Reddit-gänget ska attackera silverblankaren JPM

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Reddit-gänget ska attackera silverblankaren JPM

Inlägg av reboot »

Efter den hittils lyckade attacken med Game-Stop-aktier (GME) mot hedgefonder, kraftsamlar man nu mot den notoriska silverblankaren JP Morgan. En av världens största banker (som fick böta 920 Miljoner dollar i höstas för skumma "spoofing-äffärer)

Blankning är för dom som inte vet i detta fall att låna t.ex silver och omedelbart sälja det. Sen driva ner kursen, köpa tillbaka det till ett lägre pris och återlämna det. Det här har JPM hållit på med i många år, vilket retat upp många.
Lyckas dom inte driva ner kursen och den i stället stiger, måste JPM ändå köpa tillbaka till ett mycket högre pris och förlorar stora pengar.
JPM har fn enormt stora blankningar i silver ute........och silver anses gravt undervärderat.....

Lyckas Reddit-gänget så kan silverpriset stiga en hel del de närmast veckorna... :o

Läs mer: https://www.reddit.com/r/wallstreetbets ... est_short/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Reddit-gänget ska attackera silverblankaren JPM

Inlägg av reboot »

”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Reddit-gänget ska attackera silverblankaren JPM

Inlägg av rödluvan »

Det är ju bra, en respons såsom varande här på detta forum är ju att jag också kan använda mig av denna fluktuering om jag lär mig att se när detta inträffar. Tidigare var ju guld (och senare koppar) också sådana kort.

Metaller som Koppar och platina är ju egentligen betydligt mer utsatt än klassiska ädelmetaller.
Vissa Platina metaller är extremt undervärderade idag sett till tillgång(potentiell efterfrågan, det enda som fattas är att de får sin rätta status här, men det vore dåligt för industrin. Men detta kan vi ju heller inget veta om hur framtiden kommer att utveckla sig på den fronten, men en intressant tanke är det ju. Meteoriter är ju ett exempel på nutidens tulpanlökshysteri, tex, så vem vet...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Reddit-gänget ska attackera silverblankaren JPM

Inlägg av rödluvan »

Kanske litet off topic, men på tal om detta så ligger det mig veterligen fortfarande rätt stora upplag med koppartackor i Östasien som aldrig lämnar området utan enbart har till syfte att fungera som ett slags myntfot för denna typ av trading. Jag ser inga större skäl att tvivla på att det säkert också stämmer,tekniskt sett spelar det ju egentligen ingen roll var de aktuella metallerna för stunden befinner sig fysiskt.

Jag vet inte om behovet av en fysisk alternativ myntfot av detta slag kommer att försvinna i framtiden, likt guldreserven, eller om detta kommer att fortgå..
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Reddit-gänget ska attackera silverblankaren JPM

Inlägg av xsive »

reboot skrev: 30 jan 2021 20:12 Lyckas Reddit-gänget så kan silverpriset stiga en hel del de närmast veckorna... :o
Direkt läggs det ut annons på Tradera från någon som hoppas någon annan har dålig koll
1,6kg i 100g tackor för 22.999kr = 14,37kr/g eller motsvarande 447 kr/ troy oz :smack:
https://www.tradera.com/item/344289/445 ... lvertackor
1 oz mynt säljs samtidigt för ca 320kr st
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Reddit-gänget ska attackera silverblankaren JPM

Inlägg av entropi »

Just nu är papperssilversilver +15.76% på en vecka, +9.33% på 24h enligt Revolut.

Blir intressant att följa :lol:

Men lite seriösare så undrar man ju om det inte är någon puppet master bakom detta?
Om inte så är det lite roligt att se horderna öka risken för blankare!
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Reddit-gänget ska attackera silverblankaren JPM

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 01 feb 2021 11:58 Men lite seriösare så undrar man ju om det inte är någon puppet master bakom detta?
Om inte så är det lite roligt att se horderna öka risken för blankare!
Kommer följa detta men håller mig nog utanför även om det kan finnas en hacka att tjäna.
Skall det få riktig effekt så behöver man ju få igång ett antal som handlar med futures och sen kräver fysiskt silver.
Enklare sagt än gjort får går inte på många ställen.
För det överhuvud skall gå att kräva måste man ju sen handla en hel post om 5000 oz. :roll:
Lite ovanför min horisont. Med många som kräver utlämning silver blir det definitivt gungning i marknaden.

Det vi ser nu är väl bara en gungning av dom rykten och planer som finns. Behövs många och mycket kapital
och många sitter ännu tungt ju i tex Gamestop Corp eller Koss Corp med press på blankarna där.
Där är det generellt allt för sent att fundera på satsa något. Skulle tro dom som startade det nog redan är ur
och nu snackar man upp det för att inte bli sittande med Svarte Petter
Gamestop +1645% i år. Koss Corp +1766% senaste veckan.
Samma extrema rörelser kommer man knappast kunna se i silver men det kan säkert röra på sig betydligt
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Reddit-gänget ska attackera silverblankaren JPM

Inlägg av Kardinal »

https://www.bullionstar.com/blogs/bulli ... er-silver/

Fick denna skickad till mig inatt. Har en del vault storage i Singapore via BS.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Reddit-gänget ska attackera silverblankaren JPM

Inlägg av reboot »

#silversqeeze på reddit fortsätter och kan i första hand ge COMEX problem att leverera silver.

https://www.reddit.com/r/wallstreetbets ... bvious_to/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Reddit-gänget ska attackera silverblankaren JPM

Inlägg av rödluvan »

Intressant, jag tänkte mer på att haka på tåget och följa med litet när de stora hajarna jobbar, om det går att få ut en liten del av kakan själv om man gör rätt (ungefär som när det är lågkonjunktur menar jag, då kan man ju öra riktigt bra affärer ibland om man vet vad man gör), men jag vet inte om det funkar så längre om man fortfarande gör klipp manuellt som förr privat.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"