bråk,tåg kumla

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

bråk,tåg kumla

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/sverige/brak-pa-tagen ... ill-kumla/

"I månader har allvarliga ordningsproblem i Kumla och Hallsberg skapat otrygghet för resenärer och tågpersonal, enligt SJ. Trots insatser fortsätter problemen och nu överväger tågbolaget att sluta stanna vid Kumla."

frågan är då varför det inte görs något , identifiera bråkmakarna, och polisen får ta tag i dom
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: bråk,tåg kumla

Inlägg av Protect »

Det kommer inte att hända ett skit med det som sker lite överallt i samhället förrän Svenne Banan ingriper i samlad tropp och bultar på buset, tågvärdarna törs inte anmäla med risk för repressalier, polisen vet inget eftersom det inte anmäls och även om det skulle anmälas är jag övertygad om att inget skulle hända. Det enda som kan stoppa det som sker är beväpnade vakter på allmänna kommunikationerna med rätt att skjuta verkanseld utan risk för 20 frågor efteråt.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: bråk,tåg kumla

Inlägg av Kardinal »

Problemet löses genom att man plockar in 6-8 ordningsvakter modell större, av de gamla gardet, som går med konduktörerna, och vid problem så stannas tåget och ligisterna kastas av, mellan stationerna. Eventuell kamerabevakning bör vid dessa tillfällen vara avstängd.

Ytterligare alternativ är ju biljettkontroll för att komma in på perrongen.

Båda dessa metoder är dock främst symtomorienterade, grundproblematiken; att vi nu har unga, drogpåverkade, män i grupp som inte respekterar sina medmänniskor, löses dock inte på detta sätt. Det kommer bli ett oändligt antal tillfällen eller platser där man måste gå in med symtomorienterade åtgärder om man inte löser grundproblemet. Dessa människor måste bort från samhället; inte ett bidrag, inget stöd överhuvudtaget, långa perioder av inlåsning.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: bråk,tåg kumla

Inlägg av Charlie** »

Kardinal skrev: 07 feb 2021 11:34 Båda dessa metoder är dock främst symtomorienterade, grundproblematiken; att vi nu har unga, drogpåverkade, män i grupp som inte respekterar sina medmänniskor, löses dock inte på detta sätt. Det kommer bli ett oändligt antal tillfällen eller platser där man måste gå in med symtomorienterade åtgärder om man inte löser grundproblemet. Dessa människor måste bort från samhället; inte ett bidrag, inget stöd överhuvudtaget, långa perioder av inlåsning.
Håller fullständigt med om detta. Problemet är inte samhället eller åtgärderna. Problemet är dessa drogpåverkade män i grupp. Det är inte människor som passar in i ett fungerande samhälle. De passar inte in i något samhälle överhuvudtaget. De ha ingen vilja att passa in, de har ingen vilja att ta ansvar, varken för sig själva eller sin omgivning. De kan heller inte bli bättre människor. Långa perioder av inlåsning är en väl fungerande och mycket bra åtgärd. Men då dyker ett annat problem upp och det är de lokalerna de skall låsas in i. Det finns så mycket av dessa människor att lokalerna inte räcker till. Den mängden lokaler som skulle behövas finns inte i dag, inte heller pengarna att bygga dessa. Samhällsorganisationen har inte råd med det, om vi samtidigt skall finansiera skola, sjukvård och rättssystemet.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: bråk,tåg kum

Inlägg av Obstinat »

Instämmer med tidigare inlägg! Min inställning är nog än grövre så därför väljer jag att inte sätta det på pränt... :notme:
Men det kommer iaf inte komma något gott ur detta kaoz.....
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: bråk,tåg kumla

Inlägg av Kardinal »

Charlie** skrev: 07 feb 2021 16:30 Håller fullständigt med om detta. Problemet är inte samhället eller åtgärderna. Problemet är dessa drogpåverkade män i grupp. Det är inte människor som passar in i ett fungerande samhälle. De passar inte in i något samhälle överhuvudtaget. De ha ingen vilja att passa in, de har ingen vilja att ta ansvar, varken för sig själva eller sin omgivning. De kan heller inte bli bättre människor. Långa perioder av inlåsning är en väl fungerande och mycket bra åtgärd. Men då dyker ett annat problem upp och det är de lokalerna de skall låsas in i. Det finns så mycket av dessa människor att lokalerna inte räcker till. Den mängden lokaler som skulle behövas finns inte i dag, inte heller pengarna att bygga dessa. Samhällsorganisationen har inte råd med det, om vi samtidigt skall finansiera skola, sjukvård och rättssystemet.
Har hört att vissa länder (Norge?) hyr cellplats utomlands. Då främst för att personer som senare ska utvisas får verkställa i sina hemländer, men jag ser inga problem med att även svenska medborgare spenderar tid i utländska fängelser, exempelvis i Ryssland. Enda betänkligheten jag har är om de återvänder till Sverige med smittsamma sjukdomar som TBC. Då är det av största vikt att de aldrig igen kommer ut i det svenska samhället...
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: bråk,tåg kumla

Inlägg av Charlie** »

Kardinal skrev: 07 feb 2021 22:26 Har hört att vissa länder (Norge?) hyr cellplats utomlands. Då främst för att personer som senare ska utvisas får verkställa i sina hemländer, men jag ser inga problem med att även svenska medborgare spenderar tid i utländska fängelser, exempelvis i Ryssland. Enda betänkligheten jag har är om de återvänder till Sverige med smittsamma sjukdomar som TBC. Då är det av största vikt att de aldrig igen kommer ut i det svenska samhället...
Norge hyrde ett helt fängelse i Nederländerna. Med en norsk chef och där interner hanterades enligt norska regler och norsk lag. Jag tror det var en tillfällig lösning under tiden man byggde ett nytt fängelse i Norge. I Norge har man samma problem med köer till fängelserna. Kanske inte lika långa köer som i Sverige men folk väntar alltså på sin tur för att avtjäna sit straff.
Det där med sjukdomar är en aspekt att ta hänsyn till men i nu i och med pandemin så har vi ju lärt oss lite om att hålla folk i karantän! :hm:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: bråk,tåg kumla

Inlägg av Kardinal »

Ah! Så var det, jag var inte alls insatt kände jag. Det låter ju som en praktisk lösning, men jag ser hellre rysk fängelsedirektör och standard.

https://c.files.bbci.co.uk/17E3B/produc ... 7c0924.jpg
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: bråk,tåg kumla

Inlägg av Charlie** »

Kardinal skrev: 07 feb 2021 23:05 ...men jag ser hellre rysk fängelsedirektör och standard.

https://c.files.bbci.co.uk/17E3B/produc ... 7c0924.jpg
:D :up: :up: :up:
Sååå ska det se ut!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: bråk,tåg kumla

Inlägg av Protect »

Charlie** skrev: 07 feb 2021 16:30 Långa perioder av inlåsning är en väl fungerande och mycket bra åtgärd. Men då dyker ett annat problem upp och det är de lokalerna de skall låsas in i. Det finns så mycket av dessa människor att lokalerna inte räcker till. Den mängden lokaler som skulle behövas finns inte i dag, inte heller pengarna att bygga dessa. Samhällsorganisationen har inte råd med det, om vi samtidigt skall finansiera skola, sjukvård och rättssystemet.
Det finns ett annat bättre och mycket billigare sätt, hyr billiga fängelseplatser i nån baltstat långtbortistan för en engångssumma och exakt där upphör sveriges ansvar för fångarna. 8-)
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"