Vad är lämpligt att köpa nu?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vad är lämpligt att köpa nu?

Inlägg av bastard »

glödlampor finns numera inte i normalt bruk och det finns god potential att få bättre ledlampor några år in i framtiden, så där bör man nog inte ha allt för mycket

mediciner är en sak

sprit har vi inte nämnt

frön

mat som håller länge

svårt att säga saker som man kan "investera" för framtiden
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Vad är lämpligt att köpa nu?

Inlägg av entropi »

Hm, vardagligt beror ju på vad man har för livsstil :)
Det mesta du använder går säkert att hitta alternativ till. Tex torrfoder för katten, köp 20 kg och rotera istället för två kg åt gången.

Men det är väl oftast inte så dyra saker, även om det blir många bäckar små:

Smink
Dushkräm
Shampoo
Fryspåsar
Toapapper
Hushållspapper
Gummisnoddar
Matlådor och kärl
Fordonsbränsle
Socker
Grundkryddor till de kryddblandningar du använder (typ tacokrydda=salt, vitlökspulver, paprikapulver, kummin osv)
Tandkräm
Tandborstar

Äh, inser att listan blir för lång, titta på tex 100 first things to disappear
Survival
Honor
Liberty
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Vad är lämpligt att köpa nu?

Inlägg av WoodsmansLife »

Oj mer vardagligt var svårt att komma på...

Tror jag (om jag kommer ihåg detta) ska försöka skriva upp alla de små saker jag använder under en vanlig vardag i tre dagar för att få någon form av baseline..

Om jag kommer ihåg så återkommer jag!
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: Vad är lämpligt att köpa nu?

Inlägg av Fotogenmannen »

Protect skrev: 01 jun 2021 12:07 Aluminiumskrot, det finns mycket man kan ersätta med gjuten aluminium och en enkel smältugn kan man bygga själv och dessutom är gjutning ett roligt hantverk då det går att göra så mycket saker man behöver helt gratis. Min smältugn eldar jag med björkvedskubbar och det fungerar alldeles utmärkt, enda som kostar är en smula el till fläkten.
Metallgjutning, och då specifikt grönsandsgjutning (där man inte behöver speciell oljebunden gjutsand, utan bara sand, lera och vatten) är en utmärkt prepperfärdighet (och en kul hobby). Ett tips för att snabbt och enkelt ta fram original att gjuta av är en 3D-printer. Men då behöver man förstås ett lager filament, säkrad strömförsörjning och ett CAD-system som funkar offline. Resin-skrivare kan göra ännu bättre original, speciellt för småsaker, men jag är mer tveksam till långtidshållbarheten på resin än på filament, i alla fall vanligt PLA-filament i bra vakuumpåsar.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Vad är lämpligt att köpa nu?

Inlägg av Protect »

Fotogenmannen skrev: 02 jun 2021 10:21
Protect skrev: 01 jun 2021 12:07 Aluminiumskrot, det finns mycket man kan ersätta med gjuten aluminium och en enkel smältugn kan man bygga själv och dessutom är gjutning ett roligt hantverk då det går att göra så mycket saker man behöver helt gratis. Min smältugn eldar jag med björkvedskubbar och det fungerar alldeles utmärkt, enda som kostar är en smula el till fläkten.
Metallgjutning, och då specifikt grönsandsgjutning (där man inte behöver speciell oljebunden gjutsand, utan bara sand, lera och vatten) är en utmärkt prepperfärdighet (och en kul hobby). Ett tips för att snabbt och enkelt ta fram original att gjuta av är en 3D-printer. Men då behöver man förstås ett lager filament, säkrad strömförsörjning och ett CAD-system som funkar offline. Resin-skrivare kan göra ännu bättre original, speciellt för småsaker, men jag är mer tveksam till långtidshållbarheten på resin än på filament, i alla fall vanligt PLA-filament i bra vakuumpåsar.
Jag kör grönsand då det finns en grusgrop på grannens mark med ultrafin sand med lagom mycket lera i, bara att fukta upp så den håller ihop och sen forma och gjuta. Det enda jag tillsätter är fin aska för att förbättra hållfastheten hos formsanden, allt blandas lite på gehör, det är inte så kinkigt egentligen har jag märkt med proportionerna, man blandar, kramar en korv i handen och när den kan hanteras utan att falla isär är det lagom.

Jag ska börja 3D-printa modeller, dom ska ju bara användas som just gjutmodeller och behöver varken vinna nåt pris eller vara hållfasta mer än i stampningen av formen så filamentåtgången blir ju försumbar. Det jag gjuter nu är enbart ämnen för vidare maskinbearbetning, alltså inget avancerat alls.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vad är lämpligt att köpa nu?

Inlägg av bastard »

nät och duk för odling

svårt att peka på det som absolut behövs senare och är lämpligt att köpa nu

att ha några frysboxar är inte fel
har man tre så är sannolikheten att ha en fungerande om 20 år hyggligt hög

för el så hadde jag verkligen satt i bra, menar bra, överspänningsskydd
vid fel på el så kan det rädda dina prylar, och åsknedslag i närheten men inte direktträff så kan det rädda prylarna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vad är lämpligt att köpa nu?

Inlägg av EN brun böna »

Jag har 3 frysboxar och 2 frysskåp som alla är fulla och jag tror inte att någon av frysarna är i liv om 20 år :lol: :-g
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Vad är lämpligt att köpa nu?

Inlägg av Obstinat »

Cement tycks ju kunna bli en bristvara framöver.... :-g
Skall man gjuta något så är det nog läge att tidigarelägga sina byggen.
Alternativt köpa på sig säckar o förvara dem torrt....
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Vad är lämpligt att köpa nu?

Inlägg av entropi »

Oj, jäklar vad kaffet spikat! Antar att det är pga frost i Brasilien?
Kan vara bra att handla

Bitcoin har också gått upp typ 30% på en knapp vecka. Verkar ha skett en sk "short squeeze" som skett med stora handelsvolymer + obekräftade rykten att Amazon ska hoppa på Bitcoin-tåget.
Den kortvarigt nedåtgående trenden på bitcoin verkar ha brutits, så det kan vara ett bra tillfälle att börja komplettera månadssparandet med bitcoins.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"