hur klara sig igenom en större nedgång

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av rödluvan »

Känner väldigt väl igen detdär du sade om grannkärringen, tippar på att hon har något ströjobb också så att hon kan visa hur duktig hon är jämfört med alla andra. Man blir väldigt fort less på sådana personer som hela tiden försöker att parasitera på människor omkring, särskilt när man verkar se det som att man har företräde att kunna ta det så långt man någonsin kan och förväntar sig att all bara skall ursäktas bara därför att man inte har någon b***e innanför gylfen. Känner igen detta väldigt väl, till slut brukar dock hela omgivningen tröttna efter några år och personerna får söka sig medömkare länge och längre bort för att hitta någon att kunna parasitera på i ställetför att i allafall försöka själva med någonting vettigt.

Jag har betydligt större respekt för pundarna utanför systemet, de flesta av dem vill ju trots allt, men man kan kanske inte på grund av psykiska sjukdomar och liknande. Jag ger dem aldrig pengar, men kan ju tänka mig att hjälpa människor som faktiskt behöver det till härberget, volontärjobba med praktiska saker där så att de har en varm säng och mat på bordet på vintern osv. Där samhället fallerar med att ta hand om sjuka människor.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av rödluvan »

Jag misstänker att det finns tre kategorier av oss som valt att leva alternativt, Den första är de som vänder i dörren, den andra är de som slutar som exemplen tidigare, den tredje är de som verkligen är galan och de som blir kvar och omfamnar det. :)
Själv tillhör jag nog förvaltargenerationen de brukar kalla det, även om jag inte hade företrädet att ärva gården (men det var mer för att vi är flera syskon och jag ville att någon som kan vara där dagligen och inte behöver pendla land och rike runt skulle ta över där), men jag vet ju hur ofantligt mycket jobb min pappa lade ned där han bodde med att bygga upp allt. Hellre skulle jag tigga utanför ica eller hoppa från katarinahissen än sälja av mark där. Men för nästa generation har nog inte samma referenser eller livspremisser.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av bastard »

undras hur många som sitter så illa i ekkorrhjulet att dom inte kan hantera en störning som ex
höjd ränta
höjda bränslepriser
höjda elpriser
höjda matpriser (där kan man handla billigare dock)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av deadrabbit »

Utgifterna ovan störs lätt ut enligt mig av extra utgifter så man ännu snabbare hamnar i knipa och då går det snabbt.
Ex tandläkarbesök, ny uppsättning vinterdäck, tvättmaskin, varmvattenberedare.
Tror det mesta knakar nu till black week/Friday och allt skjuts på genom klarna etc
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av bastard »

undras hur många som lever en månad i förväg på sina pengar?
att dom handlar på kredit med betalning om en månad eller mer?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 07 nov 2021 07:17 undras hur många som lever en månad i förväg på sina pengar?
att dom handlar på kredit med betalning om en månad eller mer?
Tror det är allt för många tyvärr.
Det är lätt att hamna där, jag tror mycket styrs av hur man formas av de som råkar finnas runtomkring sig.

Det bästa preppet jag gjort genom tiderna har nog varit att ändra utgifterna till ~50% av inkomsterna - inte den där extra lådan med mat eller ammunition!

Förespråkar så klart klassisk prepping också, men ekonomisk prepping är numera lika viktigt som att aldrig köra ner bensintanken under 50% innan tankning.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av bastard »

där har jag det svårt

en del av penningarna går till det som måste , mat, bränsle försäkringar o.s.v
en del används till att köpa sådant som man har på listan över saker man vill ha och som kan vara till nytta i framtiden och som kanske ändå behöver köpas, mat på lager, bränsle på lager, ammo, verktyg reservdelar

en del borde sparas
en del handlas till saker som är svårmotiverade i detta forumet

framtiden kan ju vara så att man behöver ha penningar
eller en framtid där penningarna tappar fort i värde och saker är bättre att ha
eller om skiten hamnar i fläkten, penningar utan värde och prylar allt i värde :shtf: :-g (:)

balansen däremellan tycker jag är skitsvår
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av EN brun böna »

Tidigare när jag hade fast lön så var jag noga med att betala alla räkningar först som gick till bostaden och bilen. Det som var måsten som hyra, el, sotning, avlopp, bilskatt och försäkringar. Därefter var det hundmat för månaden ut. Efter det fick jag handla min mat för månaden, och om det blev pengar över så kanske saker som jag länge velat ha typ en speciell bok. Var det något som var extrapris på och som jag längtat efter länge, inte mat eller liknande utan saker och priset var det rätta så offrades det av matpengen och jag fick gå hungrig någon dag.
Eller så kom man på besök till någon och hoppades på lite fika så man inte behövde äta den dagen.

Nu har jag ingen fast lön längre utan allt blir svårare.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 07 nov 2021 07:17 undras hur många som lever en månad i förväg på sina pengar?
att dom handlar på kredit med betalning om en månad eller mer?
Gör det omvända.
Räntan på sparkapital är ju försumbar.
Betalar alla räkningar omedelbart dom ramlar in på Kivra och banken.
Innebär i praktiken att lönen betalar nästa månads utgifter.
Dom sista räkningarna brukar vara betalda runt 12e i var månad.
Ingen buffert för långsiktig nedgång men om lön tillfälligt skulle utebli
så har man en extra marginal där.
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"