När kommer krashen?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Jakob »

Weimar-republiken 1922
Ungern 1945
Jugoslavien 1992
Zimbabwe 2007
Nordkorea 2009
Venezuela 2016

Vad har de gemensamt?
Jo, de försökte fixa ekonomin genom att trycka sedlar.
Det gick inget vidare.

Vad gör EU och USA? De försöker fixa ekonomin genom att trycka sedlar.
Det är annorlunda den här gången. Eller?
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Skräpmetall
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 aug 2020 11:56
Ort: V/B-ästkusten Götheborg

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Skräpmetall »

Om nu den berömda inflationen kommer med okänt datum vad är värt att förbereda sig med ekonomiskt. Självklart är vatten, mat & värme alltid skönt att ha mer värdebevarande? Packa undan fysiskt guld och hoppas att man inte blir rånad på allt en tråkig kväll?
Zombies löser man med en dunk sprit och en AK
Amatör av guds nåde
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

usa och eu kan lyckas om tillräckligt många kör samma race, men kina vill nog inte det, inte ryssland heller så....
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: När kommer krashen?

Inlägg av entropi »

Skräpmetall skrev: 20 apr 2021 21:19 Om nu den berömda inflationen kommer med okänt datum vad är värt att förbereda sig med ekonomiskt. Självklart är vatten, mat & värme alltid skönt att ha mer värdebevarande? Packa undan fysiskt guld och hoppas att man inte blir rånad på allt en tråkig kväll?
Inte min idé, men jag hörde någon argumentera för att krashen kommer när covid anses "över" och kalaset ska betalas. Argumentet var att industrier och bolag pumpas upp av nytryckta stimulanspengar.
Tycker det hela börjar se mer och mer ut som de sovjetiska fabrikens som bara tillverkade vänsterskor...

Åtgärder jag gjort och rekommenderar:
* Den vanliga preppingen
* Öka graden av självförsörjning (ok, här är jag dålig i år pga anledningar)

* Låna pengar till en solcellsanläggning som genererar hushållets årsförbrukning
* Minimera amortering men INVESTERA motsvarande så länge du har bättre avkastning av låneränta+inflation. Bränner du pengarna är det bättre att skippa detta.
Tanken är att låta inflationen äta upp dina lån, medan du konverterar bort dina kronor till något som förhoppningsvis inte påverkas lika mycket och kan ge utdelning länge fram.

* Sätt upp bankkonto med pengar och betalkort utomlands. För över pengar varje månad - du vill inte testa rutinen första gången när det behövs! Tex upptäckte jag att att min bank kräver en fysisk säkerhetsdosa för SEPA överföringar.
* Köp och behåll bitcoin - se till att lära dig köpa anonymt med Bisq eller liknande (man behöver en liten startsumma, så det tar lite tid att komma igång)
Cypern satte ett exempel där de helt enkelt tog pengar från folks bankkonton.
Det kan bli så att dina tillgångar fryser inne i ett eller flera länder/företag, så sprid riskerna.
Jag rekommenderar åtminstone Binance och Revolut
Har du dessutom sett till att ha en anonym Bitcoin core wallet nedladdad med Bisq så sprider du riskerna ännu mera och höjer sannolikheten att kunna växla bort SEK direkt när du får din lön.

När det gäller värdepapper kommer det bli svårare och svårare att välja rätt aktier. Om du handlar ska det vara bolag med hårda tillgångar, tex skog. Som läget ser ut kanske även krigsaktier. Annars breda indexfonder med låg avgift
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Jakob »

entropi skrev: 20 apr 2021 23:47 * Låna pengar till en solcellsanläggning som genererar hushållets årsförbrukning
* Minimera amortering men INVESTERA motsvarande så länge du har bättre avkastning av låneränta+inflation. Bränner du pengarna är det bättre att skippa detta.
Tanken är att låta inflationen äta upp dina lån, medan du konverterar bort dina kronor till något som förhoppningsvis inte påverkas lika mycket och kan ge utdelning länge fram.
Bra idé, förutom att då inflationen skenar så gör räntorna det också. Plötsligt är investeringar gjorda med lånade pengar ine så eftertraktat längre.
entropi skrev: 20 apr 2021 23:47 * Sätt upp bankkonto med pengar och betalkort utomlands. För över pengar varje månad - du vill inte testa rutinen första gången när det behövs! Tex upptäckte jag att att min bank kräver en fysisk säkerhetsdosa för SEPA överföringar.
Bra att dela upp äggen i flera korgar, men ifall de svenska bankerna är i blåsväder så är antagligen övriga europeiska banker det också.
entropi skrev: 20 apr 2021 23:47 * Köp och behåll bitcoin - se till att lära dig köpa anonymt med Bisq eller liknande (man behöver en liten startsumma, så det tar lite tid att komma igång)
Jag tänker inte köpa en enda liten kryptovaluta. Bitcorn eller nåt annat. Av tre orsaker 1) känsligt för störningar, hackers och fungerar inte utan internet 2) mining och transaktioner drar en massa energi 3) det är baserat på luft. Går luften ut så är kejsaren utan kläder, medan ädelmetaller fortfarande har nånsorts värde.
entropi skrev: 20 apr 2021 23:47 Cypern satte ett exempel där de helt enkelt tog pengar från folks bankkonton.
Det kan bli så att dina tillgångar fryser inne i ett eller flera länder/företag, så sprid riskerna.
Finns inget hinder för att pappa staten går in och godtyckligt vill beskatta vilka ägodelar som helst. Besparingar, pensionsfonder, bilen, huset, skogen.
Enda sättet är att hålla tillgångarna där ingen vet om dem. Här är ädelmetaller i fysisk form kung. "Var har du silvermynten du köpt?" - "Dem har jag supit/spelat/slarvat bort".
entropi skrev: 20 apr 2021 23:47 När det gäller värdepapper kommer det bli svårare och svårare att välja rätt aktier. Om du handlar ska det vara bolag med hårda tillgångar, tex skog. Som läget ser ut kanske även krigsaktier. Annars breda indexfonder med låg avgift
Aktier borde värderas efter hur mycket dividend som betalas ut, tillgångar och framtidsutsikter. Inte efter vad man tror nästa idiot är beredd att betala.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: När kommer krashen?

Inlägg av entropi »

Jakob skrev: 21 apr 2021 11:49
entropi skrev: 20 apr 2021 23:47 * Låna pengar till en solcellsanläggning som genererar hushållets årsförbrukning
* Minimera amortering men INVESTERA motsvarande så länge du har bättre avkastning av låneränta+inflation. Bränner du pengarna är det bättre att skippa detta.
Tanken är att låta inflationen äta upp dina lån, medan du konverterar bort dina kronor till något som förhoppningsvis inte påverkas lika mycket och kan ge utdelning länge fram.
Bra idé, förutom att då inflationen skenar så gör räntorna det också. Plötsligt är investeringar gjorda med lånade pengar ine så eftertraktat längre.
Om vi tar solcellerna: Du investerar 200 000 och binder lånet på 10 år mot fastigheten för 1.99% istället för att betala kontant.
Du har nu 200 000 som du kan köpa guld för (eller kanske bitcoin i mitt fall).
Inflationen är 15% per år, dvs 200000*(0.85^10) ger att du behöver betala 39375 kr i reellt värde om 10 år.
Räntan är 40 000 under 10 år.
Sälj guld som motsvarar 80 000, så har du 120 000 kr, och då räknar jag inte ens med att du inte haft någon kostnad för el... Räknar vi dessutom med det värde som anläggningen genererar så behöver du inte ens ha pengarna för att det ska bli en bra affär. Men det finns en anledning att även rika har lån.
entropi skrev: 20 apr 2021 23:47 * Sätt upp bankkonto med pengar och betalkort utomlands. För över pengar varje månad - du vill inte testa rutinen första gången när det behövs! Tex upptäckte jag att att min bank kräver en fysisk säkerhetsdosa för SEPA överföringar.
Bra att dela upp äggen i flera korgar, men ifall de svenska bankerna är i blåsväder så är antagligen övriga europeiska banker det också.
Jakob skrev: 21 apr 2021 11:49
entropi skrev: 20 apr 2021 23:47 * Köp och behåll bitcoin - se till att lära dig köpa anonymt med Bisq eller liknande (man behöver en liten startsumma, så det tar lite tid att komma igång)
Jag tänker inte köpa en enda liten kryptovaluta. Bitcorn eller nåt annat. Av tre orsaker 1) känsligt för störningar, hackers och fungerar inte utan internet 2) mining och transaktioner drar en massa energi 3) det är baserat på luft. Går luften ut så är kejsaren utan kläder, medan ädelmetaller fortfarande har nånsorts värde.
Nehej, då vet jag det... ;)
Jag tycker inte att man ska vara så kategorisk. Visst, guld är ETT bra sätt att bevara höga värden under inflation, men din pizza blir nog rätt dyr om du ska köpa den för guld.
Scenariet för mig här är hyperinflation, men fungerande internet och betalsystem i övrigt, åtminstone sporadiskt.
Det fins tex visakort som drar kryptovaluta istället för fiat, då blir pizzan billigare ju segare han är att baka den ;)

1) Ha en lokal wallet med blockchain och privata nyklar under säkert förvar. När internet är uppe igen kan du använda dina bitcoins
2) Korrekt, det drar massor av energi att minea, men det gör inte jag. Överföringar tar också en del, men många online-wallets gör inte så mycket överföringar, utan de löser det på annat sätt tror jag.
3) Ja, men guld är också i princip värdelöst till vardags för de allra flesta förutom någon vigselring eller så. Då är nog andra fasta tillgångar bättre som reservdelar osv. Allt sånt drar iväg i en hyperinflation.
Jakob skrev: 21 apr 2021 11:49
entropi skrev: 20 apr 2021 23:47 Cypern satte ett exempel där de helt enkelt tog pengar från folks bankkonton.
Det kan bli så att dina tillgångar fryser inne i ett eller flera länder/företag, så sprid riskerna.
Finns inget hinder för att pappa staten går in och godtyckligt vill beskatta vilka ägodelar som helst. Besparingar, pensionsfonder, bilen, huset, skogen.
Enda sättet är att hålla tillgångarna där ingen vet om dem. Här är ädelmetaller i fysisk form kung. "Var har du silvermynten du köpt?" - "Dem har jag supit/spelat/slarvat bort".
Det var ju därför man skulle köpa krypto med Bisq - De ser inte att du köpt kryptovalutan då.
Jakob skrev: 21 apr 2021 11:49
entropi skrev: 20 apr 2021 23:47 När det gäller värdepapper kommer det bli svårare och svårare att välja rätt aktier. Om du handlar ska det vara bolag med hårda tillgångar, tex skog. Som läget ser ut kanske även krigsaktier. Annars breda indexfonder med låg avgift
Aktier borde värderas efter hur mycket dividend som betalas ut, tillgångar och framtidsutsikter. Inte efter vad man tror nästa idiot är beredd att betala.
Jag tror inte dividend-aktier på tex 3% är speciellt bra om inflationen är tex 15%. Dessutom gissar jag att andra "fina" bolag som Apple får problem iom att de har 100 miljarder USD om inflationen är så hög.
Survival
Honor
Liberty
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Sömnlös »

entropi skrev: 20 apr 2021 23:47 * Sätt upp bankkonto med pengar och betalkort utomlands. För över pengar varje månad - du vill inte testa rutinen första gången när det behövs! Tex upptäckte jag att att min bank kräver en fysisk säkerhetsdosa för SEPA överföringar.
I vilket/vilka länder är det lätt att sätta upp bankkonto. Skall ju helst inte dra för mkt i årlig kostnad heller.
Vilka länder har du valt och varför?
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: När kommer krashen?

Inlägg av entropi »

Sömnlös skrev: 21 apr 2021 23:36 I vilket/vilka länder är det lätt att sätta upp bankkonto. Skall ju helst inte dra för mkt i årlig kostnad heller.
Vilka länder har du valt och varför?
Jag har Revolut, som startade i Storbritannien, men jag tror de kanske flyttat till något annat EU land efter brexit.
Där har jag ett gratis kort som de skickat hem, men jag använder det ganska sällan numera då det känns lite trötta jämför med Binance, utan det är mest en reserv.
Det går snabbt att växla valutor, och de har instant Sepa -överföringar, så pengarna kan överföras sekundsnabbt om mottagande bank också har det. Det är bra vid diverse P2P -handel.

Sen har jag testat coinbase, Kraken, Uphold men fastnar nog för Binance då de har låga avgifter. Har just beställt ett visakort som ska ge 1-2% bonus, och jag kan välja prioritetsorning på valuta/krypto som ska debiteras
Fördelen med tex kraken eller Binance är att de även stöder växling till krypto. Det gör Revolut också, men de tillåter inte att man överför det.

Vill du tex överföra från kraken till en lokal wallet eller Binance kan du snabbt växla till en kryptovaluta som är billigare och tar mindre energi att föra över.
Tex, växla BTC till Litecoin, överför till Binance och växla där över till exempelvis Euro eller Bitcoin igen.

Blir det ekonomisk kris lär myndigheter stänga bankerna någon vecka så du inte ska kunna flytta pengarna utomlands, men de kan svårligen stoppa detta.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Jakob »

entropi skrev: 21 apr 2021 23:01 Om vi tar solcellerna: Du investerar 200 000 och binder lånet på 10 år mot fastigheten för 1.99% istället för att betala kontant.
Du har nu 200 000 som du kan köpa guld för (eller kanske bitcoin i mitt fall).
Inflationen är 15% per år, dvs 200000*(0.85^10) ger att du behöver betala 39375 kr i reellt värde om 10 år.
Räntan är 40 000 under 10 år.
Om inflationen är 15% så borde räntan vara minst 17%. Så är det i en fungerande marknadsekonomi, och dit återgår vi förr eller senare.
Lån med 1,99% ränta då inflationen är 15% är en utopi.
I en frisk ekonomi är inflationen kring 2% och räntan 5-7%. Den ekonomi vi har nu är långt ifrån frisk.
Inflationen vi har nu må vara ganska låg på pappret, men i verkligheten har saker vi inte köper blivit billigare (semesterresor, hotell mm.) och sånt som vi köper har blivit dyrare (mat, fordon, bostad mm).
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: När kommer krashen?

Inlägg av entropi »

Jakob skrev: 22 apr 2021 09:12 Om inflationen är 15% så borde räntan vara minst 17%. Så är det i en fungerande marknadsekonomi, och dit återgår vi förr eller senare.
Lån med 1,99% ränta då inflationen är 15% är en utopi.
I en frisk ekonomi är inflationen kring 2% och räntan 5-7%. Den ekonomi vi har nu är långt ifrån frisk.
Inflationen vi har nu må vara ganska låg på pappret, men i verkligheten har saker vi inte köper blivit billigare (semesterresor, hotell mm.) och sånt som vi köper har blivit dyrare (mat, fordon, bostad mm).
Jag håller med om att ekonomin är helt sjuk. Men låt inte såna åsikter stå ivägen för ditt ekonomiska välmående - vi kan bara "gilla läget" och agera så gott vi kan efter de förutsättningar vi har. Det är faktiskt en av anledningarna att jag gillar Bitcoin. De flesta som skaffar BTC får ett sunt beteende kring pengar, dvs inflationen driver dem inte att spendera pengarna utan man försöker behålla dem så länge det går.
Ja, det gäller väl även guld ifs.

Här har du aktuella bolåneräntor på lång tid som du kan få utan att pruta (https://www.finansportalen.se/borantor/).
Vi använder själva Stabelo, så jag vet att siffrorna är sanna.

Bolag ▲ 7 år ▲ 8 år ▲ 10 år ▲
SEB 1,67 % / 2,59 % - / - 1,63 % / 2,84 %
Danske Bank bolån - / - - / - 1,77 % / 1,98 %
SBAB bolån 1,83 % / 2,09 % - / - 1,88 % / 2,29 %
Länsförsäkringar 1,49 % / 2,20 % - / - 1,95 % / 2,60 %
Stabelo - / - - / - 1,99 % / 1,99 %
Handelsbanken - / - 1,80 % / 2,17 % 2,05 % / 2,27 %
Skandia bolån - / - - / - - / -
Landshypotek Bank bolån - / - - / 2,19 % - / 2,39 %
Hypoteket - / - - / - - / -
Compricer Bolån - / 2,09 % - / - - / 2,29 %
Ålandsbanken bolån - / - - / - - / 3,10 %
ICA Banken - / 2,03 % - / - - / 2,45 %


Jag är också övertygad om att vi redan har VÄLDIGT mycket högre inflation än vad de officiella instrumenten säger idag, och man bör agera därefter.
Bara att titta på elektricitet, byggmtrl, ammunition osv, allt har ökat väldigt mycket i pris de senaste åren är min känsla.
Men om det stämmer så är det ju ett guldläge att investera med lånade pengar nu, och binda räntan eftersom bankerna måste följa de officiella siffrorna.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"