Money printer go brrr

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Money printer go brrr

Inlägg av entropi »

Olyckskorpen skrev: 30 maj 2021 21:35 Ja, men precis. Leva enkelt och ha sparat lite i ladorna är inte fel. Sen får man ju såklart planera på ett sätt som gör att man hinner sina lager. Hur länge kan man lagra pellets tex, tiotals år? Och om pannan bryter ihop, finns ett alternativ för att använda dem, om är med manuell matning?
Pellets är det sån ruljans på att det inte blir ett problem. Men ja, det borde minst hålla 10 år skulle jag tro om det hålls torrt. Det är ju bara träspån som pressats och håller ihop av linginet.
Jag kan tex elda pellets i köksspisen men brukar ha vanlig ved till det istället. Skulle väl funka i pannan med lite jobb
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Money printer go brrr

Inlägg av entropi »

Lite fler indikatorer på på inflation
https://www.fao.org/worldfoodsituation/ ... sindex/en/

FAO Food Price Index 31.3 percent from October 2020
FAO Cereal Price Index averaged 22.4 percent above its level one year ago
FAO Meat Price Index 22.1 percent above its value in the corresponding month last year
FAO Sugar Price Index more than 40 percent above their levels in the same month of last year, mainly underpinned by concerns over reduced output prospects in Brazil
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Money printer go brrr

Inlägg av entropi »

Scania höjer priserna aggressivt:
Christian Levin. skrev:Som prisledare har vi gjort aggressiva prishöjningar. Vi ser prisökningar inom många områden och det är lite bubbelvarning på många insatsvaror. I min värld innebär det inflation. Nu säger ekonomerna att det inte är riktig inflation men det kommer i alla fall att innebära att fordon och transporter blir dyrare
https://www.di.se/nyheter/scania-hojer- ... inflation/

Nu börjar inflationen bli svårare och svårare att dölja.
Man bör komma ihåg att Levin har direkt access till alla Scanias bilar i Europa, eftersom alla sålda bilar rapporterar sina positioner nästan i realtid. Det här är en man med mycket bra insyn i hur flödet av gods ser ut i Europa.

Jag försöker förbereda mig för en högre inflation så gott jag kan, men känner att jag antagligen inte gör tillräckligt eller fokuserar på rätt område.

Min chansning är att följa bitcoin fram till jul ungefär, sen dividera en del av det mot guld och monero.
Aktier och pensionsfonder behåller jag åtm ett par år för de behöver växa i värde om de ska kunna användas som tänkt.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Money printer go brrr

Inlägg av entropi »

En anekdot från livet år 2022 med 4% inflation enligt Riksbanken:

Jag fick ett erbjudande att sälja min plugin-hybrid för 160 000 kr till en bilfirma för knappt ett år sen. Jag tog inte det erbjudandet utan behöll bilen.
Nu året därpå erbjuder de 190 000 kr för samma bil, dock ett år äldre och några fler mil körda.
Survival
Honor
Liberty
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Money printer go brrr

Inlägg av bokmalen »

entropi skrev: 07 feb 2022 14:14 En anekdot från livet år 2022 med 4% inflation enligt Riksbanken:
Jag använder rätt mycket olja i matlagningen.
Sedan ifjol har rapsolja gått upp i pris från ca 19 kronor för en litersflaska till 28, en 47%-ig höjning

Ravioli, något jag har på lager, och roterar genom att ofta äta till lunch på jobbet har gått upp från 13 till 19 kronor, en 46%-ig höjning.

Jag skulle väl inte påstå att ALLT har gått upp lika mycket, men tittar jag på mat jag brukar köpa så verkar det ligga på mellan 25 och 50% höjning på matpriset det senaste året. Inte heller är det som att bensin/diesel eller el gått ner i pris, så jag har extremt svårt att tro på siffran 4%
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"