Bank och sparande

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
lupl

Re: Bank och sparande

Inlägg av lupl »

Charlie** skrev: 28 aug 2020 01:14
lupl skrev: 23 mar 2020 20:39 Jag tror på modellen lika mycket på banken som man har i huslån, samt en summa att att köpa värdepapper/guld för.

Önsketänkande iallafall... :oops:
Inte helt fel tänkt, tycker jag, så länge vi har en fungerande ekonomi och så länge man kan göra avdrag för sitt bolån. Ett problem som kan dyka upp är att ditt hus kan öka i värde snabbare än ditt sparkonto växer och om du då blir ekonomiskt trängd, pga sjukdom eller arbetslöshet, kanske du inte kan lösa ut lånet på din fastighet och dina sparade slantar snabbt förbrukas på amorteringar övriga levnadskostnader. Tillslut är pengarna slut och du kan inte fortsätta din månatliga amortering och banken tar dit hus. I en svår ekonomisk kris, kan banken nypa både huset och dina besparingar för sin egna överlevnad. Då har du heller ingenting. Att amortera av bolånet medans resurser finnes och därefter bygga upp ett nytt sparkapital känns tryggare för min del. Min bostadsrätt är betalad sedan ett par år tillbaka men min BOL har jag belånat för renovering och utbyggnad. Sparkapitalet jag forsätter att bygga på är ungefär lika sort som belåningen. Hur än det går, så har jag någonstans att bo. Jag kan alltid sälja bostadsrätten för att lösa lånet på min BOL, eller sälja min BOl (Gud förbjude) och lösa lånet på denna och sedan permanent bo i min bostadsrätt.
Du tänker säkert rätt.
Men om huset ökar i värde så påverkar det inte mitt lån. Alltså kan jag lösa det om jag ser till att ha samma summa sparat.
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: Bank och sparande

Inlägg av Aftersearch »

Jag har tänkt på ungefär samma sätt som tidigare skrivit, sprid ut riskerna och tillgångarna.

Har en bank för lön mm och har lagt till:

SBAB - statlig så kanske sist att gå, eller först.
ICA banken - mat kommer att säljas och så jag tror att det företaget håller ut längre än många andra "rena" banker

Kommer även att lägga till Forex som ett internationellt alternativ.
Vem vet...
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"