På tvärs i Suez (båt i kanalen)

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

På tvärs i Suez (båt i kanalen)

Inlägg av maskros »

Från tråden nyhetsnotiser kommer information om att ett containerfartyg ställt sig på tvären i södra änden av Suezkanalen https://sverigesradio.se/artikel/stort- ... len-oppnas men nu verkar det som att de är på väg att få loss det. Det är i alla fall intressant för om det blir stopp i Suez blir många produkter försenade och just in time pajar.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)

Inlägg av Ursus »

Hörde det på radion imorse. Kan bli väldigt intressant, faktiskt.

Visst, det GÅR att runda sydafrika; det är inga problem men det kommer att ta fan så mycket längre. Om de inte drar loss åbäket snarast kommer det att bli ett rejält jack i varuflödet. Undrar vad som kommer att påverkas först?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 24 mar 2021 20:58 Visst, det GÅR att runda sydafrika; det är inga problem men det kommer att ta fan så mycket längre. Om de inte drar loss åbäket snarast kommer det att bli ett rejält jack i varuflödet. Undrar vad som kommer att påverkas först?
Jag kan tänka mig att många fartyg ute Arabiska havet och Indska oceanen, har snappat upp nyheten och stävar nu söderut mot Godahoppsudden. Hellre att komma 5 veckor försenade till Europa, än att ligga väntandes på redden i Adenhavet, mitt ibland piraterna i 1 vecka.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 0.0/zoom:3
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)

Inlägg av Charlie** »

Här sår fraktfartyget Ever Green. 00:42, 210325
faryg.png
faryg.png (125.58 KiB) Visad 1681 gånger
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 25 mar 2021 00:31
Ursus skrev: 24 mar 2021 20:58 Visst, det GÅR att runda sydafrika; det är inga problem men det kommer att ta fan så mycket längre. Om de inte drar loss åbäket snarast kommer det att bli ett rejält jack i varuflödet. Undrar vad som kommer att påverkas först?
Jag kan tänka mig att många fartyg ute Arabiska havet och Indska oceanen, har snappat upp nyheten och stävar nu söderut mot Godahoppsudden. Hellre att komma 5 veckor försenade till Europa, än att ligga väntandes på redden i Adenhavet, mitt ibland piraterna i 1 vecka.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 0.0/zoom:3
Hade helt glömt risken med pirater! Undrar om de redan är och förser sig? Fraktfartygen lär vara ganska chanslösa...
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)

Inlägg av mango »

Hörde att Bloomberg uppskattat att varje TIMMA som båten ligger och hindrar passage, kostar (någon) 400 000 000 USD
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)

Inlägg av entropi »

Det får mig att fundera på, hur svårt/lätt skulle det vara för någon destruktiv gruppering att åsamka den vattenvägen permanent skada?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)

Inlägg av Jakob »

Kritiska komponenter som redan var flera veckor försenade sitter nu i en container på röda havet och kommer inte vidare. Det kan leda till att jag och mina jobbarkompisar blir permitterade.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)

Inlägg av maskros »

Bränslekostnaden för att gå runt Good hope jfr att ligga på redden är ganska stor, sen risker med vädret där, det är en stygg udde. Skulle tro att Röda havet är rätt välbevakat för tillfället, åtminstone i norra änden. Tror ytterst få, om några, väljer att gå runt Afrika.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)

Inlägg av reboot »

https://www.bbc.com/news/56523659
2C50856F-7205-4BA4-B6B2-7CE7450C4D13.jpeg
2C50856F-7205-4BA4-B6B2-7CE7450C4D13.jpeg (98.6 KiB) Visad 1562 gånger
B47869AE-34FA-474A-8782-F7A0DC81EDE0.jpeg
B47869AE-34FA-474A-8782-F7A0DC81EDE0.jpeg (115.51 KiB) Visad 1562 gånger
Den är 400m lång och 60m bed. Djupgående 15,7m...... :geek:
220.000 ton
Senast redigerad av reboot den 25 mar 2021 23:20, redigerad totalt 2 gång.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"