakten. 2 av dem har grava anmärkningar hos Energimarknadsbyrån. Det tredje, Cheap Energy är bara några månader gammalt.

Varför det visade 0 öre för dig låter mera som felaktig information. Hos mig visas 49-50 öre för dessa 3.
Ja det låter utan tvekan som skumma bolag... Aj aj så behöver jag kolla upp lite :shock:

Jag tecknade med Borås Elhandel. Hittar inte motsvarande varningsklockor där.
Omsatte 330 Mkr år 2019
Enligt allabolag är Vattenfall AB moderbolag till Borås Elhandel

Svealands Elbolag ingen omsättning 2019
Stockholms Elbolag har massor anmälningar från människor som blivit uppringda av försäljare som prackat på avtal som sen inte stämt
med vad som lovats
https://www.svenskhandel.se/sakerhetsce ... s-elbolag/
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Elavtal

Inlägg av FCR2 »

Har kört och kör med kundkraft sen en handfull år. Lagom avancerat för mig.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Elavtal

Inlägg av mopar340 »

Vattendrag skrev: 28 jan 2021 13:14
mopar340 skrev: 28 jan 2021 07:15
Intressant, kan det verkligen stämma att det verkligen blir så billigt som det står där i slutändan?
Första alternativet kan i alla inte stämma, testade söka på 3års avtal 8000 kwh, billigaste var 0kr/kWh, nästa 34 öre, sen hoppar det snabbt upp till drygt 40 öre och planar ut.

Jag har gjort ett statement och stöttar mitt lokala elbolag som även äger nätet.
Det har investerat 50 miljoner på det i obyggden utanför stan där jag har en BOL. Förr var det ofta avbrott, men de kom i ur och skur, med skoter, båt eller tom. helikopter för att fixa det.

Nya sjökablar, transformatorer samt nya "trädsäkra" isolerade högspänningskablar i hela nätet.

Känns som att det vill jag permiera även om jag får betala någon extra 100 lapp.
När jag tittat i elpriskollen idag på 3 år 8000kWh område 4 så ligger Svealands Elbolag, Stockholms Elbolag och Cheap Energy överst. Alla 3 drivs av 4 flickor i Löddeköpingetrakten. 2 av dem har grava anmärkningar hos Energimarknadsbyrån. Det tredje, Cheap Energy är bara några månader gammalt.

Varför det visade 0 öre för dig låter mera som felaktig information. Hos mig visas 49-50 öre för dessa 3.

Kolla gärna https://www.allabolag.se/befattningshav ... 69dc44ea49
Låter som tvättäkta skummisar...inget man vill gynna. SEn blir man nog lurad i slutändan i alla fall. :)

Det verkar vara nån slags bugg, testade söka igen och ändrade lite så fick jag inte 0 öre.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elavtal

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 28 jan 2021 18:24 Jag tecknade med Borås Elhandel. Hittar inte motsvarande varningsklockor där.
Omsatte 330 Mkr år 2019
Enligt allabolag är Vattenfall AB moderbolag till Borås Elhandel
Fick hem nya avtalet med Borås Elhandel AB i postlådan idag. Hittar inga tveksamheter där.
Spotpris + kostnad för elcertifikat (rörligt)
Påslag 0 öre (rabatterat 12 mån från avtalsstart)
Månadsavgift 0kr (rabatterat 12 mån från avtalsstart)
Uppsägningstid 1 månad
Rabatt inklusive moms 167kr/månad (Gäller 12 månader från avtalsstart)
Elcertifikat ligger idag runt 3,5 öre per kWh
Månadsrabatten överstiger kostnad för certifikat vilket i slutänden gör att mitt elpris hamnar på något öre under spotpris.
Mitt kundkraftavtal landade ju på spotpris + 4,5 öre inklusive certifikat ex moms

Om det sen håller och blir som dom skriver i avtalet under året återstår att se
Återkommer med rapport om någon månad när fått första räkningen samt om ett år :lol:
Om det ser för bra ut så är det ju oftast något sätt man blir lurad på
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"