Köpa kryptovaluta anonymt

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Köpa kryptovaluta anonymt

Inlägg av entropi »

För några år sen använde jag localbitcoins för att köpa bitcoins anonymt av lokala "bitcoinentreprenörer", exempelvis för att betala för mitt VPN.

Numera verkar man inte kunna vara anonym där lägre.
Har någon använt Bisq? Har lagt upp en köporder, så vi får se om någon nappar.

Jag gillar Bisq's concept att man förblir anonym, och bankerna bara ser en banköverföring till en annan bank. Och om någon inte fullföljer sitt åtagande har de collateral som de blir av med.

Nu hoppas jag det blir bra med Bisq, men vad finns det för andra bra alternativ?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Köpa kryptovaluta anonymt

Inlägg av entropi »

Jag kan rapportera att jag lyckades köpa bitcoins anonymt via Bisq.
En "startsumma" motsvarande några hundralappar behövs för att komma igång. Det är för att den du handlar med ska kunna se att du har något att förlora på att inte uppfylla din del av affären.
Det tar lite tid att komma igång, men det ingår i min prepping för att hantera skenande inflation och liknande där stat och/eller banker inte har kontroll över mina medel.

Nästa försök blir att överföra lite av pengarna till Exodus, som också ska vara en anonym decentraliserad lösning för finanstjänster (växla mellan cryptovalutor, låna ut pengar mot ränta osv).
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Köpa kryptovaluta anonymt

Inlägg av entropi »

Jag har glömt att uppdatera här, men det gick bra att komma igång med Bisq.
Om någon vill komma igång men saknar startsumman så kan jag kanske hjälpa till.

För övrigt så verkar globalisterna sätta igång sin attack mot kryptomarknaderna. Nu verkar EU ha börjat gå på Binance:
Binance skrev:Notice on suspension of EUR Deposits via Bank Transfer (SEPA)
Fellow Binancians,

Due to events beyond our control, we are temporarily suspending EUR deposits via SEPA Bank Transfers from 8am UTC on July 7, 2021. You are still able to deposit EUR and/or buy cryptocurrencies via credit or debit cards on Binance. The EUR withdrawal functionality remains unaffected, you can still withdraw via bank transfer and/or card.

We are working hard to find a solution with our partners and thank you for your patience.

Any deposits attempted via SEPA in the meantime will be returned within 7 working days.
Det stäker caset för Bisq. Jag överväger att dra mig ur samtliga custodial wallets.
Om du inte känner för att vara den oerhört lyckliga individen det hänvisas till när de säger "You will own nothing, and you will be happy" är det nog dags att börja sätta sig in i dessa saker nu. När det sen verkligen behövs kan det redan vara för sent.
Survival
Honor
Liberty
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Köpa kryptovaluta anonymt

Inlägg av Protect »

Frågan jag ställer mig om kryptovaluta efter COOPs skakiga uppvaknande är, är det egentligen en så lyckad lösning att öht. ägna sig åt den formen av valuta? När någon hackat ner spärrarna av en eller annan anledning kommer mina ev. pengar jag omsatt i kryptovaluta att vara mindre värda än en näve grus och borta för alltid. Det är inte fråga OM det kommer att hända, bara NÄR det kommer att hända, för det kommer garanterat att hända tråkigheter.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Köpa kryptovaluta anonymt

Inlägg av entropi »

Protect skrev: 07 jul 2021 13:25 Frågan jag ställer mig om kryptovaluta efter COOPs skakiga uppvaknande är, är det egentligen en så lyckad lösning att öht. ägna sig åt den formen av valuta? När någon hackat ner spärrarna av en eller annan anledning kommer mina ev. pengar jag omsatt i kryptovaluta att vara mindre värda än en näve grus och borta för alltid. Det är inte fråga OM det kommer att hända, bara NÄR det kommer att hända, för det kommer garanterat att hända tråkigheter.
Jag kan ju använda precis samma argument mot exempelvis kontanter.

Dessutom är det vad jag förstår betydligt större summor som försvinner och tvättas med bank-överföringar. Alla kontroller och sånt som du tvingas svara på verkar ju inte spela någon roll, det har ju garanterat överförts och tvättats pengar i det existerande internationella banksystemet.
Skillnaden är att du inte har access till de verktygen utan det är främst ett medel att kontrollera oss vanliga medborgare.
Även om bankerna genom någon sorts gudomlig intervention skulle sätta dit sina egna direktörer och höga chefer så att de riktigt fula fiskarna försvann ur det existerande banksystemet, så har de inga problem att fortsätta använda exempelvis Hawala

Självklart har det varit problem, både tekniska och handhavande. Och nya kommer att uppdagas. Det gjorde det även i början när det nuvarande banksystemet skapades. Men än så länge är det betydligt enklare att blåsa Swedbank på pengar en att hacka Bitcoin bedömer jag.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"