När kommer krashen?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: När kommer krashen?

Inlägg av somvanligt »

Charlie** skrev: 18 sep 2019 22:04 Jag satsade en stor del av mina besparingar på ett fondsparande som de senaste 7 åren gått med en skoningslös och brutal superförlust men som bara den senaste månaden har hämtat sig till sitt ursprungligt värde?
Vad är frågan? Eller är det ett påstående att 7 års ”brutal superförlust” återhämtades på en månad?
Om man har 1000 kr som blir 100 kr så krävs 1000% uppgång för att jobba sig tillbaka och börsen snittar, vad är det, 7% per år?
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bokmalen »

om jag hade "en stor del" av mitt kapital undanstoppat med förlust och värdet nu är tillbaka till ordinarie så skulle jag nog sälja och byta sparform, och som det ser ut nu till guld...
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Marie »

Camo skrev: 19 sep 2019 08:21 :D :D :lol: :lol: :hm:
Fy vad jobbigt det skulle vara om jag hade rätt.*hahahaha*
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Kraschen kommer när tillräckligt många slutat tro på den. :?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Charlie** »

somvanligt skrev: 19 sep 2019 09:14Vad är frågan? Eller är det ett påstående att 7 års ”brutal superförlust” återhämtades på en månad?
Om man har 1000 kr som blir 100 kr så krävs 1000% uppgång för att jobba sig tillbaka och börsen snittar, vad är det, 7% per år?
Ja det är väl något längre än en månad då det var ett tag sedan jag kollade mina besparingar men vist är det anmärkningsvärt, att något som gått stadigt ner under flera år helt plötsligt återhämtat sig så fort? Värdet har under tiden halverats men de senaste tiden återhämtat sig nästan till den summa jag en gång satsade. Jag tänker i alla fall ta ut dessa nu medans något värde finns kvar.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: När kommer krashen?

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 01 maj 2019 20:42 Har dragit öronen åt mig och plockat bort pensions- och sparkapital från aktiefonder och safear så gott det går.
Visst ingen garanti att man ens får ut något av sina elektroniska slantar vid en kollaps men kan hända mycket innan SHTF
Alla vill ju tro på en evig ökning av ekonomin och allt på börsen fortsätter upp.
Jag är intresserad och följer börserna men just nu känns det fööör positivt och har gjort så ett tag efter stor uppgång sen årsskiftet.
När det går som bäst så är fallet så högre,,, Men om det sen verkligen kraschar är en annan fråga.
Skrev ju tråden 1a Maj och då var känslan att fallet var på gång i närtid. Börserna hade ju då konstant gått upp sen årsskiftet
Blev en dipp på börserna ganska snart efter men någon crash infann sig aldrig
Höll mig ute till 1a veckan i Augusti då jag ramlade in med spar och pensionskapitalet igen efter att det dippat en gång till.
Har jag förlorat på att stå utanför? Nej
Har jag vunnit på det? Ja men bara några procent.
I långa loppet är det svårt bara sätta allt i räntefonder när räntan är obefintlig
Riskabelt att hoppas på tjäna på investeringar är det alltid men "No pain No gain" tyvärr.
omx - Copy.JPG
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: När kommer krashen?

Inlägg av somvanligt »

Charlie** skrev: 20 sep 2019 18:17
somvanligt skrev: 19 sep 2019 09:14Vad är frågan? Eller är det ett påstående att 7 års ”brutal superförlust” återhämtades på en månad?
Om man har 1000 kr som blir 100 kr så krävs 1000% uppgång för att jobba sig tillbaka och börsen snittar, vad är det, 7% per år?
Ja det är väl något längre än en månad då det var ett tag sedan jag kollade mina besparingar men vist är det anmärkningsvärt, att något som gått stadigt ner under flera år helt plötsligt återhämtat sig så fort? Värdet har under tiden halverats men de senaste tiden återhämtat sig nästan till den summa jag en gång satsade. Jag tänker i alla fall ta ut dessa nu medans något värde finns kvar.
Ja bra där. Jag gjorde en större förlust än så en gång och där var inte tal om någon återhämtning så glad för din skull.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: När kommer krashen?

Inlägg av xsive »

Ett bra talesätt jag normalt alltid följer är
Man skall aldrig kasta bra pengar efter dåliga.
Med betydelsen att om en aktie går ner skall man inte köpa massa fler efter nedgång och kompensera ner sitt genomsnittliga gav.
Bättre lämna med en liten förlust

Kastat in mer pengar efter nedgång är samtidigt vad jag gjort nu senaste veckan. :smack: :-g :smack:
Så nu sitter jag tungt i en investering som kanske plötsligt inte är så bra som jag trott.
Har inte väntat mig någon snabb vinst men borde inte gått in med massa mer pengar som nu bör ligga låsta ett halvår eller så.
Så får man vänta ut det och hoppas den där kraschen verkligen inte kommer i närtid :shock:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Jakob »

xsive skrev: 20 sep 2019 22:42 Har inte väntat mig någon snabb vinst men borde inte gått in med massa mer pengar som nu bör ligga låsta ett halvår eller så.
Så får man vänta ut det och hoppas den där kraschen verkligen inte kommer i närtid :shock:
Du är körd :mrgreen:
Skämt åsido, det ser inte bra ut just nu.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: När kommer krashen?

Inlägg av xsive »

Jakob skrev: 01 okt 2019 20:32 Du är körd :mrgreen:
Skämt åsido, det ser inte bra ut just nu.
Körd eller körd till ny BOL Bara vänta och se. :lol:
Inga lånade pengar i vart fall
Häller med om att allt ser skakigt ut framöver men hur länge har det gjort det nu
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"