Preppningsbudget?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Huspreppen
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 okt 2019 11:52

Preppningsbudget?

Inlägg av Huspreppen »

Någon som vill dela med sig lite av hur du budgeterar?
Tänker mest på sådant vi stoppar i förrådet till den stora dagen.
Har en rätt så ansträngd ekonomi då huset ska renoveras och resten av livet ska ha sitt utan att blanda in banken.

Min nuvarande budget är 500kr i månaden.
Då varierar jag mat, ammunition, utrustning/bränsle och hygien.
Ibland får jag spara ihop någon månad till större inköp tex gasol eller dyrare utrustning.

Känns ändå bra att ha ett fast belopp som jag preppar för varje månad, då har jag avsatt pengar för det så blir det av att köpa prepps varje månad..
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Preppningsbudget?

Inlägg av deadrabbit »

Jag är ej budgeterad längre startade på 200kr i månaden höjdes så småningom. Nu skenar det med sporadiska inköp även om inte varje månad.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Preppningsbudget?

Inlägg av Charlie** »

Huspreppen skrev: 08 okt 2019 17:14
Min nuvarande budget är 500kr i månaden.
Då varierar jag mat, ammunition, utrustning/bränsle och hygien.
Ibland får jag spara ihop någon månad till större inköp tex gasol eller dyrare utrustning.

Känns ändå bra att ha ett fast belopp som jag preppar för varje månad, då har jag avsatt pengar för det så blir det av att köpa prepps varje månad..
500 sek/mån tycker jag verkar vara en bra summa. Det blir 6000 kr/år och det får man ganska mycket prepps för. Det kan vara bra att sätta en gräns för hur mycket man vill avsätta för prepping, så att man inte bränner massa pengar på något som kanske aldrig inträffar och man står där en vacker dag med ett jättelager i sin bostad där man själv inte får plats. Man ska ju leva också.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Preppningsbudget?

Inlägg av Dancecommander »

Beror lite på vad det är för bra erbjudanden som kommer upp, samt nya ”aha”-upplevelser som synliggör ett behov. Motorsågen kostar ju en del, likaså allt relaterat till skytte. Överlag tror jag att matförrådet utökas med 500kr i månaden, men den kostnaden är separerad från utrustning som pannlampa, ammo, batterier osv. För mig är 500kr väldigt lite att lägga på prylar, rent generellt. Jag skyller på inflationen.!
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Preppningsbudget?

Inlägg av maskros »

För en del kan det vara svårt att dra gränsen. Är det prepping eller normalt lantliv om jag byter hängrännor på huset och avslutar dem lite högt så jag kan ställa IBC-tankar under? Är det prepping eller normalt lantliv att jag har en motorsåg och en del annan utrustning? Jag menar bara att det inte är lätt att se om pengarna läggs på prepp eller bara på att leva utanför en stad.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Preppningsbudget?

Inlägg av Dancecommander »

maskros skrev: 08 okt 2019 19:20 För en del kan det vara svårt att dra gränsen. Är det prepping eller normalt lantliv om jag byter hängrännor på huset och avslutar dem lite högt så jag kan ställa IBC-tankar under? Är det prepping eller normalt lantliv att jag har en motorsåg och en del annan utrustning? Jag menar bara att det inte är lätt att se om pengarna läggs på prepp eller bara på att leva utanför en stad.
Det var en vettig iakttagelse.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Huspreppen
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 okt 2019 11:52

Re: Preppningsbudget?

Inlägg av Huspreppen »

Roligt att så många delar med sig!
Vet inte hur länge jag kommer att spendera dom pengarna på prepps, tex mat och hygien får man ganska fort ett stort förråd.
Däremot när vi börjar prata solceller, batteribank och elverk så är inte 500kr så mycket.

Ja det blir lite luddigt ibland om det är en prepp eller inte.
Men då är det självklart inte en prepp för då kan man lägga 500kr på något mer! :D
Skämtåsido, jag räknar inte potatislandet eller all mat i skafferiet som prepp utan det är sådant jag gömmer för framtiden.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Preppningsbudget?

Inlägg av bokmalen »

Det beror lite på hur ofta jag handlar... Kanske 20-30 kronor per gång :lol:

Varje gång jag handlar mat, om så bara mjölk/brod så ser jag till att köpa (minst) en extra sak, som inte är på inköpslistan, för lagret.
Idag, t.ex. så lagade jag chili con carne till middag. så då blev det en burk krossade tomater och en burk vita bönor mer än jag skulle ha.

Sedan har jag en regel, att när något i köket tar slut, så att jag får gå in och tulla på lagret, så ersätter jag med dubbla mängden.
Förra veckan gjorde jag pannkakor, och pojkarna tog slut på sirapen, så jag fick hämta en flaska från förrådet. Så nästa gång jag handlade blev det 2 flaskor sirap till förrådet.

Visst gör jag "insatser" nu och då och handlar enbart för prepp, men i grunden gör jag enligt ovan, eftersom jag vill att det jag har hemma är såna matvaror som jag i alla fall använder.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Preppningsbudget?

Inlägg av bastard »

några tusen per månad

det mesta är saker som jag ändå annvänder till annat, men jag försöker få så många annvändningsområden som möjligt

men om man köper extra förnödenheter så är det prepp, men kanske bara pensionärsföberedelse, så länge det inte fördärvas så kan man annvända det senare
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Preppningsbudget?

Inlägg av Charlie** »

Som en del redan påpekat så är ju prylarna inte införskaffade enkom för prepping och hamnar därför inte på "preppingkontot" Dessa har jag ju skaffat även om det inte var ur preppingsynpunkt eller om jag inte var en prepper. Gasolköket följer ju med på campingturer och under jakten. Fotogenvärmaren är en extra värmekälla i jaktkojan och i stugan. Lika så med motorsåg, vattendunkar och och kraftverket. Dessa prylar är ju också en livstidsinvestering och kostar bara vid införskaffandet. Därefter är det ju bara bränslet som kostar. I dag kostar min prepping inte många kronor. Den största kostnaden blir väl när man roterar en bensindunk. Oftast handlar det om någon soppkonserv som roteras under veckan. Min årliga prepperkostnad utslaget per månad kanske hamnar på ca: 200 kr/mån och då handlar det om mat och/eller bränsle.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"