När kommer krashen?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Ursus

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Ursus »

Relaterad fråga:

Förutom rent ekonomiska åtgärder i fråga om investeringar mm, har ni preppat på annat sätt för just ekonomisk krasch? Hur?

Har inga lån och inga investeringar, bara ett enkelt sparkonto. Ingen ränta, visst, men ingen risk heller, så blir det inte hyperinflation känner jag mig trygg. En lågkonjunktur skulle rent av kunna innebära ett drömläge om bostadsmarknaden samtidigt blåstes ur. Om det inte längre är ekonomiskt att ha stugor och föräldrahem att underhålla kommer nog dessa att dyka upp på marknaden när övriga räkningar skall betalas. Har hyreslägenhet, så bostadspriserna gör mig icke besvär ;)
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: När kommer krashen?

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 03 okt 2019 20:04 Relaterad fråga:

Förutom rent ekonomiska åtgärder i fråga om investeringar mm, har ni preppat på annat sätt för just ekonomisk krasch? Hur?

Har inga lån och inga investeringar, bara ett enkelt sparkonto. Ingen ränta, visst, men ingen risk heller, så blir det inte hyperinflation känner jag mig trygg. En lågkonjunktur skulle rent av kunna innebära ett drömläge om bostadsmarknaden samtidigt blåstes ur. Om det inte längre är ekonomiskt att ha stugor och föräldrahem att underhålla kommer nog dessa att dyka upp på marknaden när övriga räkningar skall betalas. Har hyreslägenhet, så bostadspriserna gör mig icke besvär ;)
Ungefär samma. Hus relativt billigt i inköp för 10 år sen eller så. Lånen slutbetalda
Ungefär 40% av reservkapitalet på sparkonton och 50% på börsen samt 10% tillgängligt fysiskt i olika format för tillfället.
Inte direkt bekymrad för kraschen när den kommer.
Ok med att det rasar. Kan med relativ stor säkerhet säga att jag har jobb några år framåt oavsett. Efter det.. Klarar mig ändå
Vill köpa mark och med prispress blir det kanske enklare.
Dock fortsätter priserna spikrakt upp i närområdet än så länge :smack:
En kollega är på väg sälja villa i utkanten av inte så stor stad. 12 timmar efter att huset lagts ut, utan visning, låg två bud 15% över startpris och
där han hoppats som bäst på att landa i slutpris. Ser kraschsignalerna i stort men inte lokalt.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: När kommer krashen?

Inlägg av reboot »

Väntar också och är förberedd på kraschen. Stor som liten.

Inga lån!

Har sparkapitalet f.n. som:
5% Cash, främst för att snabbt panikköpa ytterligare livsmedel, vid allvarlig SHTF
25% i SEK på sparkonto utan ränta
20% i utländsk valuta utomlands utan ränta
50% i lätt omsättningsbara ädelmataller, för att hedga kronfallet och skydd mot hyperinflation.

Har gått ur börsen helt.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Jakob »

Det centralbankerna har hållit på med är som att försöka bota en alkoholist med öl. Baksmällan kommer, det är 100% säkert, men vi vet inte när.
Ju längre det drar ut på tiden desto värre blir det.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Charlie** »

Jakob skrev: 20 okt 2019 20:50 Det centralbankerna har hållit på med är som att försöka bota en alkoholist med öl. Baksmällan kommer, det är 100% säkert, men vi vet inte när.
Ju längre det drar ut på tiden desto värre blir det.
Väldigt träffande beskrivning och en bra liknelse! :up:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: När kommer krashen?

Inlägg av xsive »

För många nedgångstecken som börjar sammanfalla säger min magkänsla.
Krash vet jag inte men väntar mig en dipp närmaste 1-2 månaderna.
Har egentligen nått mitt föräntningsmål för i år så väljer att safea ut från aktiefonderna till 90% på allt pensionssparande
och söker lugn hamn i ett par korta räntefonder istället.
Magkänslan vänt ganska rejält bara senaste veckan. :(

Men med Trumpen och Brexit osv vet ju egentligen ingen vartåt det barkar så ta det för allt i världen inte som ett råd.
Räntefondera "säkrar" pengarna lite mer men svårt ligga för länge då aktier historiskt alltid gett avkastning och med
avkastning på avkastingen multipliceras det ordentligt så länge allt går upp....

5dcd913b15959715825698.jpg
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: När kommer krashen?

Inlägg av xsive »

Blondie skrev: 18 sep 2019 23:36 Den kommer den 4:e augusti 2020 klockan 09:42. :geek:
Blondie skrev: 19 sep 2019 12:32
Camo skrev: 19 sep 2019 08:21 :D :D :lol: :lol: :hm:
Fy vad jobbigt det skulle vara om jag hade rätt.*hahahaha*
Dina inlägg var från September 2019.
Sen kom Covid-19....som gav en rejäl nedgång redan i Mars 2020 och tidigare än ditt siande
OMX30 index på Stockholmsbörsen föll från 1900 i slutet av Februari 2020 till 1300 på ca en månad.
Men sen dess har allt återhämtats och mer därtill och vi har återigen fått se all time high med OMX30 index på 2000 denna veckan :hm:
Är det realistiskt och speglar verkligheten? Knappast
Vi står nog återigen och balanserar på yttersta knivsudden. (mycket beroende på vad som händer på Covid fronten)
xsive tar och safear lite mer med huvuddelen av spar och pensionspengarna närmaste tiden.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 27 jan 2021 14:05
Blondie skrev: 18 sep 2019 23:36 Den kommer den 4:e augusti 2020 klockan 09:42. :geek:
Blondie skrev: 19 sep 2019 12:32
Camo skrev: 19 sep 2019 08:21 :D :D :lol: :lol: :hm:
Fy vad jobbigt det skulle vara om jag hade rätt.*hahahaha*
Dina inlägg var från September 2019.
Sen kom Covid-19....som gav en rejäl nedgång redan i Mars 2020 och tidigare än ditt siande
OMX30 index på Stockholmsbörsen föll från 1900 i slutet av Februari 2020 till 1300 på ca en månad.
Men sen dess har allt återhämtats och mer därtill och vi har återigen fått se all time high med OMX30 index på 2000 denna veckan :hm:
Är det realistiskt och speglar verkligheten? Knappast
Vi står nog återigen och balanserar på yttersta knivsudden. (mycket beroende på vad som händer på Covid fronten)
xsive tar och safear lite mer med huvuddelen av spar och pensionspengarna närmaste tiden.
Jag sa ju det där på rent skämt med noll allvar och utan minsta lilla seriösa avsikt. :lol:
Men man kan oxå se det så här... mitt skämt var bara 5månader fel o det i sig känns nästan lite småkusligt. *haha* :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

över ett år med pandemin, nya varianter av viruset kommer fram från olika håll

börjar bli pyspunka på en del saker, ex varubrist
men en del saker bara tuffar på

jag undrar hur långe det går att låna till detta, om inte det kommer bli en riktigt inflation som ska äta upp lånen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"