priser på begagnade saker ?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10575
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

priser på begagnade saker ?

Inlägg av bastard »

kollar efter en del saker som jag vill ha, har stående sökningar på blocket, trader ebay
kollar aktivt på andra ställen som amazon, aliexpress, alibaba o.s.v

men, ex tradera , så är en del saker lika dyra beg som nytt om man inkluderar frakt o.s.v

det här känns helskummt när samma eller motsvarande sak kan köpas nytt på andra ställen

vad är det för folk som gör såhär

säger inget om riktigt udda gamla prylar , men sådant som finna att köpa nytt nuförtiden
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av pelleprepper »

Folk har dålig koll på vad saker kostar och många tror automatiskt att det är bra pris om det är begagnat eller än värre på auktion. En bekant jobbade länge på en större auktionssajt som bekräftade att begagnat på auktion ofta blir dyrare än nytt pga budhets.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 10 apr 2021 11:02 men, ex tradera , så är en del saker lika dyra beg som nytt om man inkluderar frakt o.s.v
det här känns helskummt när samma eller motsvarande sak kan köpas nytt på andra ställen
vad är det för folk som gör såhär
Kan inte tänka mig att det är annat än okunskap om vad saker verkligen kostar plus
att folk dras med i hetsen dom sista sekundernas handel på tradera.
Jag lägger aldrig bud på tradera annat än när det är 2s kvar. (Ställer mobilen att ringa)
Lägger in det på min bevakningslista men till 75% blir det inget bud från mig då priset redan för högt

Just det där motsvarande sak kan annars vara lite svårt bedöma.
Två saker som ser ut som samma/motsvarande kan ju ha helt olika kvalitet och egenskaper
så gäller att ha gjort sin research

Märker ofta att vissa grupper av saker alltid säljs dyrt på Tradera och billigare på tex FB Marketplace
eller blocket men även tvärt om för andra grupper. Folk tittar nog en del på blocket som referens när dom
bjuder på tradera men på blocket skall man ju inte skämmas för att pruta. Mången som bett mig fara och flyga :lol:
Har man inte bråttom så varierar ju även prisbilden på nytt mycket.
Kommer regelbundet drives med 20-25% eller mer i rabatt om man inte behöver prylen imorgon

Folk i gemen är helt enkelt lata och dumma :smack:
I started out with nothing, and still have most of it left
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av bokmalen »

Det är antingen folk som inte förstår att begagnade saker förlorar i värde, eller inte vet vad de kostade nytt.

Har som exempel "vågiga glasflaskor" från IKEA, som såldes för 5 kr styck.
Såg en bunt såna på erikshjälpen för 10 kr st... Medan det fortfarande gick att köpa dem på IKEA för 5 kr st.
I intend to live forever, or die trying to
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av EN brun böna »

På tradera kan det lösa sig om man söker på de saker man vill ha då kan man hitta pris från några kronor till flera hundra på samma saker. Så man kan inte bara leta på en kategori eller bara scrolla ner. Sedan får man ju jämföra pris med andra köp och sälj sajter. Tex kan vissa böcker vara billigare på andra antikvariat eller tvärt om.

Men äldre saker har ökat i pris, ser min lokala erikshjälp där priserna nu blir smärtsamt höga. Folk vill gå retro eller värna miljön genom att handla second hand. Har blivit en helt annan målgrupp idag.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av EN brun böna »

Stötte på en fuling inne på tradera igår. Var en sak som auktionerades ut för 25 kronor, men som gick att köpa direkt för över 300 kronor. Och om man tittade lite till som på frakten så var bara den satt till 400 kronor. Likvärdiga saker har frakter på mellan 50-70 kronor. Så det där är en som inte vill sälja eller som vill ha dubbla nypriset på det begagnade om nu nån köper för det fasta priset och inte kollar på frakten. Det är begagnat men inte så väldigt.
Tyckte det var ett väldigt fult knep för att få sina pengar. Finns nog fler som lägger på lite på frakten, men med betoning på lite. Och de ska ju få ta lite extra mot själva fraktkostnaden tycker jag för emballaget och den tid de lägger ner, men inte 400 kronor då blir det löjligt.
Kan ju finnas de som sitter och kollar på sista minuten deals som inte kollar vad frakten står på utan klickar för att det är i sista sekunden. Och så efter traderas regler sitter fast i en skyhög fraktkostnad.
Så tipset till er är att kolla frakten också noga.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av rödluvan »

Jo, om man använder Ebay och motsvarande börjar man ju bli litet härdad på det, där är det fler oseriösa säljare som sätter låga priser man hutlösa "frakt" på saker.

Jag tycker att fraktpriset alltid borde stå under priset på varan på tradera som det går att ställa in på Ebay.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10575
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av bastard »

kollar en del på tradera, letar aktivt efter en del och har brett sökfält, en del stavar inte rätt o.s.v

har sett att en del går för högre peng, än vad det finns att köpa nytt för
och då är det saker som finns att köpa nytt utan problem

är folk så dåligt pålästa om vad dom köper?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av Protect »

Många vet helt enkelt inte ens vad saken dom budar på är till har jag märkt och blir den inte "billigare än gratis" så släpper dom den ganska omgående men med och buda ska dom kräken. :smack:
Auktionssajter som PS-auktioner, Klaravik osv. där har man bättre chans att fynda för där orkar inte "budar-Berra" skaffa konto ens och många vet inte ens vad det är som är upplagt. Jag har ropat in verktyg på PS som gått för det 10-dubbla + frakt från andra sidan jorden på Tradera så man får verkligen kolla upp alla kanaler innan man trycker på KÖP och aldrig ha bråttom för som kompisen och jag säger, "Nu = dyrt som fan".
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10575
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: priser på begagnade saker ?

Inlägg av bastard »

kollar på en del även nu på tradera, och :smack:

en hel del saker går för dyrare än vad man kan köpa nytt på ex amazon, jag gillar inte firman , men numera är frakten så pass dyr att en del blir billigare därifrån om det är fraktfritt över 229kr

och på tradera är frakten inte särskillt billig, och dyr total på relativt billiga saker

borta är den tiden då man kunde köpa en handfull fickknivar för en hundralapp i varjefall :oops:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"