Ekonomisk kollaps

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Ursus

Re: Ekonomisk kollaps

Inlägg av Ursus »

maskros skrev: 01 jul 2020 12:57
Ursus skrev: 01 jul 2020 11:46 Det är bara en tidsfråga innan korthuset rämnar.
Gammal diskussion men intressant ändå tycker jag.

Om jag sitter med lån jag tagit för att förbättra min bostad, exempelvis några hundra k för att fixa en fet solanläggning och ekonomin brakar. Kan man då inte tänka sig att det blir nån form av reset eller helikopterpengar eller nåt? Är det inte risk att man går miste om massa godsaker bara för att man sitter och håller igen för att vara skuldfri?

Senaste åren, sen jag på allvar betat av mina skulder, har de som lånat och köpt gjort lysande affärer. Bott gratis i trevliga hus eller lägenheter medan jag lagt undan vad jag kunnat och blivit väldigt försiktig med pengar. Ser man bakåt har jag gjort fel, med lite lån och lyxigare boende hade jag "tjänat" pengar som jag nu inte har.

Lite bitter, visst, men det kan man väl få vara?

Det finns förstås en risk att lån och ekonomi som skiter sig slutar med att jag blir av med jobbet och tvingas sälja med förlust, bara för att jag tog lånen och det är därför jag inte gör slag i saken och lånar pengar. Men hur stor är den risken? Det verkar som att man är beredd att ösa pengar över marknaden för att hindra systempåverkande förändringar. De som har affärer nära penningutloppen (finans) tjänar förstås på det medan den som är försiktig och sparar förlorar. Det är en lärdom jag har väldigt svårt att ta till mig.

Idealet, som jag givetvis inte är ensam om att fundera på, är att hitta något man kan låna till, köpa och sedan sälja om det skiter sig. Utan att förlora på det men samtidigt vara med i det gôtta av en härlig lånefest. Vad skulle det vara? Även om man hittar det, får man låna (tillräckligt mycket) till det? Exempelvis är det gissningsvis helt ok att köpa 1000 ha skog eller en hyresfastighet på lån när räntorna är låga och inflationen kommer att sticka iväg men...
Det är svårbesvarade frågor du grubblar på! :)

Du har rätt, det är förbittrande att göra avsteg från lånebaserad konsumtion när det ännu inte har hänt något. Men det är väl en del av "risken" med att vara prepper. Om man på allvar tror att världen kan försämras, och snabbt, under ens livstid... Ja, då måste man ta "the leap of faith" och göra investeringar som andra tycker är konstiga och avstå från sådana som de tycker är förnuftiga.

Om jag verkligen ser analytiskt och introspektivt på mitt liv:

Jag skulle egentligen inte vilja ha en SUV med fyrhjulsdrift, jag skulle vilja ha en slik halvsportig bil som kan susa fram på asfalten utan gasmotstånd. Men då är det också ett helvete om jag måste ut på dåliga vägar i fredstid eller ofredstid av någon anledning.
Jag skulle egentligen inte vilja spendera en massa tid med att lära mig alla märkvärdiga färdigheter som jag kan, utan leva mitt unga liv med att resa och knulla runt på semesterorter. Men då äntrar man också medelåldern med skulder upp till öronen utan att ha gjort något vettigt med sin tid; med efterföljande livskris.
Jag skulle egentligen inte vilja bo häruppe i misären året runt, utan göra som alla andra unga och flytta till någon sydligare storstad. Men coronan har visat att just sådana ställen kan bli dödsfällor i en pandemi.

Vad menar jag med "egentligen"? Menar jag att jag egentligen inte vill vara prepper? Ja och nej. Nej, jag skulle hellre vilja göra något annat med livet. Men ja, jag tror fullblodat på att något kommer att hända och snart, och jag har varit så pass nära döden i mitt liv att jag vet detta: När man väl är där, vid kanten av avgrunden, så kommer man att vilja leva, och har man då inte färdigheterna att göra det så går det inte. Universum tar inte hänsyn till vad du vill, bara vad du kan.

Det jag försöker göra, ekonomiskt och filosofiskt, för att mildra dessa tankar, är att inte jämföra mig med andra och istället försöka hitta tillfredsställelse i situationen. Jag är fullständigt skuldfri, och det är skönt att veta att jag inte är beroende av ett slavjobb för att kunna amortera åt banken. De flesta människor tänker inte så långt förrän de faktiskt hamnar i den situationen. De kan inte ens tänka sig att mista ett jobb förrän det händer.
Jag sparar i madrassen, mer eller mindre (OK, jag har ett vanligt sparkonto), och då får jag inte mycket ränta, men då behöver jag inte heller sitta och älta på aktiemarknaden och följa dess upp- och nedgångar. Och som det har visat sig över åren kan saker hända snabbt.
Jag må inte ha det senaste av allt, men behöver man det? Jag har en hygglig, halvbillig smartphone som duger gott åt mig. En duglig bil. En hyreslägenhet som må kosta en del i månaden, men där jag slipper bekymra mig om snöskottning, rep, och underhåll.

Ändå har jag ganska mycket pengar över trots att min lön inte är speciellt bra. Hur? Genom att i allmänhet leva sparsamt. Jag går eller cyklar till jobbet, således inga löpande bensinkostnader. Jag äter oftast enkelt med basvaror som grund, men kan ta en lunch ute nån gång i veckan om jag känner för det. Jag dricker ungefär två gånger per år; nyår och midsommar, bara där kan det gå åtskilliga tusenlappar i månaden för många. Jag har inte ens sprit hemma. Det finns mycket man kan göra.

Vet inte hur mycket röd tråd det vart i detta, men... :) Skog skulle helt klart vara en investering, och om du vill investera i solceller är det aldrig en dålig sak. Man behöver inte vara rädd för att ta ett lån, tror jag, om det verkligen är något av nytta. En fullständig ekonomisk kollaps skulle nog troligt innebära att ingen skulle veta vem som är skyldig vad...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ekonomisk kollaps

Inlägg av maskros »

Tack Ursus! Speciellt tar jag med mig denna, den var underbart sammanfattande av vad livet egentligen är.
Ursus skrev: 02 jul 2020 17:01 Universum tar inte hänsyn till vad du vill, bara vad du kan.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Ekonomisk kollaps

Inlägg av Omnivore »

bastard skrev: 01 jul 2020 22:54
beehövs kungahuset?
behövs bidrag för tidningar och media?
behövs stöd till idrottsföreingar
behövs skattefinansierade flygplatser

politik, japp, men den stora frågan är verkningsgrad, och när inkomsterna för det almänna minskar, kommer då skatterna ökas eller utgifterna minskas?
vilket kommer fungera?
Kungahuset - om jag måste välja så föredrar jag Carl XVI Gustaf framför vilken partiledare som helst - inklusive den jag röstar på.
Bidrag till tidningar och media - klart nej till den nuvarande ordningen. Staten skall inte skapa sin egen propagandakanal genom att favorisera.
Stöd till idrottsföreningar - kritisk till föreningsstöd öht även om idrott är viktigt för folkhälsans skull. Lägger hellre pengar på försvaret.
Skattefinansierade flygplatser - ja, om de är viktiga för rikets säkerhet i fall av angrepp från främmande makt.

För övrigt anser jag att Sverige borde satsa mera på att underhålla sin infrastruktur än att drömma om sexiga höghastighetståg mm.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: Ekonomisk kollaps

Inlägg av Aftersearch »

maskros skrev: 01 jul 2020 12:57 Gammal diskussion men intressant ändå tycker jag.

Om jag sitter med lån jag tagit för att förbättra min bostad, exempelvis några hundra k för att fixa en fet solanläggning och ekonomin brakar. Kan man då inte tänka sig att det blir nån form av reset eller helikopterpengar eller nåt? Är det inte risk att man går miste om massa godsaker bara för att man sitter och håller igen för att vara skuldfri?

Senaste åren, sen jag på allvar betat av mina skulder, har de som lånat och köpt gjort lysande affärer. Bott gratis i trevliga hus eller lägenheter medan jag lagt undan vad jag kunnat och blivit väldigt försiktig med pengar. Ser man bakåt har jag gjort fel, med lite lån och lyxigare boende hade jag "tjänat" pengar som jag nu inte har.

Lite bitter, visst, men det kan man väl få vara?

Det finns förstås en risk att lån och ekonomi som skiter sig slutar med att jag blir av med jobbet och tvingas sälja med förlust, bara för att jag tog lånen och det är därför jag inte gör slag i saken och lånar pengar. Men hur stor är den risken? Det verkar som att man är beredd att ösa pengar över marknaden för att hindra systempåverkande förändringar. De som har affärer nära penningutloppen (finans) tjänar förstås på det medan den som är försiktig och sparar förlorar. Det är en lärdom jag har väldigt svårt att ta till mig.

Idealet, som jag givetvis inte är ensam om att fundera på, är att hitta något man kan låna till, köpa och sedan sälja om det skiter sig. Utan att förlora på det men samtidigt vara med i det gôtta av en härlig lånefest. Vad skulle det vara? Även om man hittar det, får man låna (tillräckligt mycket) till det? Exempelvis är det gissningsvis helt ok att köpa 1000 ha skog eller en hyresfastighet på lån när räntorna är låga och inflationen kommer att sticka iväg men...
Min take på detta är att ekonomin kommer att omformas på något sätt och jag är övertygad om att vi är i den långsamma fasen av detta sedan 40 år ungefär. Jag är också övertygad om att vi hela denna tiden bara byggt korthuset högre och högre varje gång fundamentet spricker, dvs vi vet att det inte fungerar men ös på ännu mer än tidigare istället för att ta tag i problemet. Detta gör att det behövs allt mindre för att skaka systemet och det behövs allt mer extra för att kunna strunta i att fixa grundproblemet.

Vi har inget reellt värde i någon av våra valutor utan allt bygger på inteckningar av framtida arbete och ett förtroende för att detta kommer att levereras. Den dagen detta ifrågasätts tillräckligt så tror jag det går väldigt snabbt utför och då är vi på helt okänd mark eftersom alla valutor hänger ihop och lutar sig mot dollarn som inte lutar sig mot något.

Här tror jag personligen att det finns en stor risk för hyperinflation inom flera om inte alla valutor samtidigt. Om det skulle inträffa så innebär det att alla besparingar blir mer eller mindre värdelösa, men det gäller även de gamla skulderna. Bankerna kommer troligen att justera räntorna i samma takt som valutan förlorar värde men har man bunden ränta så ligger den kvar.

Om jag antingen har kvar en inkomst från arbete under en hyperinflation eller om jag har något att sälja som är eftertraktat så kommer mängden av valutan som erbjuds för detta att göra det möjligt att lösa mina tidigare lån.

Tittar man på Tyskland på 1920 talet så gick värdet på en dollar från 42 Mark till 4,2 miljoner Mark (x 100.000) medan en limpa bröd gick från 0,63 Mark till 201 miljarder Mark (x 319.000.000.000)

Då var dollarn eftertraktad eftersom den inte var knuten till Marken och lutade sig mot en guldmyntfot, i vårt fall kommer alla valutor att hänga i luften när dollarn faller, därför tror jag att ädelmetaller kan öka i värde rätt rejält.
Men jag tror också och även historien visar att det är mat som kommer att vara det som ökar mest i värde, så har man möjlighet att sälja extra under en hyperinflation så kan man lösa gamla skulder.

Drar man på sig nya skulder under denna perioden så blir situationen givetvis den omvända...

Som sagt mina tankar och inga råd på något sätt!
Vem vet...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ekonomisk kollaps

Inlägg av xsive »

Efter månader med uppgående börser trots krispaket efter krispaket väljer jag att lägga över allt sparande i pensionsfonder
till en blandning av räntefonder. Låg utanför aktiefonder när corona startade och köpte under dippen vilket går bra sen dess.
Legat med en stor del i aktiefonden Odin Sverige som haft en uppgång på 33% sen handlade under dippen.
Nu känns det orimligt att ligga kvar. Kan börserna verkligen fortsätta uppåt under en ständigt värre coronakris i världen?
För mig känns det mindre troligt så jag väljer att ta det safe någon månad.
Måhända spår jag helt fel men jag väljer tro på på en kommande större nedgång men inte direkt kollaps heller
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Ekonomisk kollaps

Inlägg av Jakob »

USA, med världens största ekonomi för ett enskilt land, börjar hosta ordentligt.
Stimulanscheckarna på 600 dollar per vecka upphör. Folk har svårt att betala hyra eller amorteringar.
Enligt en enkät har 100 miljoner svårt att få att få pengarna att räcka till mat.
Med 320 miljoner invånare är över 40 miljoner arbetslösa. Hälften av den arbetsföra befolkningen jobbar inte.
18 miljoner riskerar bli hemlösa då de inte kan betala hyra eller amorteringar.
Hittills har de deras centralbank skapat mer pengar, men detta har fått dollar att falla i värde och priset på guld att stiga.
Det som följer är finanskris och ekonomisk depression i den delen av världen.


Hur stora konsekvenser får det här för Sverige? Vad händer om export till USA avtar eller upphör?
Klarar sej företag som Volvo, Scania, ABB, SSAB osv.?
Det kan bli en lång vinter och en fattig vår.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: Ekonomisk kollaps

Inlägg av Aftersearch »

Sverige och resten av världen står inför en jäkla höst. Våren var svår men vi har viruset kvar, en andra nedstängning eller fördröjning av öppnandet har redan inletts. Oroligheterna i USA lär inte minska efterhand som valet närmar sig och situationen för många där blir allt mer desperat.

Alla Fiat valutor är peggade mot den största av dem och när den slutligen tappar sitt förtroende så är vi på väldigt ostadig mark.

Min känsla är att vi är närmare ekonomisk :shtf: nu än i våras.
Vem vet...
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Ekonomisk kollaps

Inlägg av entropi »

Jakob skrev: 08 aug 2020 09:25 USA, med världens största ekonomi för ett enskilt land, börjar hosta ordentligt.
Stimulanscheckarna på 600 dollar per vecka upphör. Folk har svårt att betala hyra eller amorteringar.
Enligt en enkät har 100 miljoner svårt att få att få pengarna att räcka till mat.
Med 320 miljoner invånare är över 40 miljoner arbetslösa. Hälften av den arbetsföra befolkningen jobbar inte.
18 miljoner riskerar bli hemlösa då de inte kan betala hyra eller amorteringar.
Hittills har de deras centralbank skapat mer pengar, men detta har fått dollar att falla i värde och priset på guld att stiga.
Det som följer är finanskris och ekonomisk depression i den delen av världen.


Hur stora konsekvenser får det här för Sverige? Vad händer om export till USA avtar eller upphör?
Klarar sej företag som Volvo, Scania, ABB, SSAB osv.?
Det kan bli en lång vinter och en fattig vår.
Yikes, det låter väldigt allvarligt.
Jag har levt relativt off the grid de senaste veckorna, du råkar inte sitta på några länkar till nyheter/statistik om det du säger? Har haft svårt att hålla mig uppdaterad på sistone.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ekonomisk kollaps

Inlägg av bastard »

frågan är, presidentval, kommer det bli bekymmer?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"