Bästa prepperjobbet?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Bästa prepperjobbet?

Inlägg av Daltorpet »

somvanligt skrev: 07 jul 2019 15:30
Daltorpet skrev: 07 jul 2019 12:16 Jag kan förstå det där med ökad insikt ju äldre man blir,
Inte jag. Har man inte som ung funderat på vad som är viktigt så tappar iallafall jag i respekt för personen. Att prioriteringar ändras med tiden är naturligt och har inte med att ”inte ha tänkt” att göra. Alla har alltid valt vad de gör eftersom det alltid finns ett val.
Jo det är sant men jag tänker att man tror och tycker att saker är olika viktiga vid vissa tidpunkter i livet. Som ung kanske man tänker att om jag jobbar häcken av mig så kanske jag kan ge min fru och barn fina saker, fina resor och ett fint hus medan man som äldre kanske tänker att det inte var värt det, det fina huset blev ouppskattat, de fina resorna var bara extremt korta moment i livet och de fina sakerna blev kastade eller växtes ur. Kanske tänker man då att man kunnat göra annat med tiden som att umgåts med familjen vore mer värt även om det blev högst mediokra saker man gjorde.

Jo det är sant att det alltid finns ett val men jag tror många tänker att de måste passa in och göra det som samhället säger är rätt.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Ruin
Inlägg: 33
Blev medlem: 01 jun 2019 15:36

Re: Bästa prepperjobbet?

Inlägg av Ruin »

Det bästa ur en preppersynpunkt när man har familj är att ha ett jobb nära hemmet och barnens skola för att faktiskt kunna finnas till hands vid kriser. Vad är poängen med att vara på en oljerigg i Norge en månad och så brakar skiten ner och ens familj står där utan en?..
Jag har haft tur med min uppväxt på det viset. Min far har 20 minuters resväg till jobbet hemifrån och låg- & mellanstadiet, samt 10 minuter till högstadiet där alla barnen går/har gått och han får lov att åka från jobbet om ett barn blir sjukt/rånat/misshandlat etc.. Det är inte alla arbetsplatser som har en så bra attityd men det är nog den tryggheten man som en fader vill kunna garantera sin familj :)
"You know what you are... what you're made of. War is in your blood. Don't fight it. You didn't kill for your country. You killed for yourself. God's never gonna make that go away. When you're pushed, killing's as easy as breathing."
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Bästa prepperjobbet?

Inlägg av xsive »

Daltorpet skrev: 07 jul 2019 17:35 Jo det är sant men jag tänker att man tror och tycker att saker är olika viktiga vid vissa tidpunkter i livet. Som ung kanske man tänker att om jag jobbar häcken av mig så kanske jag kan ge min fru och barn fina saker, fina resor och ett fint hus medan man som äldre kanske tänker att det inte var värt det, det fina huset blev ouppskattat, de fina resorna var bara extremt korta moment i livet och de fina sakerna blev kastade eller växtes ur. Kanske tänker man då att man kunnat göra annat med tiden som att umgåts med familjen vore mer värt även om det blev högst mediokra saker man gjorde.

Jo det är sant att det alltid finns ett val men jag tror många tänker att de måste passa in och göra det som samhället säger är rätt.
Jag har absolut gjort ett aktivt val att jobba så mycket som jag gjort. Jag har jobbat mycket men inte för dyrt hus, dyr bil eller dyra resor.
Istället har jag jobbat mycket för att hålla mig helt skuldfri, se till att barn inte behövt ta studielån samt på senare år sparat ihop ett vettigt
reservkapital.
Tycker väl snarare nu att målen känns uppnådda och finns ingen egentlig anledning att fortsätta med massa övertid osv.
Kommer kanske ångra såsmåningom att jag lagt för mycket tid i ekorrhjulet men känns inte riktigt så nu. Känner mig nöjd istället för ångerfull.
Kan man då, med fortfarande många år kvar till pensionen, ta ett steg tillbaka och leva ett liv i lugnare tempo som kompensation ser jag
egentligen inte något fel med modellen jag följt. Vi gjorde istället valet att min respektive kunde spendera mer tid med barn hemma.
Barn har sedan länge lämnat boet och har numera egna barn.

Svårigheten ligger inte i att springa snabbt i ekorrhjulet, Svåigheten är att bestämma sig när det är dags att hoppa av
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Bästa prepperjobbet?

Inlägg av bastard »

finns nog många olika som kan ha fördelar

bonde ser bra ut på pappret åtminstånde
speciellt om man har bra förutsättningar, ex vattenkraft på gården

läkare kan ha stora fördelar, speciellt om det är i icke enormt sjukhus
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Bästa prepperjobbet?

Inlägg av Kardinal »

Finns olika infallsvinklar. Tjänar man bra med stålar kan man enkelt fixa sig BOL och andra resurser. Om du är nog framgångsrik (läs: Rik) behöver du inte oroa dig för något, förutsatt att du förberett dig ordentligt. Teoretiskt skulle du kunna ha en ö med självförsörjning och ett tankat flygplan som tar dig dit. Vi kan kalla det Strauss-prepping. Preppings kan då inkludera helikopter- och flygcert, avancerade sjukvårdsutbildningar och en massa annat som få av oss har råd med. Utöver prylarna då.

Andra vettiga yrken är väl sjukvårdsyrken som undersköterska, sjuksköterska, läkare eller tandläkare. Andra utbildningar som kiropraktor etc. kan säkert också vara värdefullt när kontorsnissar plötsligt måste börja lyfta grejer.

Bonde har redan nämnts, en preppande bonde med rätt inställning kommer klara sig bra.

Militär träning är alltid värdefullt i kriser; kan hålla huvudet kallt, van att agera under press, god fysik och träning. Poliser har en del liknande färdigheter, men jag skulle inte sätta lika stor tilltro till Poliser kompetenser. Juridik är i min mening helt sekundärt i allvarliga kriser, i alla fall på det djup poliser har kunskap. Poliser kommer däremot har mycket god inblick i hur allvarlig en kris är, innan media rapporterar om det.
Säkerhetspersonal som ronderar industrifastigheter och företag kommer ha god områdeskännedom och också kunna komma in på många ställen, samt veta var värdefulla resurser finns vid WROL. Ordningsvakter skulle i min mening kunna vara väl lämpade för att använda fysiskt våld. De jag pratat med inom rättsväsendet verkar vara av uppfattningen att ordningsvakter oftare hamnar i våldsamma situationer där de måste slåss, utan tillgänglig förstärkning från ytterligare patruller, än de flesta poliser. Detta gäller i krogmiljö, lokaltrafik, festivaler m.m. Detta innebär att de antagligen är rätt bekväma med våldsanvändning, och också vana riktiga slagsmål på gatan.

Tyvärr verkar en majoritet av preppers vara IT-tekniker och liknande. Antagligen för att dessa förstår samhällets sårbarhet och är riktiga snillen, men något värdefullt yrke för preppandet vet jag inte om det är.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Bästa prepperjobbet?

Inlägg av somvanligt »

Vissa saker trycker på mina knappar mer än de gör för andra. En sådan sak är att söka eliminiera mothugg genom att porträttera sakfrågan som mer svartvit än den är, att porträttera det du är emot som värre än det är. Ett samtida exempel på detta är att kalla främlingsfientlighet för rasism. Främlingsfientlighet finns viss förståelse för medans rasism bara anses obestridligt fel, så därför kallar vänstern alla meningsmotståndare för rasister när de inte vill bli motsagda i en migrationsfråga. ”Ekorrhjulet” är ett sådant exempel jag ser dyka upp i denna tråd och denna typ av diskussioner även om vissa använder uttrycket utan att mena något illa. Ett ekorrhjul kan nog alla hålla med om leder inte till någonting uppbyggande (utöver bättre fysisk hälsa vilket paradoxalt nog är en oändligt positiv och stor sak). Ett ekorrhjul är menlöst och därför själsligt dödande. Lever man i ett ”ekorrhjul” så gör man alltså fel. Vissa som är missnöjda med sitt liv kallar stora gemensamma nämnare för de flesta människors liv: att förvärvsarbeta, åka hem, ta hand om barnen, betala av sina lån, repetera – för ”ekorrhjulet”. Detta för att dra ner alla med samma gemensamma nämnare i sitt svarta hål av missnöje för man vill ju inte sitta där ensam. Sitta ensam i ett svart hål gör ju bara förlorare och en ensam förlorare vill man inte vara. Men betänk att många trivs med det livet, det är bara inte något man vill säga högt eftersom idealet är att alla ska sträva efter något som diffrentierar en från "den grå massan" (till skillnad från den färgsprakande massan). När man inte gör ”som alla andra” så vinner man i tävlingen Bästa Livet.

När jag skriver att alla har ett val och många har valt sitt, låt oss kalla det för ”gå mot toppen marschen”-liv för det är precis samma som ett ekorrhjul men i positiv anda, så betyder det ändå inte säkert att allt är bra. Kanske var man tvungen att välja mellan dåliga alternativ och man har bara en tidslinje, det går inte backa till förra vägskälet när man väl tror sig ha en bättre karta. Så därför går man på vad man bedömde var den minde dåliga stigen. Vi gör så gott vi kan med vad vi har och det finns alltid fördelar med våra val, annars hade vi valt något annat. Är man tjock och i dålig hälsa så var det iallafall soft att ha suttit i soffan och käkat chips. Kom ihåg det. Jag såg på youtube om en gubbe i Australien som struntade i allt och surfade på dagarna. Så bodde han i en fuktig grotta med ingenting också och hankade sig fram med ströjobb för att iallafall överleva. Han var jättelycklig sas det men trots att det var var fritt fram för alla att ge sig på samma livsstil så var han rätt ensam om den ändå. Folk väljer bort hans livsstil och det är inte svårt att förstå varför. Så många fler väljer Gå Mot Toppen Marschen.
Men alla behöver balans såklart. Och därför ser vi nu kontorsarbetande delta i Tough Viking för de har hamnat så långt bort från vad vi en gång var att de nu vill kräla i lera någon gång iallafall för att känna sig levande (även kallat "utmanade"). Det är samma sak med folk som aldrig sysslat med uthållighetsträning som plötsligt ska åka Vasaloppet och andra långlopp. Själv är jag med i hemvärnet så för mig räcker det med att vi måste gruppera i dungen i ösregn så jag avstår Tough Viking. Särskilt med tanke på att Tough Viking inte gör någon nytta utöver att boosta sitt ego. Är man med i hemvärnet gör man ju något vettigt iallafall.

Ett annat ord tillkommet för att förakta de som inte söker vara unika är att ”löneslava”. Hur tror ni det gick till för några hundra år sen? Alla då levande hade älskat vårat så kallade löneslaveri för det är inget slaveri överhuvudtaget. Det är bara ett levnadssätt som ses ner på av de som inte (längre?) trivs i det eller de som vill vinna Bästa Livet tävlingen som kräver att man är ”unik”. Återigen: alla är inte missnöjda med samma situation bara för att du är det.

Jag skrev även att jag ser ner på de som inte tidigt funderat på vad som är meningsfullt och prioriterat. Detta eftersom det är viktigare än någonsin. För ju mer kontroll alla har över sitt livsöde, ju mer information vi har, ju mer betydelsefullt blir det att att fundera över rätt väg i tid. Vi har ju så många vägar vi kan gå, förr kanske man bara hade en eller två. Därför måste man tidigt ta ställning till vad som är viktigt och sedan revidera det under tidens gång. Då kommer man aldrig ångra sig för man vet ju att man valde så gott man kunde när det begav sig. Ångrar man sig inte blir man inte bitter. Blir man inte bitter så blir man lyckligare.

Mina barn ska kunna sätta allt brus åt sidan och tänka själva. Det ska jag se till.
Daltorpet skrev: 07 jul 2019 17:35 Jo det är sant men jag tänker att man tror och tycker att saker är olika viktiga vid vissa tidpunkter i livet. Som ung kanske man tänker att om jag jobbar häcken av mig så kanske jag kan ge min fru och barn fina saker, fina resor och ett fint hus medan man som äldre kanske tänker att det inte var värt det, det fina huset blev ouppskattat, de fina resorna var bara extremt korta moment i livet och de fina sakerna blev kastade eller växtes ur. Kanske tänker man då att man kunnat göra annat med tiden som att umgåts med familjen vore mer värt även om det blev högst mediokra saker man gjorde.

Jo det är sant att det alltid finns ett val men jag tror många tänker att de måste passa in och göra det som samhället säger är rätt.
Jag håller med om att alltför många försöker passa in. Jag måste generalisera lite här, hoppas du förstår, men varför annars skulle så många äta anti-depressiva mediciner och knarka ner sig fast de inte har sämre förutsättningar än någon annan? Folk runt omkring är bara människor även om de har fina titlar eller fina kostymer. Det bör man komma ihåg om man tänker dansa efter andras pipor. Om man gör det för pengarna, visst kör på, men om man gör det för att bli accepterad så är man oftast fel ute. Det måste de som inte insett detta bli varse.
Jag håller helt med om det du skriver om att som ung slita för att ge sin familj saker som sen inte visade sig vara så betydelsefulla som man trodde. Och jag kan tänka mig att särskilt de som gått igenom skiljsmässor efter att varit gifta i många år kan få en ”vad var det allt värt?” otacksam typ av känsla. Men då har man iallafall agerat utefter sin övertygelse dittills. När tron ändras så ändrar man sin inriktning. Och vi är våra minnen trots allt, så härliga resor är inte förkastliga bara för att de är flyktiga. Det är inte alltid så lätt (ibland omöjligt) att förutse hur allt ska bli men då kan man vid osäkerhet konsultera andras berättelser och ta del av hur det blev för dom. Det saknas ju exempelvis inte berättelser från äldre människor om hur de borde lagt mer tid på familjen. Gör vi då samma misstag så får vi skylla oss själva för så svårt är det inte att lista ut sådana saker på förhand.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Bästa prepperjobbet?

Inlägg av Daltorpet »

somvanligt skrev: 08 jul 2019 13:16 Vissa saker trycker på mina knappar mer än de gör för andra. En sådan sak är att söka eliminiera mothugg genom att porträttera sakfrågan som mer svartvit än den är, att porträttera det du är emot som värre än det är. Ett samtida exempel på detta är att kalla främlingsfientlighet för rasism. Främlingsfientlighet finns viss förståelse för medans rasism bara anses obestridligt fel, så därför kallar vänstern alla meningsmotståndare för rasister när de inte vill bli motsagda i en migrationsfråga. ”Ekorrhjulet” är ett sådant exempel jag ser dyka upp i denna tråd och denna typ av diskussioner även om vissa använder uttrycket utan att mena något illa. Ett ekorrhjul kan nog alla hålla med om leder inte till någonting uppbyggande (utöver bättre fysisk hälsa vilket paradoxalt nog är en oändligt positiv och stor sak). Ett ekorrhjul är menlöst och därför själsligt dödande. Lever man i ett ”ekorrhjul” så gör man alltså fel. Vissa som är missnöjda med sitt liv kallar stora gemensamma nämnare för de flesta människors liv: att förvärvsarbeta, åka hem, ta hand om barnen, betala av sina lån, repetera – för ”ekorrhjulet”. Detta för att dra ner alla med samma gemensamma nämnare i sitt svarta hål av missnöje för man vill ju inte sitta där ensam. Sitta ensam i ett svart hål gör ju bara förlorare och en ensam förlorare vill man inte vara. Men betänk att många trivs med det livet, det är bara inte något man vill säga högt eftersom idealet är att alla ska sträva efter något som diffrentierar en från "den grå massan" (till skillnad från den färgsprakande massan). När man inte gör ”som alla andra” så vinner man i tävlingen Bästa Livet.

När jag skriver att alla har ett val och många har valt sitt, låt oss kalla det för ”gå mot toppen marschen”-liv för det är precis samma som ett ekorrhjul men i positiv anda, så betyder det ändå inte säkert att allt är bra. Kanske var man tvungen att välja mellan dåliga alternativ och man har bara en tidslinje, det går inte backa till förra vägskälet när man väl tror sig ha en bättre karta. Så därför går man på vad man bedömde var den minde dåliga stigen. Vi gör så gott vi kan med vad vi har och det finns alltid fördelar med våra val, annars hade vi valt något annat. Är man tjock och i dålig hälsa så var det iallafall soft att ha suttit i soffan och käkat chips. Kom ihåg det. Jag såg på youtube om en gubbe i Australien som struntade i allt och surfade på dagarna. Så bodde han i en fuktig grotta med ingenting också och hankade sig fram med ströjobb för att iallafall överleva. Han var jättelycklig sas det men trots att det var var fritt fram för alla att ge sig på samma livsstil så var han rätt ensam om den ändå. Folk väljer bort hans livsstil och det är inte svårt att förstå varför. Så många fler väljer Gå Mot Toppen Marschen.
Men alla behöver balans såklart. Och därför ser vi nu kontorsarbetande delta i Tough Viking för de har hamnat så långt bort från vad vi en gång var att de nu vill kräla i lera någon gång iallafall för att känna sig levande (även kallat "utmanade"). Det är samma sak med folk som aldrig sysslat med uthållighetsträning som plötsligt ska åka Vasaloppet och andra långlopp. Själv är jag med i hemvärnet så för mig räcker det med att vi måste gruppera i dungen i ösregn så jag avstår Tough Viking. Särskilt med tanke på att Tough Viking inte gör någon nytta utöver att boosta sitt ego. Är man med i hemvärnet gör man ju något vettigt iallafall.

Ett annat ord tillkommet för att förakta de som inte söker vara unika är att ”löneslava”. Hur tror ni det gick till för några hundra år sen? Alla då levande hade älskat vårat så kallade löneslaveri för det är inget slaveri överhuvudtaget. Det är bara ett levnadssätt som ses ner på av de som inte (längre?) trivs i det eller de som vill vinna Bästa Livet tävlingen som kräver att man är ”unik”. Återigen: alla är inte missnöjda med samma situation bara för att du är det.

Jag skrev även att jag ser ner på de som inte tidigt funderat på vad som är meningsfullt och prioriterat. Detta eftersom det är viktigare än någonsin. För ju mer kontroll alla har över sitt livsöde, ju mer information vi har, ju mer betydelsefullt blir det att att fundera över rätt väg i tid. Vi har ju så många vägar vi kan gå, förr kanske man bara hade en eller två. Därför måste man tidigt ta ställning till vad som är viktigt och sedan revidera det under tidens gång. Då kommer man aldrig ångra sig för man vet ju att man valde så gott man kunde när det begav sig. Ångrar man sig inte blir man inte bitter. Blir man inte bitter så blir man lyckligare.

Mina barn ska kunna sätta allt brus åt sidan och tänka själva. Det ska jag se till.
Daltorpet skrev: 07 jul 2019 17:35 Jo det är sant men jag tänker att man tror och tycker att saker är olika viktiga vid vissa tidpunkter i livet. Som ung kanske man tänker att om jag jobbar häcken av mig så kanske jag kan ge min fru och barn fina saker, fina resor och ett fint hus medan man som äldre kanske tänker att det inte var värt det, det fina huset blev ouppskattat, de fina resorna var bara extremt korta moment i livet och de fina sakerna blev kastade eller växtes ur. Kanske tänker man då att man kunnat göra annat med tiden som att umgåts med familjen vore mer värt även om det blev högst mediokra saker man gjorde.

Jo det är sant att det alltid finns ett val men jag tror många tänker att de måste passa in och göra det som samhället säger är rätt.
Jag håller med om att alltför många försöker passa in. Jag måste generalisera lite här, hoppas du förstår, men varför annars skulle så många äta anti-depressiva mediciner och knarka ner sig fast de inte har sämre förutsättningar än någon annan? Folk runt omkring är bara människor även om de har fina titlar eller fina kostymer. Det bör man komma ihåg om man tänker dansa efter andras pipor. Om man gör det för pengarna, visst kör på, men om man gör det för att bli accepterad så är man oftast fel ute. Det måste de som inte insett detta bli varse.
Jag håller helt med om det du skriver om att som ung slita för att ge sin familj saker som sen inte visade sig vara så betydelsefulla som man trodde. Och jag kan tänka mig att särskilt de som gått igenom skiljsmässor efter att varit gifta i många år kan få en ”vad var det allt värt?” otacksam typ av känsla. Men då har man iallafall agerat utefter sin övertygelse dittills. När tron ändras så ändrar man sin inriktning. Och vi är våra minnen trots allt, så härliga resor är inte förkastliga bara för att de är flyktiga. Det är inte alltid så lätt (ibland omöjligt) att förutse hur allt ska bli men då kan man vid osäkerhet konsultera andras berättelser och ta del av hur det blev för dom. Det saknas ju exempelvis inte berättelser från äldre människor om hur de borde lagt mer tid på familjen. Gör vi då samma misstag så får vi skylla oss själva för så svårt är det inte att lista ut sådana saker på förhand.
Väldigt intressant inlägg och mycket tänkvärt. Jag får känslan av att vi har olika dimensioner på detta. Ämnet i sig är ganska intressant och skulle vara kul att diskutera vidare i en annan tråd, tänker att vi spårar ur lite från ts tråd.

Men för att klargöra vissa saker hur jag menade då jag absolut kan ha fel kunskap om orden och deras betydelser.

Ekorrhjulet: Vad jag har fått för mig att det innebär är att man gör saker varje dag utan att egentligen vilja det. Typ att allt känns meningslöst men man man gör det ändå. Då är det oftast jobbet man menar och livet runtomkring men behöver inte bara vara det. Det är absolut inget fel i att arbeta och det vill jag verkligen inte få det till. Någon som trivs med att utföra sitt arbete och sitt liv springer enligt mig inte i ekorrhjulet. Ekorrhjulet har för mig en negativ klang för att det symboliserar något man gör för att man tror att man "måste" det.

Löneslava: För mig betyder ordet att man lever från lön till lön utan att egentligen ha ett mål. Det är heller inget fel i det utan det avgör ju var och en. Sen kan jag iofs säga tex "Du jag tänkte löneslava lite i helgen, funkar det?" Då menar jag att jag vill jobba extra för att jag vill ha pengarna. Jag ser det inte som en dålig sak.

Så det är väl inte att jag vill pracka på någon min livsstil utan mest bara ett alternativ och jag ser verkligen inte ner på någon som inte gör det. De allra flesta väljer ju och vill köra 40h veckor.

Jag är väldigt långt ifrån vänster så det handlar inte om det med valen jag gjort.

Men för att vara otp så tror jag helt seriöst att vara egen är ett av de bättre yrkena vid en shtf. Många tänker att läkare och sådana yrken är bäst men jag tror att det förutsätter att man hamnar i en grupp med samma värderingar. Jag menar visst kan en läkare vara bra men träffar man ett gäng som inte preppar själva så tänker de nog inte så.. Jag hade personlig hellre lagt några timmar i veckan på att själv utbilda mig inom läkekonst. Jag tänker att vid shtf så finns ju inte alla riktiga sjukhusprylar ändå.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Bästa prepperjobbet?

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 07 jul 2019 08:32 Sitter i ekorrhjulet sen många år med ett jobb som innebär periodvis mycket tid borta från hemmet.
Tankarna har kommit mer och mer att man kanske ska fundera på att sadla om till något helt annat och lugnare tempo.

Införstådd med att det innebär en sänkning av inkomsten.
Anses nog vara relativt högavlönad idag vilket ger mig ganska stora möjligheter att lägga pengar på sådant jag tycker är intressant.
Kostar å andra sidan tid som alltid är en bristvara känns det som.
Fasta utgifterna är inte höga då varken jag eller sambon har något huslån eller andra skulder.
Tog till slut steget och signade för ett nytt jobb idag.
Samma företag dock men helt annat jobb.
Innebär ett lugnare tempo och nästan slut på det kringflackande livet jag tidigare periodvis haft
Man har ju redan levt det livet ett år nu pga Covid och har väl kommit fram till att jag trivs med det.
(förutom brist på sociala kontakter med påtvingat arbete hemifrån)
Om några år kanske det blir ytterligare ett steg ner men nu känns det rätt för närmaste åren
Taktisk planering inför pensionen i inte allt för avlägsna framtiden :rambo:
I started out with nothing, and still have most of it left
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Bästa prepperjobbet?

Inlägg av Obstinat »

xsive skrev: 20 jan 2021 17:21 [quote=xsive post_id=3550 time=<a href="tel:1562481157">1562481157</a> user_id=55]
Sitter i ekorrhjulet sen många år med ett jobb som innebär periodvis mycket tid borta från hemmet.
Tankarna har kommit mer och mer att man kanske ska fundera på att sadla om till något helt annat och lugnare tempo.

Införstådd med att det innebär en sänkning av inkomsten.
Anses nog vara relativt högavlönad idag vilket ger mig ganska stora möjligheter att lägga pengar på sådant jag tycker är intressant.
Kostar å andra sidan tid som alltid är en bristvara känns det som.
Fasta utgifterna är inte höga då varken jag eller sambon har något huslån eller andra skulder.
Tog till slut steget och signade för ett nytt jobb idag.
Samma företag dock men helt annat jobb.
Innebär ett lugnare tempo och nästan slut på det kringflackande livet jag tidigare periodvis haft
Man har ju redan levt det livet ett år nu pga Covid och har väl kommit fram till att jag trivs med det.
(förutom brist på sociala kontakter med påtvingat arbete hemifrån)
Om några år kanske det blir ytterligare ett steg ner men nu känns det rätt för närmaste åren
Taktisk planering inför pensionen i inte allt för avlägsna framtiden :rambo:
[/quote]

Gratulerar! :up: Söker fortfarande den optimala arbetsbelastningen....
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Bästa prepperjobbet?

Inlägg av mopar340 »

xsive skrev: 20 jan 2021 17:21
xsive skrev: 07 jul 2019 08:32 Sitter i ekorrhjulet sen många år med ett jobb som innebär periodvis mycket tid borta från hemmet.
Tankarna har kommit mer och mer att man kanske ska fundera på att sadla om till något helt annat och lugnare tempo.

Införstådd med att det innebär en sänkning av inkomsten.
Anses nog vara relativt högavlönad idag vilket ger mig ganska stora möjligheter att lägga pengar på sådant jag tycker är intressant.
Kostar å andra sidan tid som alltid är en bristvara känns det som.
Fasta utgifterna är inte höga då varken jag eller sambon har något huslån eller andra skulder.
Tog till slut steget och signade för ett nytt jobb idag.
Samma företag dock men helt annat jobb.
Innebär ett lugnare tempo och nästan slut på det kringflackande livet jag tidigare periodvis haft
Man har ju redan levt det livet ett år nu pga Covid och har väl kommit fram till att jag trivs med det.
(förutom brist på sociala kontakter med påtvingat arbete hemifrån)
Om några år kanske det blir ytterligare ett steg ner men nu känns det rätt för närmaste åren
Taktisk planering inför pensionen i inte allt för avlägsna framtiden :rambo:
Nice...! :) Håller med, det har varit verkligen skönt att ta det lugnt senaste året... brukar ha ca 80 dagar borta från hemmet i tjänsten... senaste året 0 dagar

Att starta konsultfirma är ingen dum ide, har en som komplettering till min "torftiga" deltidstjänst.

Har man rätt sorts firma så kan man köpa massor av "preppiga" saker på den som kan vara bra att ha
Sen så kan man samla på sig massa kapital, som sen kan tas ut som utdelning eller användas som "fuck off kapital" vid behov.
Kruxet är väl att ha en tjänst att erbjuda som går att sälja för en rejäl timpenning?

Med rätt arbetsgivare så kan man ha ett litet AB som bisyssla, inte alla som tillåter det men om det är ok så kan det vara sjukt praktiskt.

Övrigt preppigt tycker jag att det är om man har tillgång till verkstad och liknande via arbetsgivaren så man gratis kan bygga och fixa saker.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"