höga elpriser

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

höga elpriser

Inlägg av bastard »

idag var elpriset uppe i 1.96kr per kwh och har legat högt det mesta av dagen

det ger ungefär 3kr kwh med skatt moms och elöverfringsavgift

kommer nog inte bli så kul med elen i söder ett tag framöver

edit

klistar lite länkar i första inlägget

https://umm.nordpoolgroup.com/#/message ... es=nuclear
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

Japp, och ungefär det dubbla, ibland trippla priset mot förra året.
Men!
- Vi har ingen inflation
- Vi har ingen brist på ström

Men vi har iaf ett överskott på politiker. Det kanske är något vi kan exportera när industrier och produktiva människor lämnar landet?
Survival
Honor
Liberty
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: höga elpriser

Inlägg av pelleprepper »

Är vad jag vet en marknadsanpassning. Läste att norge har en ny kabel på g till england och kommer välja att sälja dit då priset är högre. Vi har nog varit bortskämmda med billlig el länge.
Glad att jag har paneler på taket och kommer om några år köpa till batteribackup. Finns numera invertrar med eget ”uttag” som skall fungera när strömmen gått.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

rent ekonomiskt är det nog jobbigt för en del

vi får väl se vad som händer under vintern

för egen del så kan jag elda med ved, gör det ändå om det blir kallt nog
så jag har lite udda elförbrukningskurva, som minskar när det blir kallt nog

som en not i tråden
195,99 öre/kWh idag mellan 20:00 och 21:00

lite länkar för att kolla lätt
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
https://elen.nu/dagens-spotpris/se4-malmo/#trender
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

Ja, skönt att man "råkar' sitta med en anläggning som överproducerar el än så länge, det ger ju bättre betalt när priserna är höga. Men jag hade hellre haft låga elpriser och en stabil energibas i Europa än att tjäna några extra kronor på den här travestin. Snart blir det ju mörkare tider dessutom.

Drog iväg en offertförfrågan på batteri idag. Får väl kanske sälja laddhybriden och köpa husbatteri för de pengarna istället...
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: höga elpriser

Inlägg av Aftersearch »

Är också glad att jag investerade i en anläggning för ett par år sedan. Med hemarbete så täcker den inte riktigt allt men förra månaden var räkningen på 32kr. Med 5 personer och ett teknikintensivt hus så är det ok.

Det man "tjänar" mest på är att förbruka den egenproducerade elen själv så man slipper dubbelbeskattningen på det man köper.

Därför är jag också inne på batterier igen och en anläggning till på nästa tak.
Vem vet...
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: höga elpriser

Inlägg av Jakob »

Bloomberg: https://www.bloomberg.com/news/articles ... f=O5MLfK69 (bakom betalvägg)

Europe is bracing for a tough winter as an energy crisis that’s been years in the making leaves the continent relying on the vagaries of the weather.

Faced with surging gas and electricity prices, countries from the U.K. to Germany will need to count on mild temperatures to get through the heating season. Europe is short of gas and coal and if the wind doesn’t blow, the worst-case scenario could play out: widespread blackouts that force businesses and factories to shut.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

Japp, det känns lite som om det kanske är så att de som drivit igenom de här förändringarna i elnätet trodde att det inte skulle vara kallt i europa efter 2020.

Firman med offerten hörde av sig. Svindyrt batteri som inte får hamna under 5 grader utan att gå sönder & det kan inte leverera ström när elnätet går ned. Snacka om att de missade den passningen...

Vi får väl se om man ska försöka bygga något eget eller köpa in allt. Man vill ju ha så mycket subventioner som möjligt (är egentligen emot subventioner dock).

En till funktion man vill ha här är ju att kunna ladda upp batteriet från elnätet på natten om det är billigare.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

och som en liten kom ihåg
2021-09-20 19:00 208,63 öre/kWh

sedan kommer nog det bli jobbigt med elen framöver då elbolagen vill ha pengar för "höga" effekter med

gammal artikel men ändå
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... or-januari

elbolagen har förstått att dom inte tjänar pengar på själva elen utan hur dom kan ta betalt för leveransen

kommer det en kall vinter så kan det verkligen bli jobbigt för en hel del
speciellt om det är höga elpriser


snart kommer då sannolikt många elbolag ha helt andra debiteringsmodeller
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: höga elpriser

Inlägg av Aftersearch »

Batterier är generellt en dyr historia men om man gör det så ska man ju se till att kunna köra off-grid med.

När jag räknade på detta förra gången så upptäckte jag ett par saker som kan vara bra att veta.
  • Elnätsbolagens första svar vid fråga om hur man ska gå tillväga för att koppla in en off-grid brytare är generellt "Det får du inte pga säkerhetsskäl".
  • Det får man om man använder sig av godkända brytare som när man kopplat från sig(manuellt) så kan man inte koppla in sig i nätet igen förrän strömmen är tillbaka. Ska givetvis inspekteras och godkännas av elbolagen innan den tas i drift.
  • Försäkringsbolagen kan kräva att batterierna står i en separat brandcell (rätt klass) på ett visst avstånd från övriga byggnader.
  • Min planerade lösning här som jag fick preliminärt ok på var en liten lastcontainer som kläs med panel.
Vem vet...
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"