Du äger inte dina pengar

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Äger en del pengar. Flyttat runt lite i olika nishbanker. Är inte lätt. Måste bevisa var de kommer ifrån osv. Bytt storbank för ska jag ska köpa hus måste d jag igen bevisa var pengar kommer från plus betala massor för du inte ska låna. Sålde fastighet. Måste bevisa d. Billigare att låna. Får inte lån pga för låg inkomst. Att pengar legat på bank i flera år spelar ingen roll. Mäklare i chock jag ska betala kontant. Så gör man inte. Pengar är slut när hur är köpt. Skönt.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av entropi »

Ursus skrev: 27 jul 2021 21:14 Det låter som att du har en balanserad uppfattning (och en hälsosam skepsis) om Bitcoin och dess risker; det är bra! :up: :up: Menade inte att insinuera att det är en helt galen investering så länge man är villig att ta risken och har koll på funktionaliteten; förmodligen inte värre än högriskaktier. Blir bara allmänt orolig när många även i min närhet vill "haka på" Bitcointåget utan att veta vad de ger sig in på; bara för att suget på snabba cash blir överväldigande. Har sett en och annan som har tagit ut sina livs besparingar från tämligen säkra fonder och lagt allt på Bitcoin. Man undrar i stillhet hur det kommer att gå för dem...
Jeez, ja har du såna kamikaze-piloter till vänner så förstår jag din varning. Jag tror jag skulle vilja ligga ungefär
75% Aktieindex -fonder
10% Crypto
5% Utdelningsaktier med "tangible assets"
5% Aktier med högre risk
5% Guld

Sen tänker jag att buffert och "torrt krut", men det är inte med ovan.
Survival
Honor
Liberty
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av Protect »

Fysiska pengar kan alltid köpas mat för och annat livsnödvändigt om (när) kryptovalutan och annat obskyrt påhitt kört i diket. Fysiska pengar, fysiska material i lager och en maskinpark i toppskick blir min pensionsförsäkring för med det samhälle vi har nu så vetef. om det kommer att finnas något pensionssystem kvar åt oss som betalat in för det. Tillåt mig tvivla, och jag tvivlar ännu mera på obskyra finanssystem så som kryptovalutan.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av entropi »

Protect skrev: 27 jul 2021 22:35 Fysiska pengar kan alltid köpas mat för och annat livsnödvändigt om (när) kryptovalutan och annat obskyrt påhitt kört i diket. Fysiska pengar, fysiska material i lager och en maskinpark i toppskick blir min pensionsförsäkring för med det samhälle vi har nu så vetef. om det kommer att finnas något pensionssystem kvar åt oss som betalat in för det. Tillåt mig tvivla, och jag tvivlar ännu mera på obskyra finanssystem så som kryptovalutan.
Jag har en gammal 500-lapp här som jag haft på ett säkert ställe. Det går inte så bra att handla mat i butiken med den nu ;)
Eller menar du fysiskt material, maskinerna och det som pengar?
Det tror jag kan vara en bra investering så länge det inte är utrustning som blir obsolet.
Pensionssystemet och övriga välfärdssystem kan ju faktiskt haverera utan att resten av världen går under. Personlig SHTF blir då att man får jobba på tills man dör, eller dör när man inte längre är användbar på arbetsmarknaden.

Vi måste tänka i flera lager. Vad gör vi om allt skiter sig totalt, typ Carrington event*10. Pratar vi det så är den ädlaste metallen bly och mässingen i skåpet, jaktutrustning, spadar, odlingsutrustning och sånt mina viktigaste verktyg. Då spelar guld, bitcoin osv ganska liten roll ett tag framöver.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 27 jul 2021 23:00 Jag har en gammal 500-lapp här som jag haft på ett säkert ställe. Det går inte så bra att handla mat i butiken med den nu ;)
Eller menar du fysiskt material, maskinerna och det som pengar?
Det tror jag kan vara en bra investering så länge det inte är utrustning som blir obsolet.
Pensionssystemet och övriga välfärdssystem kan ju faktiskt haverera utan att resten av världen går under. Personlig SHTF blir då att man får jobba på tills man dör, eller dör när man inte längre är användbar på arbetsmarknaden.
Om du har din femhundring på ett bankkonto har du helt fogat dig i statens kontroll över dina pengar som närsomhelst kan tas ifrån dig
låsas eller beskattas. Om du valde att inte konvertera en gammal sedel så är det ett dåligt exempel. Om du av någon anledning inte kunde
nå den så förvarades den fel. Reservkassan skall vara åtkomlig inom rimlig tid.

Så länge kontanter kommer finnas kvar som ett legalt betalningsmedel är reda papperspengar ett relativt säkert sätt att
förvara ett reservkapital. Statens möjlighet att moverka kapital utom konytoll är att göra gamla sedlar ogiltiga men samtidigt är det en dyr opertion.
Vi har bara oss själva att skylla om kontanterna försvinner som betalningsmedel, om vi inte använder dom
För att motverka det har man viss del av kontanter i valutor med mindre troligt scenario att det sker på lite längre sikt än SEK Tex Euro.

Ok säg att pensionssystemet craschar och man får 25%, eller mindre av det man förväntat sig:
Om man gjort sig skuldfri och har sin blandreserv i kontanter, ädelmetall, fast egendom osv som inte staten har insyn i så har du ändå
möjlighet klara dig drägligt.
Men visst, beroende på ålder behöver man säkra tillgångar på olika tidshorisonter. Jag ser ett par decennier framåt sen har jag nog sett nog
Du äger dina pengar om du kan ta på dom och staten inte kan stjäla dom
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av entropi »

xsive skrev: 28 jul 2021 00:01
Om du har din femhundring på ett bankkonto har du helt fogat dig i statens kontroll över dina pengar som närsomhelst kan tas ifrån dig
låsas eller beskattas.
Säg att jag har 100 000 kr och vill använda dem om 5 år.
Om penningpolitiken lyckas som det är tänkt med 2% inflation så har jag 100000*(0.98^5)=90392 kr kvar att spendera i dagens värde. Jag har alltså beskattats med 9.6% skatt totalt, även om jag lagrat pengarna supersäkert.
Kontanter är garanterat att minska i värde. Speciellt i ett läge som nu där många tror vi har ännu högre dold inflation är mer än kanske någon månads utgifter i cash ett väldigt dåligt och osäkert alternativ imho.

Exemplet med den gamla 500 lappen var ju att staten visst kontrollerar även de pengarna. Och ska du växla in dem till de uppgraderade sedlarna är det upp till dig att bevisa att du inte fått tag i dem på fel sätt.

Hade jag köpt guld för ett år sen hade värdet tappat 9.46%.
Hade jag köpt bitcoin eller aktieindex för ett år sen skulle jag haft ett större värde än jag började med. Trots att BTC haft en större korrektion.

Guldet är kanske bra om man behöver låg volalitet någon månad eller så, men det senaste året har varit ganska dåligt.
Tittar man på guldets värdering så steg det ju ändå till 2020-krisen, sen har det varit en dålig affär. Så mitt förtroende för guld som långsiktig hedge har definitivt minskat de senaste 2 åren eftersom det bevisligen inte klarade det provet. Eller tänker jag fel?
Survival
Honor
Liberty
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av bokmalen »

entropi skrev: 28 jul 2021 07:34 Så mitt förtroende för guld som långsiktig hedge har definitivt minskat de senaste 2 åren eftersom det bevisligen inte klarade det provet. Eller tänker jag fel?
Beror nog på vad du menar med "lång" sikt.
Om det blir hyperinflation i USA efter att Federal reserve tryckte pengar oavbrutet i ett år för att artificiellt hålla aktiekurserna uppe, och det smittar av sig på övriga världen, så tror jag nog guldet visar sig vara bra.

Det som förespråkar aktier försöker alltid påvisa att på lång sikt går aktier alltid upp och är därför bättre sparande, men jag skulle snarare hävda att det enda som är säkert med börsen är att det blir krascher nu och då. Större och större bubblor som smäller högre och högre.

Om du är aktiv på börsen, flyttar pengar fram och tillbaka mellan fonder o.s.v. kan du säkerligen få bättre förräntning på pengarna, även om då de bestraffar dig med skatt för det. Om du har riktigt fysiskt guld i en låda hemma, så lär det inte tappa i värde särskillt mycket under normala år, men troligen öka så fort det börjar krisa sig, utan att du behöver vara aktiv själv.

Det enklaste är väl att kolla vad politiker/företag/media vill att du ska göra och sedan göra tvärtom.

Skulle det vara reklam för "guldbrev" på TV mellan varje program om det vore bra tillfälle att sälja sitt guld? Knappast. De gör reklam för att de ser att guldpriset kommer att gå upp.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 28 jul 2021 07:34
xsive skrev: 28 jul 2021 00:01
Om du har din femhundring på ett bankkonto har du helt fogat dig i statens kontroll över dina pengar som närsomhelst kan tas ifrån dig
låsas eller beskattas.
Säg att jag har 100 000 kr och vill använda dem om 5 år.
Om penningpolitiken lyckas som det är tänkt med 2% inflation så har jag 100000*(0.98^5)=90392 kr kvar att spendera i dagens värde. Jag har alltså beskattats med 9.6% skatt totalt, även om jag lagrat pengarna supersäkert.
Kontanter är garanterat att minska i värde. Speciellt i ett läge som nu där många tror vi har ännu högre dold inflation är mer än kanske någon månads utgifter i cash ett väldigt dåligt och osäkert alternativ imho.

Exemplet med den gamla 500 lappen var ju att staten visst kontrollerar även de pengarna. Och ska du växla in dem till de uppgraderade sedlarna är det upp till dig att bevisa att du inte fått tag i dem på fel sätt.

Hade jag köpt guld för ett år sen hade värdet tappat 9.46%.
Hade jag köpt bitcoin eller aktieindex för ett år sen skulle jag haft ett större värde än jag började med. Trots att BTC haft en större korrektion.

Guldet är kanske bra om man behöver låg volalitet någon månad eller så, men det senaste året har varit ganska dåligt.
Tittar man på guldets värdering så steg det ju ändå till 2020-krisen, sen har det varit en dålig affär. Så mitt förtroende för guld som långsiktig hedge har definitivt minskat de senaste 2 åren eftersom det bevisligen inte klarade det provet. Eller tänker jag fel?
Man har inte en kontantreserv för att specifikt använda dom om x antal år.
Kontanter kommer förlora värde pga inflation javisst men du har kontroll och äger dom.

Att äga maskiner och verktyg är samma sak. Dom kommer tappa värde och kostar att underhålla.
Skog är en säkrare form men har även den risker (storm, brand, beskattning osv) och är svårare att snabbt omsätta.

Bitcoin har stigit i värde men finns ingen garanti att dom fortsätter göra det. Metaller och BTC kan gå upp som ner.
Du kan ha uppfattningen att det är mindre risk med BTC baserat på den historiska värdeutvecklingen men kan
lika gärna tappa 50% värde under nästa år. Guld likaså. Kontanter förlorar inte mer än inflationen

Vi har ganska nyligen bytt alla sedlar i sverige så inte troligt sker igen inom närmaste 5-10 år.
Man undviker den högsta valören för att enkelt kunna omsätta till varor
När det sker har man också en längre tidsperiod att förnya dessa. Dom nya släpptes väl sist ett halvår
innan dom gamla sedlarna blev ogiltiga och efter det bara kunde växlas in på bank
Man kan sätta in 10tkr per 8 dagars period i automat utan att visa något som helst.
Därmed gradvis förnya sina 100tkr under ca 12 veckor. In med dom gamla och ta ut lika mycket i nya växelvis

Har jag 100tkr som en investeringssumma för planerad användning inom några år skall jag naturligtvis inte ha dom i kontanter
men får då också acceptera att dom inte är helt i min kontroll och närsomhelst kan konfiskeras.

Har jag däremot 100tkr som reserv för att snabbt kunna ta med mig eller för att pytsa ut under kris
så är en mix av kontanter i flera valutor och metaller inte ett så dåligt alternativ
I started out with nothing, and still have most of it left
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av Protect »

entropi skrev: 27 jul 2021 23:00

Jag har en gammal 500-lapp här som jag haft på ett säkert ställe. Det går inte så bra att handla mat i butiken med den nu ;)

Ett exempel på dålig planering, naturligtvis måste man rotera pengarna innan dom blir ogiltiga och ingen kan kräva att du ska bevisa var du fått din femhundring från när du står i mataffären och betalar för två liter mjölk med den. "Taktiskt" är inte enbart att köpa på sig hippa prylar som man aldrig kommer att använda eller värsta bössan / kniven, värsta SUV-en utan det bör genomsyra hela livsstilen. Den som utåt visar att han är beredd på zombieapokalypsen är förresten en lätt måltavla för plundring oavsett antal vapen i huset, det är inte svårt alls att räkna ut var bytet blir störst om några bestämmer sig för att plundra.
Eller menar du fysiskt material, maskinerna och det som pengar?
Det tror jag kan vara en bra investering så länge det inte är utrustning som blir obsolet.
Jag menar det också, och fungerande men äldre maskiner blir aldrig obsoleta, dom är betalda sen länge. Råvarulagret samt lagret av reservdelar bygger man upp under lång tid när det är bottenpriser eller man kommer över nåt användbart, kan inte jag använda det så går det att använda i byteshandel eller renovera upp och sälja vidare för reda cash som inte staten ser. Möjligheterna är oändliga om man inte är helt efterbliven.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av maskros »

Min lilla guldtacka har stigit från 400 kr/g till 500 kr/g under de år jag haft den. Jag får ungefär lika många limpor, potatispåsar och arbetsbyxor för mina 100 g nu som jag fick när jag köpte den.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"