Köpa BOL nu eller vänta för att göra klipp?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Köpa BOL nu eller vänta för att göra klipp?

Inlägg av Sömnlös »

Hur tänker ni om att köpa mark eller BOL nu på "toppen", eller istället vänta tills vi har fått pyspunka och det blir billigare att göra riktigt klipp?
Givet att det antagligen kommer vara svårare att få lån vid en pyspunka och man måste vara likvid, vilket är ett problem nu när SEK:n också kraschar.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Köpa BOL nu eller vänta för att göra klipp?

Inlägg av xsive »

Sömnlös skrev: 12 maj 2019 15:18 Hur tänker ni om att köpa mark eller BOL nu på "toppen", eller istället vänta tills vi har fått pyspunka och det blir billigare att göra riktigt klipp?
Givet att det antagligen kommer vara svårare att få lån vid en pyspunka och man måste vara likvid, vilket är ett problem nu när SEK:n också kraschar.

Top och topp...
Jag köper nu om tillfället kommer
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Köpa BOL nu eller vänta för att göra klipp?

Inlägg av maskros »

Kan du placera dina slantar så de inte förlorar i värde vid inflation, krasch etc. så är det vettigt att vänta tills marknaden dör.

Situationen i Sverige är inte som i Grekland för ett antal år sedan där det fanns massa folk på landsbygden som aktivt brukade jorden varför många, framförallt yngre, släktingar drog ut på landet under en period som jag uppfattade det. I Sverige finns inte lika mycket att hämta på landet, jordbruken är rationella och vi är betydligt glesare befolkade. Väldigt mycket på marknaden är lyx, alltså extraboenden man har för att koppla av. När ekonomin blir hård kommer det att ta emot att släppa permanentboendet och flytta till landet. Istället kommer man att minimera kostnader och försöka få loss pengar på att sälja grejer inklusive torpet.

Jag tror att mindre fritidsställen kommer att tappa mycket i värde medan skötta och fungerande gårdar i aktiv drift, oavsett lantbruk eller hästgårdar, där folk bor tappar mindre. Även om efterfrågan ökar för att folk vill ut på landet i vid en långvarig kris kommer det att vara ont om folk som har råd att betala varför försäljningar uteblir och priserna hålls uppe på såna fastigheter. Kanske.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Köpa BOL nu eller vänta för att göra klipp?

Inlägg av Charlie** »

Priserna på fritidshus ökat i och med pandemin och det var väl väntat. Som bostadsköpare hade man väl hoppats på en rejäl ekonomisk krasch. Men trots de ekonomiska nedgångarna i pandemins kölvatten, så ökade priserna på fritidshus.

https://www.svd.se/priserna-pa-fritidsh ... pa-vintern
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Köpa BOL nu eller vänta för att göra klipp?

Inlägg av bokmalen »

Jo, men det var ju för att folk inte kunde åka till turkiet och liknande på semestern utan var "tvingade" att stanna hemma. Så man har köpt fritidshus istället.

Lågkonjunkturen efter pandemin har inte riktigt slagit till ännu, och när världen börjat bli vaccinerad börjar nog slösaktiga semesterresor betalade med telefonlån öka igen.

Skulle tro att den här tiden nästa år finns det många fritidshus till salu. Från folk som tröttnat på att klippa gräset när man kan ligga vid poolen med all inklusive, samt för de som förlorar jobben och får lite problem när amorteringskraven återinförs.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Köpa BOL nu eller vänta för att göra klipp?

Inlägg av maskros »

Å andra sidan har Covid visat att det går att jobba på distans, om det finns bredband. Självklart osäker men kan tänka mig att priserna drar iväg på en del fastigheter pga ändrade arbetsmönster.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Köpa BOL nu eller vänta för att göra klipp?

Inlägg av bastard »

tror med att en del saker ändras, som distansarbete

finns nog många som gärna slipper städerna med dyra omkostnader och istället tar landet/mindre samhällen och får mycket bättre ekonomi

vi får se helt enkelt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Köpa BOL nu eller vänta för att göra klipp?

Inlägg av Olyckskorpen »

Ja, att priserna gått upp som de gjort tog iaf mig på sängen totalt, men som vanligt är det logiskt om man tittar i backspegeln.

Om du hittar ett fritidshus/BOL som du har råd med och som du tror kommer göra dig tryggare och gladare så tycker jag att du ska slå till. Om marknaden och/eller omvärlden krashar så har du en BOL och en försäkring på det viset, och om det fortsätter upp så har du gjort en investering :)
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Köpa BOL nu eller vänta för att göra klipp?

Inlägg av Obstinat »

För en helt olycklig amatör så förstår jag ingenting! Väntade mig ett prisfall men vände o vart tvärtom o vart prisrally inte bara i storstadslänen utan även i glesbygd... Summor för hus har i vissa fall ökat lavinartat! Lägger man till ökningen på virkespriser upp 40% så ökar det på värdet på bef fastigheter i min värld. Mot att köpa nytt på marknader där tomtpriserna ännu är låga....
Men vad vet jag... Haft fel förut :D
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"