hur snåla med normala saker för att få mer till prepp?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

hur snåla med normala saker för att få mer till prepp?

Inlägg av bastard »

tja, prepp kan ju vara allt från ny motorsåg till utöka spritsamlingen

men vad gör ni för att undvika att slösa pengar på saker man egenteligen kan vara utan?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: hur snåla med normala saker för att få mer till prepp?

Inlägg av maskros »

"Behöver jag detta, eller vill jag bara ha det?"
"Kommer jag att ha nytta av detta"
Kan du inte svara ja på minst en så avstår du. Undantaget om du har en slant över och det är kul - det kan ju va så att man inte behöver några prepps.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: hur snåla med normala saker för att få mer till prepp?

Inlägg av xsive »

Varit trogen prenumerant på lokala morgontidningen i en massa år.
Läser den mindre och mindre och blir mest liggande plus ger massa pappersskräp.
Till slut bestämt att säga upp den. Några hundralappar per månad som kan användas bättre till annat.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: hur snåla med normala saker för att få mer till prepp?

Inlägg av Jakob »

Att skilja mellan vad man behöver just nu eller vad man bara vill ha men inte nödvändigtvis behöver är inte så svårt.
Det är svårare att veta vad man behöver i framtiden.
Noa med arken visste vad han behövde, vi andra får gissa.

Jag prenumererar inte på nån tidning, samåker digitalt istället. Har slutat med all nöjeskörning. Går inte på bio. Ökat självförsörjningen.
Köper begagnade praktiska kvalitetskläder. Källsorterar sopor och komposterar.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: hur snåla med normala saker för att få mer till prepp?

Inlägg av Daltorpet »

Jag tänker lite att det beror på vad man räknar som prepp eller normala saker. Jag vill tänka att allt jag köper är en prepp men också saker jag använder i vardagen. Några exempel:

500st 22lr. Det är ju övning samt jakt, även just dessa förhoppningsvis hinner ta slut innan shtf och att jag måste ersätta dem många gånger. Jag menar övning är ju alltid bra och vem vet sthf kan ju komma imorgon.

25l dunk bensin. Det används ju i sågarna och i elverket så det går ju åt men det ger ju ved, el och i värsta fall bränsle till en av bilarna.

Verktyg. Nu köper jag bara verktyg på loppisar eller vid rea om jag köper bra att ha saker. Men annars köper jag bara det jag verkligen behöver för tillfället och med bra kvalité. Dock kommer de med sannolikhet till användning igen.

Spik, skruv. Det är ju saker man använder i vardagen men det lär man ju också göra efter sthf troligtvis.

Ljus, lampolja. Det roteras ju väldigt spec den här årstiden.

Batterier. Det går ju till radion, jaktradio, lampor osv

Friluftsprylar. Ryggsäckar, tält, sovsäck etc etc.
Jaktprylar. Gevär, lockpipor, kläder
Fiskeprylar. Spön, krokar, nät, drag
Gårdsprylar. Odling och djurhållning

Listan kan göras längre. Men saker som jag verkligen inte skulle lägga pengar på är saker som inte fyller någon funktion som tex en prydnadssak eller inredning. Jag tror det senaste jag köpte som jag inte klassar som "prepp" är nog ett riskspel och en kortlek. Frugan kan ju ibland köpa någon matta eller sängkläder. Men det är ju också bra då det blir varmare på golvet.

Kläder använder vi bara brukskläder i stort sett så det tar lång tid mellan varven. Visserligen har man köpt nått jaktplagg det senaste.

Sen har man ju iofs mobil och surf månadsvis så man kan läsa här och på andra sidor. Någon jakt/fiske/vandringsresa blir det ju ibland också :lol: Fan blir ju en del penge som går ändå och det rimmar ju illa när man samtidigt vill vara ledig så mycket som möjligt också :lol:
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: hur snåla med normala saker för att få mer till prepp?

Inlägg av bastard »

kollar halvslött på reklamblad för dom affärer jag brukar handla i, kommer det saker som är bra i förrådet kan jag bunkra då, ex socker vetemjöl, havregryn, ris
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: hur snåla med normala saker för att få mer till prepp?

Inlägg av Daltorpet »

Jag kom på några saker om man vill köpa billigare och därigenom spara.

Pizzerior och restauranger brukar jag få hinkar och lastpallar ifrån. Var inte rädd att fråga några även om du får ett nej, det finns de som blir glada också.

Nyinflyttade många som köper hus eller stuga på landet vill slänga det mesta från gamla hushållet. Jag brukar erbjuda mig att hjälpa till med kastandet genom att de kan fylla upp traktorflaket i stället för att hyra dyr container. Då brukar jag hitta mycket saker som är mer värda än dieseln och tiden. Dessutom skapar det kontakter.

Vänner: Be vänner att tänka på dig när de är på sociala medier om de hittar skänkes eller billigt som du kan behöva. Men också kanske långväga loppisar?

Loppisar och gårdsaktioner. Man kan komma över mycket billigt och med lite tid och kärlek putsa upp och sälja dyrare.

Man kan fråga i matbutiker efter grismat, vissa gör det förfarande. Jag hämtar två ggr i veckan på citygross och två ggr i veckan på ett bageri. Det blir en viss besparing på foder om man köper det. Då kanske man kan ha en extra gris, får eller get så man kan sälja köttet.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: hur snåla med normala saker för att få mer till prepp?

Inlägg av crusoe »

Når jeg skal til byen så kan jeg løpe etter bussen og dermed spare 40,-kr. Er jeg derimot ordentlig listig, så løper jeg etter en taxi i steden og dermed så sparer jeg nesten 500,- kr :lol: Det kan det bli mye prepps av :lol:

Fra spøk til revolver, så kan jeg bare si meg enig i det som skrives; bli snål med innkjøpene. Trengs det? Har det flere bruksområder? Tilfredsstiller det min kjøpelyst nå eller har det eller får det en faktisk betydning? Spar på slantene, til sammen kan det bli mye. One mans trash is another mans tresure.
Spise ute eller lage og ta med selv?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: hur snåla med normala saker för att få mer till prepp?

Inlägg av xsive »

Skaffade appen greenely i mobilen och haft igång den några veckor
https://www.greenely.se/
Då kan man se sin elförbrukning från nätet i kWh per månad, per vecka, per dag och per timme.
Även i förhållande till lokal utomhustemperatur. Ner till detaljnivån att fredag mellan 1900-2000 förbrukade jag 1,89kWh
Uppdateras med ett dygns eftersläp men ändå snabb återkoppling för att se om man kan spara på elförbrukningen.
Iofs kanske mer nördigt för oss som gillar siffror och statistik :oops:
Tog väl ner den för att se hur förbrukningen påverkades av nya värmepumpen men gillar den.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: hur snåla med normala saker för att få mer till prepp?

Inlägg av Olyckskorpen »

- Mat på extrapris är ju en klassiker såklart.
- Laga kläder som går sönder iställer för att bara köpa nytt.
- Se över abonnemang på bredband och mobiltelefoni, går ofta att få ner avgiften och det blir snabbt stora pengar som man sparar "passivt".
- Skaffa intressen som är billiga och fyller flera syften. Till exempel är löpträning billigt, bra prepp och fyller en social funktion om man gör det med andra. Annat exempel är att gå med i en frivilligorganisation.
- Det finns en app som heter hygglo, där kan man hyra ut saker man inte använder. Vet inte hur bra det funkar dock.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"