Köpa med kort online utan mobilt BankID?!

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Köpa med kort online utan mobilt BankID?!

Inlägg av jr_36 »

Satans Stasi-Sverige/Stasi-EU! (Nya lagar som börjat gälla...)
Skulle handla från Apotea med kort, tidigare har jag fått SMS för verifiering, fine. Men nää, nu krävs mobilt BankID. Både med debit och kreditkort från olika banker, alla för visso MasterCard.

Någon som känner till ett gratis/billigt kreditkort (och som testats nyligen, minst i år) där man inte behöver ha denna skit?

Vanligt BankID har jag inget emot (vore lite drygt vid varje handling). Men mobilt BankID undviker jag av principskäl och att det bryter det tilltänkta säkerhetskonceptet.

I vår framtid kommer man inte ens kunna gå in på Clas Ohlson utan att en kamera ska känna igen en och registrera sitt personnummer...

(:)
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Köpa med kort online utan mobilt BankID?!

Inlägg av bastard »

när kom det?

men i år har jag kört med både länsförsäkringar och bank norwegian med sms från mobiltelefon, dock med lösenord då med

måste kolla en gång till om det är så då jag inte handlat online på några veckor
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Köpa med kort online utan mobilt BankID?!

Inlägg av maskros »

Handlade med mitt Revolut senast idag från en svensk butik med säte och fysiska butiker i Sverige. Krävs inget BankID vare sig för att skaffa det eller för att handla med det, aldrig, de har inte den lösningen då de inte är baserade i Sverige. Revolut kostar inget att ha men typ 60 kr för att få hem ett fysiskt kort. Vill du inte ha det har du också ett virtuellt kort som bor i appen i din telefon.

Använder du iPhone så byt inte lösen för att logga in i telefonen, jag gjorde det och gjorde fel på något sätt och det blev krångligt. Annars funkar Revolut helt ok. Mitt är Visa.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Köpa med kort online utan mobilt BankID?!

Inlägg av EN brun böna »

Jag kan fortfarande göra kortköp på internet med lösenord samt sms-kod. När jag ska verifiera mot banken så får jag frågan mobilt bank-id eller lösenord, sms-kod. Inga problem alls. Fick skaffa det ganska nyligen då vissa ställen kräver mobilt bank-id. Men eftersom jag inte kan använda mobil för att sköta saker via internet här hemma, för dålig täckning, så sitter jag fast i en dator som inte har appar och annat krafs. Vissa sidor har slutat med verifiering via bank-id på fil eller kort, så då skaffade jag lösen och sms i stället.
Den mobiltelefonen jag har nu är inte heller kompatibel med bank-id säkerhetsapp så kan varken ha mobilt bank-id eller swish.
Hade jag haft det har jag kunnat handla i min lilla kvarters-ica när som helst på dygnet, då de har kodlås via app samt betalning av varor via swish.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Köpa med kort online utan mobilt BankID?!

Inlägg av Charlie** »

jr_36 skrev: 03 feb 2021 22:41
Skulle handla från Apotea med kort, tidigare har jag fått SMS för verifiering, fine. Men nää, nu krävs mobilt BankID. Både med debit och kreditkort från olika banker, alla för visso MasterCard.
Kan det bero på vad du skulle köpa? Om det är receptbelagd medicin tror jag man måste verifiera med BankID.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Köpa med kort online utan mobilt BankID?!

Inlägg av Protect »

Jag förstår helt enkelt inte paranojjan över Mobilt Bank ID som säkerhetslösning, jag har haft det sen det introducerades och det bara funkar oavsett vad jag vill använda det till MEN man måste ha koll på vilka aktörer som är seriösa och inte, inte göra som vissa, starta appen när "banken" ringer och dylika suspekta aktiviteter.
Mobilt Bank ID är ett bra, enkelt och säkert identifieringssystem om det används rätt.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Köpa med kort online utan mobilt BankID?!

Inlägg av jr_36 »

Löst! Hittills utan nya kreditkort. Problemet var att mitt telefonnummer i internetbanken var utan landskod. Så loggade in där och lade till +46 så funkade det precis som innan! Men tack för förslagen, är fortfarande lockande med ett "bättre" kort.
Charlie** skrev: 04 feb 2021 11:27 Kan det bero på vad du skulle köpa? Om det är receptbelagd medicin tror jag man måste verifiera med BankID.
Det var bara receptfria grejer. Att behöva legitimera sig vid receptbelagda grejer är så klart rimligt (så länge man också kan göra det med vanligt, icke mobilt, BankID)
Protect skrev: 04 feb 2021 13:39 Jag förstår helt enkelt inte paranojjan över Mobilt Bank ID som säkerhetslösning, jag har haft det sen det introducerades och det bara funkar oavsett vad jag vill använda det till MEN man måste ha koll på vilka aktörer som är seriösa och inte, inte göra som vissa, starta appen när "banken" ringer och dylika suspekta aktiviteter.
Mobilt Bank ID är ett bra, enkelt och säkert identifieringssystem om det används rätt.
Jag är delvis emot det för att att vara emot att legitimera sig överallt för vad som helst, men även tekniskt då det bryten den fysiska barriären av tvåfaktorsautentisering då det är en och samma enhet som har och beräknar kryptoinformationen och använder den. Med vanligt BankID eller digipass så är de fysiskt separata. Om det skulle finnas en (väldigt allvarlig) sårbarhet i Android eller IOS (eller en du själv rootar och omedvetet installerar) så kan en mjukvara se din pinkod och kopiera ut kryptoinformationen.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Köpa med kort online utan mobilt BankID?!

Inlägg av Protect »

Naturligtvis går det ju att göra allt som är säkert osäkert genom att inte använda det som det ska och bör användas men folk har ju en förkärlek för att klicka på allting som är klickbart utan en enda eftertanke och lägg där till ord som "fri", "gratis" "vinnare" och "tävling" och dom går fullkomligt i spinn.
Roota och installera osäkra programvaror från suspekta sajter är bara så dumt så det behöver vi inte ens diskutera.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Köpa med kort online utan mobilt BankID?!

Inlägg av Marie »

ja och alla tester folk faller för... vilket djur är du, vilken figur, vad har du för personlighet, hur smart är du osv..
eller när de letar manualer på nätet och klickar på allt möjligt istället för att gå via tillverkarens hemsida, :D

Edit:
Det borde vara krav från bankerna att om de inte har datavett & etikett så skulle de inte få ha bank-id på samma enhet som de surfar o använder massor appar på. :bam:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Köpa med kort online utan mobilt BankID?!

Inlägg av Protect »

Exakt Blondie! :up:
Googla på Teknikpalatset och det finns mycket att läsa om detta och alla hans både stängda och fortfarande fungerande sajter, ganska läsvärt milt sagt. 8-)
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"