Lyxfällan

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Lyxfällan

Inlägg av Jakob »

Såg det här på en köp/säljgrupp på fejan.
Tänkte först kommentera nåt i still med väx upp, men insåg genast att det är onödigt. Tjänar inget till.
Hej jag söker ett playstation 5, vr set, surfplatta, Nintendo switch till min son i julklapp. Något utav det..
Det är såhär att jag sitter just nu i en ekonomisk kris pga sjukskrivningar m.m. För ett tag sedan var jag tvungen att sälja av allt utav värde här hemma som tv, spelkonsoler m.m för att kunna ha råd med att betala alla räkningar och mat.
Jag lovade att gottgöra min son till julafton, för hans stora förståelse när vi va tvungna att sälja grejerna.. 😥💓
Men jag har omöjligen råd att köpa något av detta nytt till honom. Det är med en stor klump i magen jag går och väntar på julafton utan att kunna ge honom det han vill ha allra mest.. Som jag dessutom sa att jag skulle gottgöra.
Men nu sitter jag här.. Och har inte råd att köpa något utav det nytt till honom..
Så nu undrar jag om det finns någon vänlig själ som har något av detta liggandes hemma, eller vet någon som har eller tips på någonting... Som kan hjälpa mig på något sätt 🙏🌟
Hans största önskan är ett playstation 5... Vr set..
Det va lite kort... Så hör jätte gärna av er om ni har något eller vet någon som har.
Tacksam för all hjälp som finns.
Personlig ekonomisk kris, sitter fortfarande med aktern i smeten och högsta prio är en PS5 åt sonen.
Screen Shot 21-11-28 at 02.39 PM.JPG
Screen Shot 21-11-28 at 02.39 PM.JPG (37.25 KiB) Visad 1121 gånger
Hur tänker folk egentligen? :smack:
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Lyxfällan

Inlägg av bastard »

:shock:

en sådan med vr set kostar väl runt 10kkr

är det inte så att någon fiskar i grumligt vatten och hoppas på att dom får något som dom kan sälja för en rejäl slant ?
eller är det klart att det stämmer i fejjan?

ungen kommer klara sig bättre utan den i vilket fall som helst
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Lyxfällan

Inlägg av EN brun böna »

Vissa "vuxna" är inte mer mogna än deras småungar så man kan vänta sig vad som helst. Och vuxna kan bete sig likt småungar som inte får det de vill ha , lägga sig på golvet i affären och skrika och grina tills föräldrarna ger med sig. Svårt dock när barnen är så stora så föräldrarna inte längre är i livet, då är alla sätt lovliga :-g
Kråka
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 maj 2019 09:51

Re: Lyxfällan

Inlägg av Kråka »

Kikade på Elgigantens sida https://www.elgiganten.se/cms/playstati ... ion-5-ps5/ och det verkar inte gå att få tag i PS5:or.
Prislappen låg på 99k....
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Lyxfällan

Inlägg av Protect »

Alltså, vissa är otroliga, man skaffar inte mer utgifter än man kan reda ut detta även som sjukskriven men vissa tror att sjukdom inte drabbar dom utan "alla andra" och så sätter man sig i den sitsen att lönen precis räcker. Ungen behöver ingen Ps, inget VR, inget mer än en varm bostad och mat i magen och kläder på kroppen, allt annat är ren lyx.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Lyxfällan

Inlägg av Charlie** »

Nu tar jag sådana fb-inlägg med en nypa salt. Jag tror att det är någon som helt enkelt spelar på folks känslor för att sko sig. Varför hänger man ut sig själv på sociala medier när man kan besöka soc för att få ekonomiskt bistånd i en svår situation? Ingen kommer att få veta detta i så fall. Hur vore det om folk insåg att man kan hamna i en svår ekonomisk situation? Har man barn, är soc ganska generösa och soc behöver inte veta om, att man har en extra summa sparat i kontanter hemma.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Lyxfällan

Inlägg av maskros »

Charlie** skrev: 02 dec 2021 16:28 Varför hänger man ut sig själv på sociala medier när man kan besöka soc för att få ekonomiskt bistånd i en svår situation?
Jag har inget att tillägga i sak men meningen ovan har jag en annan uppfattning om. Fick hjälpa en kompis med pengar till julmat och julklappar till ungarna för han fick ingen hjälp. Delad vårdnad, han bodde med en ny tjej som hade jobb och stod för bostadskontraktet. Han fick noll av dem. (Och jag fick noll tillbaka av lånet, men det är en annan story.)

En annan kompis råkade illa ut och fick inte pengar från försäkringsbolaget i tid, de drog ut väldigt mycket på det. Familjen gick på knäna och han bad att få lite mathjälp men fick kalla handen.

Med det sagt tror jag man ska vara försiktig med att tro att soc ger ut pengar till den som satt sig i knipa. Soc kliver, vad jag förstått, in först när det är riktigt illa.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Lyxfällan

Inlägg av bokmalen »

Har samma erfarenhet. Behövde verkligen hjälp ett tag med att hitta en bostad efter lite turbulens... De bara skrattade åt mig.
Jag hade ju fast jobb... Hade jag varit en pundare med en sil i armen kanske jag fått hjälp.

Men det sociala skyddsnätet finns INTE där för normala människor som behöver hjälp över en puckel, en eller två månader...
I intend to live forever, or die trying to
GustavK
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 dec 2021 17:48

Re: Lyxfällan

Inlägg av GustavK »

Jag har sett det här på nära håll också, det kan ofta låta lite märkligt med avslagen på försörjningsstöd men om man gräver lite brukar man kunna hitta någon logisk orsak till att det blivit på det sättet.

En av mina kompisar hade också en tuff period, behövde hjälp men fick ingen. Man krävde att han skulle sälja sin villa för att kunna få hjälp. Han hade inte lust att ta en lägenhet i miljonprogrammområdet, utan ville ha kvar villan för barnens skull. Det var även lite strul med bilen, han behövde den för barnens aktiviteter, storhandling och annat, men kommunen krävde att han skulle sälja den vilket han inte kunde. Det löste sig till slut, men han blev bitter på kommunen vilket man kan förstå.

Det kan även finnas andra saker som gör det svårt att få hjälp, om man t.ex. har sparat pengar till sina barn på ett bankkonto i sitt eget namn kan man bli tvingad att använda dom pengarna innan man får hjälp. Man kan ha ärvda saker som är värda lite pengar, men har ett stort affektionsvärde.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Lyxfällan

Inlägg av Protect »

Kort sagt, man rättar mun efter matsäcken och sparar i dom goda tiderna för att ha i dom dåliga tiderna, precis som våra förfäder tvingades till innan soc ens var uppfunnet. Finns det inga pengar till "villhöver" så finns det inte hur mycket man än grinar.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"