Sveriges livsmedelsförsörjning

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Sveriges livsmedelsförsörjning

Inlägg av Strångsjö »

http://fruktkartan.se/

Lite trög, ryckig, men skoj initiativ
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Re: Sveriges livsmedelsförsörjning

Inlägg av halo »

Välkommen till forumet halo!

Tackar, det var en bra analys av MSB’s ”aktiviteter” och vi välkomnar folk här, som har örat mot marken, läser mellan raderna och analyserar vad makthavare och annat löst folk håller på med.

God hjälp för förutseende preppers som kan sätta in informationen i sin egen situation och anpassa sig samt planera för åtgärder för sin och sin familjs fortsatta leverne.

Men jag undrar också ang det här med lastbilschaufförerna, om det egentligen finns nåt att hämta?
Eller börjar det redan bli tomt på den sidan?
Har svårt att tänka mig att det finns välfyllda lager och fungerande distribution i Europa, förutom sista biten till de svenska butikerna bara pga chaufförsbristen.
Har uppfattat att dom fn har det jobbigt i Sydeuropa att skörda och distribuera sina grönsaker pga brist på säsongsarbetare.......mm
Tack för det! Håller med. Kan inte heller se att brist på chaufförer det skulle vara av avgörande betydelse för vår försörjning, men det kan helt klart störa innan en lösning skulle tas fram.
Ursus

Re: Sveriges livsmedelsförsörjning

Inlägg av Ursus »

Nu går till och med det ökanda mörkandelandet Kina ut med att livsmedelskris kan bli verklighet i spåren av ett visst ölvirus:

https://www.reuters.com/article/us-chin ... SKBN222037

Detta är ganska allvarliga nyheter. För min egen del vet jag vad jag skall göra, men undrar hur Sverige som nation ämnar ställa sig till detta?

Har en viss aning om hur:

dog2.jpg
dog2.jpg (50.02 KiB) Visad 3587 gånger
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Sveriges livsmedelsförsörjning

Inlägg av Jakob »

https://narjord.se/potatisuppropet.html
Sveriges matberedskap är inte god. Vi har inga beredskapslager, varken av mat eller drivmedel. Vid ett importstopp tar maten i butikshyllorna slut på några dagar.
Nu när världens länder på grund av coronaepidemin stänger sina gränser kan vi inte förlita oss på matförsörjning som beror på ett ständigt flöde av leveranser. Det finns risk för matbrist. Det gäller hela landet och drabbar alla.
(Det är nåns åsikt, inte en nyhet eller fakta)
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Sveriges livsmedelsförsörjning

Inlägg av Skymning »

Beredskapen är inte god idag, men med lite expropriation av mark, Victory gardens som nämnts och hårt fokus på odling av basvaror istället för lyxvaror så kan vi vara mindre påverkade av ett ett bortfall av importerade matvaror. Finns en del poddar där de tar upp det där.

Problemet skulle inte vara att göra det utan få genom det politiskt; regering och riksdag skulle tjafsa i månader om formalia tills halva landet dog i svält.
слава україні - на хуй путін!
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Re: Sveriges livsmedelsförsörjning

Inlägg av halo »

Hallå,
Såg på regeringens pressträff igår ang civilförsvaret. Livsmedelsförsörjningen har tydligen uppmärksammats nu (!!) "Hyllorna i affärerna ska vara fulla av mat även vid krig" sa Bolund. De presenterade massor av insatser och miljoner hit och dit. Helt otroligt vilken svängning det har skett på kort tid. Inte länge sen marknaden skulle lösa alla problem.

Nu ska ju detta implementeras först så man får inte ropa hej än. Och det är ingen anledning att tro att staten kommer fixa det här inom överskådlig tid. Men ändå.

De tog även upp andra aspekter av civilförsvaret som lät bra, däremot blev ja fundersam över skyddsrummen. De ska utredas om de fortfarande är lämpade för att möta hoten vid krig sas det. Men MSB har ju redan börjat kontrollera och ge föreläggande till fastighetsägare att återställa skyddsrummen. Hela Gotland är klart och Stockholm kollas för fullt. Och msb arbetar efter att de befintliga skyddsrummen ska återställas i största möjliga mån. Har detta på något sätt undgått dessa ministrar tro?
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Sveriges livsmedelsförsörjning

Inlägg av Protect »

Och som vanligt kommer det att tillsättas en utredning, när den är klar inom 1-2-5-10-30 år (ingen vet) så är den inaktuell eller också pratar vi ett annat språk och har en annan flagga. Jag tror det när jag ser det att vi har beredskapslager igen, inte förr.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"