Det börjar knaka i leveransleden nu

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av bokmalen »

Japp har kompletterat upp med ytterligare kaffe nu
I intend to live forever, or die trying to
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av pelleprepper »

Fyllde på förråden med djurfoder idag och det var ovanligt få fröpåsar kvar i hyllan. Det har ju flaggats för grönsaksbrist i höst så det får bli några fler pallkragar i helgen.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av bokmalen »

Jo. Jag har kört igång så mycket jag kan på balkongen här. Funderar på att ge mig ut i skogen här och köra lite "gerilla odling".
Problemet är ju att min tänkta BOL med odlingsmöjligheter är uppe hos mina föräldrar, och i nuläget så kan jag ju inte åka upp dit.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av Aftersearch »

Lägg till också att flera större odlingsländer framförallt när det gäller spannmål varnar för låga skördar pga torka.

Polen, Tjeckien, Rumänien och Ukraina. Ukrainska bagerier har bett regeringen att minska exporten för att kunna bibehålla priset på bröd.

https://emerging-europe.com/news/exit-v ... by-drought

https://www.bloomberg.com/amp/news/arti ... r-supplies

En olycka kommer sällan ensam...
Vem vet...
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av Protect »

Vetemjöl vet jag av egen erfarenhet att man kan spara längre än 5 år, det händer inte ett smack med det om det förvaras antingen i oöppnade påsarna det kommer i eller i täta plastlådor så ingen ohyra hittar dit. Potatislimpor går fint att baka och blir både goda, saftiga och mättande. Jag testade en gång först och det var inte sista gången kan jag säga så kan man odla potatis så räcker mjölet länge.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av maskros »

Protect skrev: 30 apr 2020 22:25 Vetemjöl vet jag av egen erfarenhet att man kan spara längre än 5 år, det händer inte ett smack med det
Du har inte råkat ut för att det jäser dåligt? Jag inbillar mig att gammalt mjöl inte jäser lika bra som nytt, men som sagt, det kan vara inbillning. Numer köper jag bara vetemjöl special när jag köper vetemjöl för det jäser fint. Men det lagrar jag i flera år.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av Protect »

Nej jag har aldrig märkt nån skillnad alls, det jäser och smakar/luktar som det ska. Dessutom kommer det vetemjölet från ett jätteparti där påsarna var lite fuktskadade på ena sidan och hamnade i en container där jag hittade jättepartiet. Det var bara enstaka påsar som troligen fått lite lätt duggregn på sig på ena sidan och naturligtvis slänger man ju hela pallen för säkerhets skull. :smack: Gissa om min 850 gick på bakhasorna hem. :lol:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Ursus

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av Ursus »

Aftersearch skrev: 30 apr 2020 19:48 Lägg till också att flera större odlingsländer framförallt när det gäller spannmål varnar för låga skördar pga torka.

Polen, Tjeckien, Rumänien och Ukraina. Ukrainska bagerier har bett regeringen att minska exporten för att kunna bibehålla priset på bröd.

https://emerging-europe.com/news/exit-v ... by-drought

https://www.bloomberg.com/amp/news/arti ... r-supplies

En olycka kommer sällan ensam...
Såg en notis om relaterat i nån tidning,

De minskade utsläppen i världen just nu gör att den globala uppvärmningen på kort sikt kan ta ett extra långt skutt. Jag minns inte detaljerna av vad artikeln sade; så jag ska inte sitta här och uttrycka förmodningar och gissningar, men tror att det hade att göra med den minskade halten svaveldioxid. Inte bara är den kraftig växthusgas när den når atmosfären, men i lägre luftskikt är den en bromskloss för inkommande strålning från solen. Nu när flygresorna är obefintliga (flyg är en prominent källa till svaveldioxid) så är ett på kort sikt "skyddande" skikt svaveldioxid minskat, vilket tillåter mer strålningar att komma in, vilken kommer att öka temperaturen mer än vad det hade gjort vid business as usual. Ungefär samma effekt med minskad smog kring storstäder.

Vi är riktigt inmålade i ett hörn med vår påverkan på jorden. Vad vi än gör lär det bli värre innan det blir bättre :wall:
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av bunk »

ryssland har slutat exportera vete helt
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av Tomtemor1 »

bokmalen skrev: 30 apr 2020 17:37 Jo. Jag har kört igång så mycket jag kan på balkongen här. Funderar på att ge mig ut i skogen här och köra lite "gerilla odling".
Problemet är ju att min tänkta BOL med odlingsmöjligheter är uppe hos mina föräldrar, och i nuläget så kan jag ju inte åka upp dit.
Finns det plats skulle du kunna tälta kanske? Prata på avstånd 3-4 meter utomhus ?
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"