höga elpriser

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: höga elpriser

Inlägg av maskros »

Aftersearch skrev: 21 sep 2021 07:29
  • Försäkringsbolagen kan kräva att batterierna står i en separat brandcell (rätt klass) på ett visst avstånd från övriga byggnader.
Det där måste jag nog kolla upp. Har inte alls tänkt på det. :hm:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: höga elpriser

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 21 sep 2021 20:12
Aftersearch skrev: 21 sep 2021 07:29
  • Försäkringsbolagen kan kräva att batterierna står i en separat brandcell (rätt klass) på ett visst avstånd från övriga byggnader.
Det där måste jag nog kolla upp. Har inte alls tänkt på det. :hm:
Efter SHTF gäller ändå inga försäkringar :rambo:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

beror väl på vilken batterityp det är

men dom numera populära lithium som kan brinna så är det vettigt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: höga elpriser

Inlägg av pelleprepper »

bastard skrev: 21 sep 2021 21:09 beror väl på vilken batterityp det är

men dom numera populära lithium som kan brinna så är det vettigt
Lithiumjärnfosfat verkar som de monteras innomhus iaf. Avvaktar utvecklingen och hoppas på luftjärn batterier. Billiga och hållbara men tunga.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

japp, bra batterier kommer behövas, och mycket forskningspenningar går till det

vore skönt med 100 kwh batteri för rimlig peng och som har låg självurladdning och klara djupurladdningar bra
då skulle man klara 3 veckors minimumdrift
med lite solel och kanske litet vindkraftverk och man klarar att övervintra utan allt för stora bekymmer

eller bunkra någon kubik diesel och ta lite hjälp av elverk under vintern, med batteri så behöver man inte köra så korta stunder och man får nytta av spillvärmen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: höga elpriser

Inlägg av Aftersearch »

Blev grymt sugen på att dra igång detta projektet nu igen när jag gick igenom underlaget.

Jag frågade försäkringsbolaget och det drog igång ett arbete hos dem. Initialt så trodde de inte att det var något problem men de kontaktade någon på brandskydd som säkert visade en film på en batteribrand.

Kändes iofs rimligt för jag vill själv kunna sova lugnt. Det blir dock en byggnad till att säkra i ett skymningsläge.
Vem vet...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

hur stor volym ska du ha egnteligen ?
borde funka med dubbla gips i lämpligt utrymme

och till dagens höjdpunkt
2021-09-22 08:00 217,20 öre/kWh
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: höga elpriser

Inlägg av reboot »

Aftersearch skrev: 22 sep 2021 07:25 Blev grymt sugen på att dra igång detta projektet nu igen när jag gick igenom underlaget.

Jag frågade försäkringsbolaget och det drog igång ett arbete hos dem. Initialt så trodde de inte att det var något problem men de kontaktade någon på brandskydd som säkert visade en film på en batteribrand.

Kändes iofs rimligt för jag vill själv kunna sova lugnt. Det blir dock en byggnad till att säkra i ett skymningsläge.
Tror inte försäkringsbolaget har kompetens att avgöra något. Dom slår väl ifrån allt för att inte ta ansvar för något.
Bättre att börja i den här ändan, för om allt är gjprt emligt reglerna så har försäkringsbolaget inget att göra med din installation.

https://www.elsakerhetsverket.se/yrkesp ... aggningar/

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... terilager/

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... terilager/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: höga elpriser

Inlägg av Aftersearch »

reboot skrev: 22 sep 2021 11:00
Tror inte försäkringsbolaget har kompetens att avgöra något. Dom slår väl ifrån allt för att inte ta ansvar för något.
Bättre att börja i den här ändan, för om allt är gjprt emligt reglerna så har försäkringsbolaget inget att göra med din installation.

https://www.elsakerhetsverket.se/yrkesp ... aggningar/

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... terilager/

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... terilager/
Utan att gå in på för mycket detaljer så minns jag att man nämnde Boverkets byggregler om brandcellsavdelning som man hittar i länkarna du angav. I detta fallet tänkte jag avdela en del av dubbelgaraget till ett batterirum. Detta ligger närmare än 4,5m från grannens garage och teoretiskt skulle jag kunna brandklassa upp det men kostnaden blev snabbt väldigt hög.

Så rättare sagt är att jag kompromissade själv till alternativet för jag kände att detta troligen kunde gå i långbänk och kosta mer än själva batterilösningen. Alternativet hade varken nätbolag eller försäkringsbolag problem med utan var mest intresserade och ville prata idéer kring detta.
Vem vet...
Ursus

Re: höga elpriser

Inlägg av Ursus »

Hörde på radion imorse att det börjar se lite blekt ut i Spanien och Storbritannien. Mer knapert ställda hushåll får helt enkelt välja mellan el och mat. Experter som fick uttala sig i orsaker och lösningar (usch, vad jag avskyr etiketten "expert"; det är så enfaldigt Aftonbladet-likt). Klimatomställningen; läs klimatpaniken, ligger som bakgrund då efterfrågan på gas till påstått miljövänliga gasturbiner är skyhögt, men få alternativa medel finns efter kärnkraftens allmänna nedmonterande. Kan bli en intressant situation framöver.

Skulle vara intressant att se hur det hade artat sig i Sverige, vintertid. Det är en klen tröst att göra gott för klimatet när man sitter där iförd vinterkläder med sex-sju grader i lägenheten och huttrar...

Börjar vara en pinsam hantering av klimatproblemen, detta. Istället för att ha gjort denna omställning över gångna decennier skall man nu i absolut förtvivlat greppande efter halmstrån göra väst till ett enda gigantiskt u-land. Kanske skulle ha tänkt på detta redan för femtio år sedan när Peak Oil var på tapeten. Men nej då. Alla dessa goda mutpengar var för frestande att motstå :lol:
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"