höga elpriser

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

Storbritannien har haft pristoppar på 20-30 kr/kWh.
Vi kopplar tydligen upp oss till deras marknad i år, så räkna med att den senaste tidens priset bara varit en förberedelse.

https://epochtimes.se/Chockpriser-pa-el ... britannien

Känner mig tyvärr lite handlingsförlamad, men man borde se till att skaffa de där batterierna illa kvickt tror jag?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: höga elpriser

Inlägg av Aftersearch »

Marie skrev: 23 sep 2021 01:23
Kan du inte bygga en lekstuga i ett hörn av tomten med bra avstånd och inreda den som batteribank så är den kamouflerad på köpet. ;)
Det skulle säkert gå men jag tänkte och tänker så här kring containerlösningen:

Batterier kan potentiellt bli väldigt eftertraktade och stöldbegärliga i framtiden och då ser jag det som en fördel om de är inlåsta i ett metallskal.

I ett SHTF scenario kan jag riskera att hamna i ett läge där jag måste "runda hörn" i elsäkerhet och om det då skulle leda till en brand så vill jag begränsa skadorna.

Tänker mig något liknande detta utan fönster och med en omgång solpaneler till på taket.
972919-4c23ded67535aab556029f93e75aa290.jpg
972919-4c23ded67535aab556029f93e75aa290.jpg (118.71 KiB) Visad 3544 gånger
Vem vet...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10348
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

kontainer?

sedan inne i det varmdel med gips brandcell

då kan man ha en del annat i kontainern med

en kontainer är ju friggebodsstorlek en 6m då
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10348
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

och idag
2021-09-25 19:00 210,80 öre/kWh



hur går det för er om elpriset hamnar runt 3 kr kwh i medel över ett år?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: höga elpriser

Inlägg av Aftersearch »

bastard skrev: 25 sep 2021 09:57 kontainer?

sedan inne i det varmdel med gips brandcell

då kan man ha en del annat i kontainern med

en kontainer är ju friggebodsstorlek en 6m då
Japp klädd container... denna är egentligen större än den jag tänkte först, då var jag inne på den minsta på bilden nedan.
Men när jag såg detta så tänkte jag också att det går att avdela den i två delar, man kan också ställa två små bredvid varandra och klä in dem som en byggnad.

De går även in under attefallshus om man vill det och då är det 30kvm som man får sätta upp.
20ft-container-size.jpg
20ft-container-size.jpg (51.81 KiB) Visad 3535 gånger
Vem vet...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: höga elpriser

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 25 sep 2021 10:01 och idag
2021-09-25 19:00 210,80 öre/kWh

hur går det för er om elpriset hamnar runt 3 kr kwh i medel över ett år?
Inge kul när man kör elvärme 18-20.000kWh såklart
Snackade med en kollega som hade elräkning en månad i sommar på 5600kr.
Men då med bland annat pool uppvärmd till 32 grader och har palmer där han kör elslingor i jorden för att hålla
upp temperaturen för dom skall trivas bra så rätt extrem.... :smack:
(Han hade missat inställning på poolvärmepumpen så när det var som varmast så gick den hårt för att kyla också)

Vad kan man göra?
Mer genproducerad el från sol blir väl mer och mer intressant.
Binda elpriset? Brukar ju aldrig vara så smart när priset redan står riktigt högt.
Kollade lite på elskling.
Binda 4 månader nu låg på 163 öre. (Elområde 4)
Binda 5 år till 96 öre
Binda 3 år till 94 öre
Binda 2 år till 107 öre
Binda 1 år till 111 öre

Jag tänker ta smällen och kolla vad dom erbjuder i bundet pris framåt Mars
(Statistiskt den månaden priset legat lägst senste åren)

Ett alternativ är ju att skaffa ett timprisavtal och styra huvuddelen av sin förbrukning till när priset är lägst
men är lite omständigare

614ee721b2318764781251.jpg
614ee721b2318764781251.jpg (28.63 KiB) Visad 3522 gånger
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 25 sep 2021 10:01 och idag
2021-09-25 19:00 210,80 öre/kWh



hur går det för er om elpriset hamnar runt 3 kr kwh i medel över ett år?
Hittills ser det det positivt ut tack vare solceller och timpris.
Den förbrukade elen är lite billigare än vad man säljer eftersom det oftast är dyrare dagtid. Men en sån kalkyl kan ju lätt haverera med stora kostnadspeakar i kombination med dåligt väder.
Ekonomiskt är det inte i närheten att vara problematiskt eftersom jag inte värmer huset med el.
Bilen är plug in hybrid så är elen för dyr kan jag alltid tanka bensin istället.

Hittills i år har jag matat in 9.9 MWh och tagit ut 6 MWh i elnätet. Solproduktion 12.4 MWh, så egen konsumtion direkt från solcellerna är 2500 kWh.

Det är vecka 38, och man kan som sagt säga att jag använt elnätet som ett 6MWh batteri:
6000/38~=158 kWh batteri för en vecka, eller 22.5 per dag. Så jag skulle nog vilja ha 30 kWh batteri, men jag har inte fått några prisuppgifter på det. Frågan är om någon ens kan leverera sånt här just nu...
Nu har jag inga lån på fordon, men jag skulle bra mycket hellre låna pengar till något sånt här än en bil.

Däremot är skatt och nätavgift en stor del av kostnaden, så som bäst blir det väl ungefär ett nollsummespel på årsbasis.
Men hade jag gjort om installationen med vad jag vet idag (och med dagens stora batterisubventioner) så hade jag hellre tagit en lite mindre solcellsanläggning och batterilager.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: höga elpriser

Inlägg av maskros »

entropi skrev: 25 sep 2021 16:56 Hittills i år har jag matat in 9.9 MWh och tagit ut 6 MWh i elnätet. Solproduktion 12.4 MWh, så egen konsumtion direkt från solcellerna är 2500 kWh.
Blir det inte något skatteknas där om man är nettoproducent?
Jag har fått för mig att man inte får producera (mata ut på nätet) en enda kWh mer än man köper in, dvs inte ligga plus netto över året för då skulle det bli helt andra regler. Koll på det nån?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: höga elpriser

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 25 sep 2021 19:42
entropi skrev: 25 sep 2021 16:56 Hittills i år har jag matat in 9.9 MWh och tagit ut 6 MWh i elnätet. Solproduktion 12.4 MWh, så egen konsumtion direkt från solcellerna är 2500 kWh.
Blir det inte något skatteknas där om man är nettoproducent?
Jag har fått för mig att man inte får producera (mata ut på nätet) en enda kWh mer än man köper in, dvs inte ligga plus netto över året för då skulle det bli helt andra regler. Koll på det nån?
Skatteknas blir det först om du säljer mer än 30.000kWh per år eller har en anläggning större än 43,5kW. (Moms på försäljningen)
Nätbolaget har däremot rätt ta ut en avgift av nettoproducenter för inmatningsabonnemanget men inte alla gör det.
(Alltså om du producerar mer än förbrukar)
Den kostnaden (för dom som tar ut det) gör det olönsamt. Tex Eon tog bort avhiften 2019

https://www.greenmatch.se/blogg/solceller-skatteregler?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: höga elpriser

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 25 sep 2021 20:28 Skatteknas blir det först om du säljer mer än 30.000kWh per år eller har en anläggning större än 43,5kW. (Moms på försäljningen)
Nätbolaget har däremot rätt ta ut en avgift av nettoproducenter för inmatningsabonnemanget men inte alla gör det.
(Alltså om du producerar mer än förbrukar)
Den kostnaden (för dom som tar ut det) gör det olönsamt. Tex Eon tog bort avhiften 2019

https://www.greenmatch.se/blogg/solceller-skatteregler?
Tack, det var bra info. Ska kolla med mitt nätbolag.

Är det självklart bäst och enklast att ha timmätning om man har en solcellsanläggning som förväntas producera kring 90% av årsförbrukningen?

Ska man annars ha bundet? Hur ska man tänka här? Om man inte kan styra belastningen speciellt mycket och inte har nån elbil?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"