Gemensam ekonomi med ny partner

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Johnny
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 aug 2021 10:39

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Johnny »

Min blivande sambo har hittat ett stort fint hus(som är helt utom räckvidd för mig), men kan köpa det själv eftersom hon är lite äldre och har varit med på bostadsmarknaden ett tag. Hon vill att vi skriver ett samboavtal, så att jag inte får hälften av huset(som hon betalt) om vi separerar.

Jag tycker det känns lite trist att inte få vara med på bostadsmarknaden, men å andra sidan kommer jag att bo väldigt fint helt gratis, hon står för alla huskostnader. Kanske skulle man istället ta och investera i något på aktiemarknaden.

Förmodligen finns där en tanke om att hennes barn ska ärva hus och sådant i framtiden, jag har inte några barn så jag har inte det problemet.

Nu återstår bara att hitta något prepper-säkert sätt att investera pengar :D
Kråka
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 maj 2019 09:51

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Kråka »

Är rätt självklart att hon vill ha ett samboavtal om hon betalar allt.
Du får börja investera själv och spara, du kommer aldrig få ett bättre läge än när du bor gratis.
Gällande delad ekonomi håller jag med det som skrivits, man delar på boendekostnaden men resten är separat. Speciellt om man inte varit tillsammans nån längre tid, är såklart skillnad om man varit ihop 20 år.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av xsive »

Kråka skrev: 13 aug 2021 13:10 ...är såklart skillnad om man varit ihop 20 år.
Näää varför? Funkar det första åren finns väl ingen anledning ändra.
I started out with nothing, and still have most of it left
Kråka
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 maj 2019 09:51

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Kråka »

Klart att det är lätt att hålla kvar om det funkar men jag tror man integreras med varandra när man haft en lång (20 år) relation och börjar bli gamla tillsammans. Inkomsterna kan skifta när pensionärslivet börjar och man får kanske tänka om lite om det inte gjorts naturligt innan.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Omnivore »

Har varit i den här situationen ett par gånger. Jag lär mig uppenbarligen långsamt så det tog några smällar och sammanlagt ett sexsiffrigt belopp innan jag fattade. Har full förståelse för att Johnnys sambo vill ha ett avtal. Förståndigt av henne.

Maken och jag har skilda ekonomier men delar på alla gemensamma utgifter som el, vatten, sophämtning och allt vi köper på Maxi och Systemet. Husets omkostnader och reparationer har ett eget konto. Jag bokför allt i excel och varje månad stämmer vi av. I början av vårt förhållande tjänade jag mer och betalade då en större del av räkningarna. Nu är förhållandet det omvända. Jag får ca 16k netto i pension och han får mer än 25k. Han betalar nu två tredjedelar av de gemensamma utgifterna och det är förresten hans egen idé. När vi går ut tillsammans får jag allt jag pekar på eftersom jag betalade för huset genom att sälja bostadsrätten som var min enskilda egendom när vi träffades. Vi står båda på lagfarten till huset. Det funkar för oss och vi är båda nöjda.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Johnny
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 aug 2021 10:39

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Johnny »

Hur gör man för att det inte ska bli ojämställt i relationen? Tänker att om den ena har rätt till huset, så bor man ju "på nåder", skulle sambon vilja det så blir man ju hemlös direkt. Även om man litar på varandra när man flyttar ihop kan det ju bli gräl inom relationen, det har nog hänt i dom flesta förhållanden.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Marie »

Johnny skrev: 15 aug 2021 20:27 Hur gör man för att det inte ska bli ojämställt i relationen? Tänker att om den ena har rätt till huset, så bor man ju "på nåder", skulle sambon vilja det så blir man ju hemlös direkt. Även om man litar på varandra när man flyttar ihop kan det ju bli gräl inom relationen, det har nog hänt i dom flesta förhållanden.
Det är alltid en risk... Om du varit sambo tidigare och någon flyttat in hos dig så har det ju varit likvärdigt.
Lite gräl kraschar inte en relation utav.. det är väldigt sällsynt nästan som en myt att man lever ihop under samma tak i åratal utan minsta lilla konflikt.
Det handlar om att lösa saker ihop för att få saker jämställt och fungera... kommunikation, kommunikation och viljan att hitta en medelväg de gångerna man tycker olika... eller ge o ta när ena inte vill ena saken o andra vill något annat... ge o ta :)
Oftast är man ju tillsammans som särbos ett tag innan man flyttar ihop, fast man är under ett o samma tak oftast... lite "prova på period" brukar jag kalla det :lol:
Sedan om det kraschar och man inte gjort något dumt som vänstrat eller annat superkorkat så man retat upp varandra till tusen... så brukar man oftast ha lite hjärterum medan den andre hittar något nytt boende om man känner att man inte fungerar ihop.

Inget är riskfritt i livet.... inte ens gå ner till lokala mataffären för en liter mjölk... det kan komma en meteorit, jas39 gripen o landa i huvudet på en, eller en bil kommer o kör över en eller affären blir rånad o man hamnar i skottfält.
Lite risker får man ta i livet om man vill njuta av det o inte bara kalkylera alla småsteg man tar. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Olyckskorpen »

Marie skrev: 15 aug 2021 21:59
Johnny skrev: 15 aug 2021 20:27 Hur gör man för att det inte ska bli ojämställt i relationen? Tänker att om den ena har rätt till huset, så bor man ju "på nåder", skulle sambon vilja det så blir man ju hemlös direkt. Även om man litar på varandra när man flyttar ihop kan det ju bli gräl inom relationen, det har nog hänt i dom flesta förhållanden.
Det är alltid en risk... Om du varit sambo tidigare och någon flyttat in hos dig så har det ju varit likvärdigt.
Lite gräl kraschar inte en relation utav.. det är väldigt sällsynt nästan som en myt att man lever ihop under samma tak i åratal utan minsta lilla konflikt.
Det handlar om att lösa saker ihop för att få saker jämställt och fungera... kommunikation, kommunikation och viljan att hitta en medelväg de gångerna man tycker olika... eller ge o ta när ena inte vill ena saken o andra vill något annat... ge o ta :)
Oftast är man ju tillsammans som särbos ett tag innan man flyttar ihop, fast man är under ett o samma tak oftast... lite "prova på period" brukar jag kalla det :lol:
Sedan om det kraschar och man inte gjort något dumt som vänstrat eller annat superkorkat så man retat upp varandra till tusen... så brukar man oftast ha lite hjärterum medan den andre hittar något nytt boende om man känner att man inte fungerar ihop.

Inget är riskfritt i livet.... inte ens gå ner till lokala mataffären för en liter mjölk... det kan komma en meteorit, jas39 gripen o landa i huvudet på en, eller en bil kommer o kör över en eller affären blir rånad o man hamnar i skottfält.
Lite risker får man ta i livet om man vill njuta av det o inte bara kalkylera alla småsteg man tar. :mrgreen:
Håller helt med här! Det är bra att vara riskmedveten, tänka framåt och så vidare (det är ju ändå ett preppingforum!). Men man får inte låta rädslan för allt som skulle kunna hända hindra en från att leva heller, då blir man sin egen värsta fiende. Jag tror på att leva ett gott liv, med antennerna utfällda och en bra grundberedskap för det som antennerna inte kunde upptäcka. Då sover jag gott om natten iaf :)
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av Marie »

Olyckskorpen skrev: 14 sep 2021 14:27 Håller helt med här! Det är bra att vara riskmedveten, tänka framåt och så vidare (det är ju ändå ett preppingforum!). Men man får inte låta rädslan för allt som skulle kunna hända hindra en från att leva heller, då blir man sin egen värsta fiende. Jag tror på att leva ett gott liv, med antennerna utfällda och en bra grundberedskap för det som antennerna inte kunde upptäcka. Då sover jag gott om natten iaf :)
Precis... Man måste passa på att njuta av livet, för tyvärr så har vi bara ett liv och saker kan förändra sig otroligt fort och ens möjligheter till att leva livet blir undanryckt. :)
Så man ska passa på medans man kan och inte skjuta upp saker man drömmer om för länge ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Gemensam ekonomi med ny partner

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Har en snål sambo, och barn. Jag tänker alltid nästa generation och d har stört henne. Hon e snål som fan o tänker helst d e fint lr inte alls. Visade sig att jag hade rätt mkt pengar vid husköp så d blev lånefritt och ganska mkt över. Då gnälldes d inte lika mkt över vedspis då hon kan slipa golv och tapetsera om också. Få genom nästa generationstänk sen kan du vika dig. Mig har det tagit år av gnäll. Bygg inte för dig själv, bygg för dina barn. Prepping är att bygga för nästa generation!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"