hur klara sig igenom en större nedgång

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 16 aug 2021 11:55 Framför allt tror jag det är bra att ha en hedge från de traditionella finansinstituten och pensionssystemet.
När allt brakar så lär IMF ta tillfället i akt och skapa sin digitala SDR valuta och defaulta US Dollarn.

När alla aktier och liknande börjar noteras i den nya globala valutan kommer plötsligt pensionsfonder och dyligt få äta upp alla triljoner som trycks upp just nu, så alla dessa värden devalveras medan börser och centraliserade valutaexchanges håller stängt. Ungefär som när alla gick över till Euron från nationella valutor.

Den som då håller lite BTC kan förhoppningsvis fortfarande handla mat och annat på svarta marknaden medan det nya SDR värdet på mat, guld osv förhandlas fram mellan våra overlords Kina, USA och EU.
När de sen bestämt guldpriset kan du sälja det igen under förutsättning att ingen har konfiskerat det och att det är lagligt att äga.
På så vis kan de fortsätta beskatta värden med inflation.
För mig känns det lite långsökt att SDR skulle bli en ny världsvaluta inom min livstid.
Mellanstatligt och på banker / finansiella institut ja men knappast på individnivå.
SDR har fördelen att den är oberoende av dollarns fluktuation som krånglar till det för varor som handlas internationellt i dollar idag.
Jag påstår heller inte att guld är en garant för värdebevarande av "riktiga tillgångar" men fortfarande och kanske beroende på min
relativt höga ålder så tycker jag att "If you can't hold it You don't own it"
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av Jakob »

Jag har redan varit med om en större nedgång.
Då satt jag med färsk examen, men ingen arbetserfarenhet.
Ingen buffert, inga tillgångar.
Studielån men inga andra skulder.
Ingen A-kassa.

Små inkomster, små utgifter. Bo billigt och ät billigt. Favoritmat ris med griskotlett. Fiskpinnar och potatismos på andra plats.
Jobba svart. Små sidoknäck.
Töj på reglerna om det behövs, men låt bli att åka fast.
Kontaktnätverk. Man känner nån som känner nån.
Ta ett "skitjobb" - en rad till på CV är ett steg närmare ett riktigt jobb.

Nu är jag bättre förberedd. Buffert, tillgångar, erfarenhet, självhushåll och inga skulder.
Millennium-kidsen kommer att stå med tummen i munnen.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av Marie »

Något många glömmer när de preppar för dåliga tider är..... sjukdom.... olycka med brutna ben så det är rullstol osv.

Mental styrka att överleva långvarigt isolering utan att bli mentalt knäckt.. Det är svårare än många tror. ;)
Mentala hobbys, där det går att sysselsätta sig utan att behöva fysiken... timmar upplevs som dagar när hjärnan inte får stimulans/utmaningar... titta på tv osv kanske fungerar i några månader.. Men även det har sin gräns. :lol:

Sedan det vanliga som alla redan nämnt.. försöka att hamna på 0 så det inte finns lån osv.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av bastard »

vilka saker kommer bli billigare vid en större nedgång?

vilka saker kommer bli dyrare

vilka saker kommer bli svårare att få tag på?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av EN brun böna »

vilka saker kommer bli billigare vid en större nedgång?
Troligen vissa teknikprylar som folk i allmänhet inte längre vet hur de ska sköta för att få att fungera. Blir dyrare att betala för funktionen, tex el och internet.

vilka saker kommer bli dyrare
Saker med mer praktiskt användningsområde, sånt som kan göra dagarna billigare. Tex cyklar och odlingsattiraljer.

vilka saker kommer bli svårare att få tag på
Reservdelar till allt ovanstående då folk kommer att hålla på de delar de har längre på uti fall att något händer.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av entropi »

Har någon satt sig in i vad som är gångbart i Libanon just nu? De verkar ju ha en rejäl ekonomisk SHTF/nedgång. Borde finnas en del att lära därifrån.

Jag började söka på lite YouTube , och tex verkar de som har sina tillgångar på banker och övriga regimkontrollerade institut tvingas till en falsk växlingskurs. De verkar helt enkelt ha peggat dollarn vid X Libaneniska pund. Men om man har faktiska dollar och växlar på svarta marknaden så får man 10x fler pund för samma mängd dollar än om du använder en bankomat eller likande. Många har tydligen inte litat på deras pund och växlat sina tillgångar till USD. Däremot har de haft pengarna på libanesiska banker, så när de försöker få ut sina pengar är de körda ändå pga det.

Kanske är det vad som kommer ske med dollarn (i större utsträckning än idag) för så kallat pappersguld, aktier och liknande instrument ifall det blir (är?) hyperinflation i dollarn.
Survival
Honor
Liberty
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av Protect »

Jakob skrev: 16 aug 2021 19:17 Jag har redan varit med om en större nedgång.
Då satt jag med färsk examen, men ingen arbetserfarenhet.
Ingen buffert, inga tillgångar.
Studielån men inga andra skulder.
Ingen A-kassa.

Små inkomster, små utgifter. Bo billigt och ät billigt. Favoritmat ris med griskotlett. Fiskpinnar och potatismos på andra plats.
Jobba svart. Små sidoknäck.
Töj på reglerna om det behövs, men låt bli att åka fast.
Kontaktnätverk. Man känner nån som känner nån.
Ta ett "skitjobb" - en rad till på CV är ett steg närmare ett riktigt jobb.

Nu är jag bättre förberedd. Buffert, tillgångar, erfarenhet, självhushåll och inga skulder.
Millennium-kidsen kommer att stå med tummen i munnen.
Jag har också upplevt en större nedgång men med kunskap och jävlaranamma klarar man allt och förresten finns det inga sk. skitjobb så länge man får betalt på ett eller annat sätt. Jag kan både tillverka reservdelar och mjölka kor och allt däremellan, allt har sin tjusning och deppa ihop ligger inte riktigt för mig, jag gör som tjuren, enda gången jag backar är när jag tar sats.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av rödluvan »

Exakt, Bland "skitjobb" finns det ju faktiskt väldigt mycket att välja mellan, jag har tex använt mig av sådana uppgifter där behållningen är att man lär sig saker man kan ha nytta av senare (även om jag städar toaletterna på verkstan så ser jag möjligheterna att kunna ta del av den kunskap som fanns där under de perioder man inte kunde göra "riktiga" jobb, bara det är värt några minuter om dagen vid toaletterna och torka av några bänka och dammsuga personalrummet tycker jag fortfarande, dessutom fick jag låna böcker och titta på alla maskiner och fått förklarat hur gamla saker fungerade. Eller den uppriktiga tacksamhet man fått uppleva i stunder av nöd av stressade lastbilschaffisar när man fixat till byggtoan och ställt in en frech vattendunk vid handfatet... Allt sådant gör nytta när man summerar ihop det, nästa gång kan det ju vara jag som behöver använda det. :) ), sedan får man helt enkelt ta och sålla bland utgifter ned till vad som är viktigt att prioritera och se resten som en bonus.

Mjölka och ta hand om kor är det inget fel med, bättre än att gå på gym, deffinitivt mer muskelträning. :)

Kort sagt, använd er fantasi och det ni har i skallen så kommer ni levande ur med hus och hem i behåll även om man kanske inte har råd med sin Armani kostym just då, men vill man verkligen ha den är det värt att lära sig spara och prioritera saker.


Jag missunnar ingen att leva som man önskar, men jag blir redigt jädra irriterad på folk som ständigt klagar över lågkonjunkturer eller att bolåneräntan stiger! :!:
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av Protect »

rödluvan skrev: 23 aug 2021 17:40
Jag missunnar ingen att leva som man önskar, men jag blir redigt jädra irriterad på folk som ständigt klagar över lågkonjunkturer eller att bolåneräntan stiger! :!:
Likaså folk som hela tiden gnäller om varför dom hamnat på botten och skyller på "omständigheter", jag hade en sån i bekantskapskretsen som skyller allt på myndigheterna och sin ADHD samt på vad andra ställt till med, har astma och KOL men röker som en braskamin utan en tanke på att sluta. Hon har passerat WT-stadiet. Sen var det ett par av hennes "vänner" som försökte tränga sig på mig och få hjälp gratis, deras helgnöje är att dricka så mycket öl som det går och så röka så mycket man kan. Deras höjdpunkt på året är när dom kan lasta skotern och åka till släktingarnas fjällstuga varje påskhelg, supa där en hel vecka och åka skoter på fyllan,,,,,och så undrar dom varför dom inte har några vänner i bygden. :smack:

Jag har svårt för att tycka synd om såna människor när tillvaron rasar för dom, man kan inte enbart basera vänskapen på att man ska få hjälp med allt man är för lat att göra själv.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: hur klara sig igenom en större nedgång

Inlägg av rödluvan »

Jag har själv ADHD, men jag ser det som desto större anledning att man är uppmärksam på de problem det medför och försöker att tacka det och att vara lyhörd för konstruktiv input från andra med saker man kanske inte märker av själv på ett tidigt stadium. Det är ingen ursäkt att bete sig illa om man kan undvika det!
Jag dricker inte alkohol över huvud taget hemma.
Däremot öl som måltidsdryck är ju mer en kulturell fråga, även om jag personligen hellre dricker mjölk så var ju svagt öl/ (eller motsvarande)folköl till maten som jag antar förr i tiden ett sätt att få i sig tillräckligt med kolhydrater för hårt skogsarbete eller arbete i jordbruket tillsammans med vätska som kroppen kan tillgodogöra sig över tid. (Jag använder filmjölk till detta, det fungerar faktiskt minst lika bra och man blir mätt längre, minns inte om jag postade här hur man gör egen långfil, men jag kan posta det igen här om jag blandar samman forumen... :) )

Sitter man i skiten får man helt enkelt lära sig att flyta, det har jag lärt den hårda vägen när jag var yngre och pengar/välbetalda jobb eller subventionerade banklån inte längre kom in på silverfat som idag.
Det enda vettiga vore att införa system som i Tyskland eller Danmark igen här så att man får stopp på detta vansinne, man hade ju hoppats att vi lärt någonting alls av 80 talet när de glada dagarna tog slut när 90 talet började, men så verkar inte vara fallet.

Det oroar mig mycket om vi får tillbaka samhällsklyftor mellan fattiga och rika, det kommer att leda till betydligt värre problem än vad vi redan har.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"