höga elpriser

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

EN brun böna skrev: 28 nov 2021 15:08 Jag säljer ungefär 30 kw just nu. Hoppas det visar sig på nästa avräkning med :D
Bara att gratulera!

Spara lite så du kan sälja den här timmen också
2021-11-29 - 18:00 421,82 öre
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: höga elpriser

Inlägg av EN brun böna »

Det tickar på timme för timme.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

... Och efter årsskiftet lär du tjäna ännu mer för Tyskland stänger ned tre till reaktorer av sex kvarvarande.
Ett genidrag!? Eeeeh, verkar inte bara vara Sverige som har idioter som sitter vid rodret.
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: höga elpriser

Inlägg av EN brun böna »

Jag hörde nåt som mest verkar som en skröna men nån kanske vet mer ? Det handlade om en miljöpartist som satt i rikstan. Denne fick frågan om hur miljöpartiet skulle lösa det ökade behovet av elström i framtiden med fler elbilar och industrier som skulle driva mer på elström. Det skulle ju bli brist om alla körde elbil, men denne någon sa att det var väl inget problem, finns ingen elbrist var ju bara att sätta in en kontakt i uttaget. Jo men om det inte finns el när fler vill ladda sina bilar, jo men det fanns ju grenkontakter. Elbrist vad är det?? :smack:
Och så löser vi allt med vindkraft och sol och slopar vatten och kärnkraft.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10591
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

finns ett klipp om detta med hänvisning till att elen finns i vägguttagen, det var på den nivån för en del, dock en tjugo år sedan eller så

kommer nog bli värre än vad det är idag
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

Vi körde en liten övning hemma nu under eftermiddagen när det skulle lagas mat under de dyraste timmarna, och lagade den på vedspisen istället. Eller ja, långputtrandet fick skötas där iaf.
Det tycktes att det var alldeles för långsamt att komma igång, så induktionshällen användes för att snabbt få igång kokningen av vattnet. Tydligen väldigt viktigt att det går på 30 sekunder eller vad det tar att få igång en kastrull på en flerfas modern spishäll 🙃
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: höga elpriser

Inlägg av EN brun böna »

I England så använder de en elektrisk vattenkokare för att snabbt få varmt vatten. Går mycket snabbare än på spisplatta.
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: höga elpriser

Inlägg av mopar340 »

EN brun böna skrev: 30 nov 2021 21:22 I England så använder de en elektrisk vattenkokare för att snabbt få varmt vatten. Går mycket snabbare än på spisplatta.
Inte om man har en induktionshäll med booster, bra mycket bättre fart på en sån och likartade förluster. Men jämfört med en slutkörd gammal spisplatta absolut. Slängde ut vattenkokaren när jag köpte induktion.

När jag har extremt bråttom så kör jag två grytor med vatten, en liten och en lite större... båda på max och när lillen kokar så åker den över i den stora.

I japan, när jag bodde där så hade de flesta en stor "pumptermos" med ~95-98C vatten. Man fyllde på morgonen så pluggade man in den och hade varmt vatten hela dagen instant! Fins liknade att ha som en extra finess på kranen men monterad under vasken... de ni Miljöpartiet! :lol:
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

Japp, jag har en vattenkokare också men plattan går nog minst lika fort
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: höga elpriser

Inlägg av EN brun böna »

Det är även vanligt utomlands att ha elspisar med en gasplatta som snabbplatta. Gasen var snabbare.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"