Det börjar knaka i leveransleden nu

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av Omnivore »

Jag tillhör inte nuvarande regerings fanclub men det här med YKB var faktiskt bra gjort.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av falken »

reboot skrev: 06 jan 2021 13:37 Dags att ta upp den här tråden igen.
Lock-down i Danmark, Tyskland, Polen, Storbritannien m.fl. länder gör att det glesnar i hyllorna igen.
Hög tid att se över och komplettera föråden på viktiga varor......
Ska genast åka och köpa toapapper :D :lol:
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av Protect »

Kollat datumet på sista inlägget? ;)
Virkessektorn i Amerika där är proppen ur nu och det förväntas bli likadant här så den som ska bygga och har legat lite lågt får mycket virke för pengarna snart. Jag ska panela om ladugården nästa sommar hade jag tänkt så när botten blir nådd inom virkessektorn handlar jag. Den enes bröd osv. :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av falken »

Protect skrev: 12 sep 2021 01:34 Kollat datumet på sista inlägget? ;)
Virkessektorn i Amerika där är proppen ur nu och det förväntas bli likadant här så den som ska bygga och har legat lite lågt får mycket virke för pengarna snart. Jag ska panela om ladugården nästa sommar hade jag tänkt så när botten blir nådd inom virkessektorn handlar jag. Den enes bröd osv. :mrgreen:
Hörde att en del i virkesproblematiken är att man tidigare haft en sjukdom på träd i Kanada som gjort att de avverkar massor med skog som egentligen inte var färdig för avverkning. Det skapade ett överskott på marknaden som tryckt ner priserna i flera år. Möjligen kommer alltså priserna inte komma tillbaka ner så långt som man skulle vilja :-(
Har dock inte kollat på detta så hur mycket det skulle göra på priserna vet jag inte.
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av Aftersearch »

Transportproblemen via fartyg kvarstår och på den första oktober börjar "Gyllene veckan" i Kina då det mesta stängs ner. Man brukar jobba helgen innan och efter för att kompensera lite men eftersom man redan jobbar 24/7 i många hamnar så blir det ingen större avhjälpning.

https://youtu.be/tfkAFdr76aU

Samtidigt hög backlogg på lossning av fraktskepp i USA.

https://www.bbc.com/news/business-58643717

Dessa tillsammans låser upp en avsevärd mängd containerskepp.

Spännande höst...
Vem vet...
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"