höga elpriser

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: höga elpriser

Inlägg av EN brun böna »

Det kom nya bestämmelser bara för ett par år sedan, innan pandemin, som gör att alla vattenkraftverk i stort sett måste söka nya tillstånd för verksamheten. Man vill ha bort de små. Så nu ligger vattenkraftverkens nya ansökningar på hög hos länsstyrelsen och ska tas upp i rätten vart efter de tas ut ur högen. Vill man bekosta detta själv så kan det kosta bortåt 100000 kronor annars fanns det möjlighet att göra ansökningen tillsammans med en grupp andra för att minska kostnaden. LRF-konsult är ett företag som nu hjälper till med det juridiska. Hela processen kan ta många år, men kraftverken får då köras under tiden. Men i nuläget vet ingen vad som kommer att hända.
Att det inte finns fria vattenvägar runt för fisken är ett stort minus.
Det är gamla vattendomar som måste omprövas och godkännas på nytt.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: höga elpriser

Inlägg av maskros »

Jo, man har ju läst om verksamheter som fått krav som skulle kostat 500 kkr. Tycker det borde räcka med en ränna runt, om det inte redan finns, som fiskarna kan simma genom. Sen kan man ju fråga sig vad som är rätt när vattenföretag med anor från 1700-talet måste totalrivas för att "återställa" miljön. gissar att fiskarna vant sig efter 300 år och då många av de anläggningarna bara använder en mindre del av flödet så är det ett icke-problem som några fanatiker ger sig på.

Usch, jag skäms nästan över mig själv. Har varit aktiv i miljöfrågor, både politiskt och utompolitiskt men skäms fan för en del saker som nu görs i "miljöns" namn.

Det finns, så vitt jag känner till, ingen socialt accepterad organisation idag som arbetar enbart för miljön. Det är miljö och rättvisa eller miljö och jämlikhet eller miljö och människorärondajordenärbättreutan. Men om man tittar på miljön ur ett långsiktigt (200+ år) perspektiv och med vinkeln att mänskligheten ska ha det bra så är det få som kör den varianten. Inte så att den skulle vara mildare, eller trevligare, än dagens miljörörelser men den skulle ha ett något annorlunda fokus.

Lite OT, sorry, men jag blir så trött av all skit som görs "för miljön" när mycket är rent kontraproduktivt.

Allvarligt, om man sa så här: Allt vi gör ska gynna våra efterkommandes liv, sett på 200 till 1000 års sikt, så skulle mycket se väldigt annorlunda ut.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

det som inte är tillåtet är ju att sälja vidare el och att varje fastighet som har el från ett bolag ska ha var sin anslutning, grovbt sett

ex, har du elabonnemang till din fastighet kan du inte sälja vidare till grannen

hur mycket dom ändrat på det har jag inte koll på

men efterhand som utvecklingen går framåt så borde man kunna göra detta, exempelvis i städer med solpaneler på varje hus och att dom har ett hvdc system mellan dom, även då elbilar som laddas och som kan användas som energibanker
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: höga elpriser

Inlägg av Vattendrag »

Men om grannen kommer släpande på en kärra med 50kWh batterier och laddar det för självkostnadspriset? Eller en elbil och "tankar" hos grannen för att sedan tanka ur bilen in i huset?

Det finns inga problem, bara möjligheter :rambo:
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: höga elpriser

Inlägg av xsive »

Genomsnitts spotpris på Nordpool sjönk från 127 öre i September till 87 öre för Oktober (SE4)
Börjar slå igenom lite nu på dom bundna priserna (Ref elskling.se priser SE4)
Fortfarande dock högre än för en månad sen

2a November
Binda 5 år till 103 öre
Binda 3 år till 108 öre
Binda 2 år till 115 öre
Binda 1 år till 127 öre

28e Oktober
Binda 5 år till 106 öre
Binda 3 år till 115 öre
Binda 2 år till 125 öre
Binda 1 år till 143 öre

25e September
Binda 5 år till 96 öre
Binda 3 år till 94 öre
Binda 2 år till 107 öre
Binda 1 år till 111 öre
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: höga elpriser

Inlägg av Vattendrag »

Det har blåst lite mer ja samtidigt som Forsmark nu kör alla 3. Jag har rörligt och betalade just 87 öre i oktober. September vill jag förtränga. För övrigt är solpanelerna nu beställda. Nu har jag börjat planera för en offgridanläggning som backup. Tanken är att ladda batterierna på natten från nätet, inte panelerna.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: höga elpriser

Inlägg av xsive »

Fortsätter sjunka. (Ref elskling.se priser SE4)
Första som erbjuder under en krona på ett tag.
Njudung Energi 4 år bundet till 97,75 öre
Avvaktar vidare

3e November
Binda 5 år till 101 öre
Binda 3 år till 102 öre
Binda 2 år till 106 öre
Binda 1 år till 122 öre

2a November
Binda 5 år till 103 öre
Binda 3 år till 108 öre
Binda 2 år till 115 öre
Binda 1 år till 127 öre
I started out with nothing, and still have most of it left
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: höga elpriser

Inlägg av Tank »

Stämmer det att de "billigaste" timmarna är mellan 01.00 och 03.00 under måndag till fredag?

Dags att ställa timern på tvätt och diskmaskinen i så fall....

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: höga elpriser

Inlägg av Marie »

Om de faktiskt mätte elförbrukning i realtid och tog betalt för varje nutidsminut så vore det kalas.. Mina elräkningar skulle vara låga då min största förbrukning är mellan 19-04 :lol:
Jag fråga mitt elbolag om det... men det var bara industrier o företag som hade den lyxen att betala för vad kostnaden är just nu.... elakt :x
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: höga elpriser

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 03 nov 2021 22:02 Om de faktiskt mätte elförbrukning i realtid och tog betalt för varje nutidsminut så vore det kalas.. Mina elräkningar skulle vara låga då min största förbrukning är mellan 19-04 :lol:
Jag fråga mitt elbolag om det... men det var bara industrier o företag som hade den lyxen att betala för vad kostnaden är just nu.... elakt :x
Timprisavtal har funnits sen 2012. Inte minutpris nä... men gör du kan sänka kostnaden om du kan styra förbrukningen
till dom billiga timmarna. Men man måste ju verkligen göra det. Annars kan det ju istället bli dyrare.

https://www.gp.se/livsstil/bostad/ok%C3 ... en-1.50784

Spotpris per timme 2021 kan du hämta i excel här
https://www.nordpoolgroup.com/4aaa1d/gl ... ly_sek.xls
Senaste dygnet. Max 118 öre mellan 17-18 och Min 15 öre mellan 02-03
Senast redigerad av xsive den 03 nov 2021 22:34, redigerad totalt 2 gång.
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"