höga elpriser

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: höga elpriser

Inlägg av Marie »

Hur som, så är elen på tok för dyr. :D
Jag är glad att jag inte bor i hus... om jag svär över mina räkningar
Men jag har hög förbrukning för att bo ensam i lägenhet med värme o varmvatten inbakat i hyran
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: höga elpriser

Inlägg av Protect »

Jag reflekterar inte över elpriset, jag vet helt enkelt inte vad jag betalar för elen då jag har den samt allt övrigt på autogiro. En luft-luftare håller verkstan varm, direktverkande el i elektroniklabbet och vedeldning i bostadsdelen, varmvattnet går på el. Jag har i övrigt så billiga omkostnader, ingen som ska ärva, pengarna räcker till det jag vill eller behöver köpa med råge och lite mer kommer in i form av lite extrajobb då och då. Varför snåla när det inte behövs liksom? Jag har ett rätt bekymmersfritt liv och kan i stort sett göra det jag vill och det tänker jag fortsätta med. Jag var en gång i tiden väldigt fattig, har skapat det jag har helt själv, fastighet och bil betalda, inga skulder och både en välsorterad elektronikverkstad och en mekanisk verkstad och fattig är jag inte längre heller så fasta kostnader och el blir en parentes i tillvaron jag inte ids reflektera över.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

kina kör på
https://www.dn.se/varlden/mer-kol-i-kin ... rgikrisen/

"Kina ska omedelbart öka produktionen av kolkraft för att motverka den energikris som uppstått de senaste veckorna. Ordern är tydlig till de stora gruvorna i koldistrikten i Inre Mongoliet – men är samtidigt besvärande för ledaren Xi Jinping bara veckorna innan klimattoppmötet i Glasgow."


"”Budskapet från Kinas ledning till energibolagen är tydligt: elavbrott den här vintern kommer inte att tolereras”, skriver forsknings- och rådgivningsbyrån Wood MacKenzie om utvecklingen."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: höga elpriser

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 11 okt 2021 20:54 "Kina ska omedelbart öka produktionen av kolkraft för att motverka den energikris som uppstått de senaste veckorna.
Guldläge för Bolund/Stenevi! Då skall svensken tillbaka till paleolitikum innan 2030 för att kompensera för dessa kinesiska utsläpp som agerar elefant i rummet :zombie:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

ah, det är det som bolund refererade som brunt i gårdagens debatt, brunkol .....

nå, kina kommer släppa ut så pass mycket att det kommer märkas, få se hur dom förklarar detta

jag personligen tror inte att något av miljömålen kommer nås på grund av att om dom skall nås måste alla länder vara delaktiga, och det kommer inte ske förrens rymdskeppen från vintergatan kommer hit och förslavar mänskligheten och tar all vårt vatten eller så
och i väntan på rymdskeppen så får vi göra så gott vi kan för våran egen del, helt klart själviska
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: höga elpriser

Inlägg av Marie »

Ursus skrev: 11 okt 2021 20:56
bastard skrev: 11 okt 2021 20:54 "Kina ska omedelbart öka produktionen av kolkraft för att motverka den energikris som uppstått de senaste veckorna.
Guldläge för Bolund/Stenevi! Då skall svensken tillbaka till paleolitikum innan 2030 för att kompensera för dessa kinesiska utsläpp som agerar elefant i rummet :zombie:
sverige i ett nötskal
Detta med E10 ger ökade utsläpp av co2 på grund av att den sänkningen på ca 1% mot E5 ger en ökad bränsleförbrukning med 1.8% så det ger en ökning på utsläppen då förbrukningen överstiger besparingen. :lol:
Samt det är bara de med dålig ekonomi o gamla bilar som straffas, då det kostar pengar att modda de bilarna för E10 eller ökade kostnader med 98 oktan...

Heja sverige friskt humör, det är ni som gör att sverige dör. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: höga elpriser

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 11 okt 2021 21:03 ah, det är det som bolund refererade som brunt i gårdagens debatt, brunkol .....

nå, kina kommer släppa ut så pass mycket att det kommer märkas, få se hur dom förklarar detta

jag personligen tror inte att något av miljömålen kommer nås på grund av att om dom skall nås måste alla länder vara delaktiga, och det kommer inte ske förrens rymdskeppen från vintergatan kommer hit och förslavar mänskligheten och tar all vårt vatten eller så
och i väntan på rymdskeppen så får vi göra så gott vi kan för våran egen del, helt klart själviska
Har du sett på serien V nyligen? :mrgreen: :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

det är några år sedan, men den var kul, serien V

hm, glömde dagens citat
2021-10-11 07:00 208,25 öre/kWh
morgondagen ser lovande ut med, om man gillar höga elpriser

hm, dom funderar på att göra om elområderna med

var i helgen, men hittar inget nu, nyhetsflödena är stora och det mesta drunknar utan att någon bryr sig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: höga elpriser

Inlägg av Marie »

Jag såg gamla och nya V serien för någon månad sedan, så det var lite extra fräscht i minnet så att säga. :D

och näääär bryr sig svensken? ......... ja förutom när facebook går ner så det blir både nationella stora rubriker och lokalnyheterna.
Det är problemet med allt nu mer.. bensinpris, matpriser, elpriser, kriminalitet o skjutningar osv... ingen bryr sig.. det är därför jag tror vårat samhälle kommer gå under innan vi blir klimatneutrala..
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... iseringen/

lugtn regeringen löser detta genom påtvingad kvotsystem för allas elförbrukning :up: :mrgreen:

det är skönt att vi har mackthavvare som verkligen styr och ställer så det blir bra

https://cornucopia.cornubot.se/2021/10/ ... a.html?m=1
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"