På tvärs i Suez (båt i kanalen)
Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)
Stackars rorgängare...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)
Men kunde dom inte fått på ett par hundra containrar till? Hmmmm...Lite till...Lie till....
Det värsta som kan hända är att dom pumpar ut olja och barlast så att chabraket blir instabilt och välter ikull.........
Jämför storleken med grävmaskin som skymtar framför fören!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)
Det händer inte, inte så. Välta kan vi, i stort sett, glömma.
Däremot kan en rejäl sandstorm göra situationen riktigt intressant.
Eller varför inte nån dåre med ett RPG och ett antal skott... Det kan bli riktigt riktigt spännande. Ett utbränt halvsjunket vrak omgivet av rasade containrar tvärs över Suez skulle ställa till rejäla problem. En del av de båtar som går genom Suez går ogärna runt Good hope.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)
https://www.dn.se/varlden/sjofartsexper ... ezkanalen/
"Sjöfartsexpert: Risk för att fartyget välter i Suezkanalen"
"Sjöfartsexpert: Risk för att fartyget välter i Suezkanalen"
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)
Med mindre än storm eller att fartyget står på botten välter det inte, oavsett om man "pumpar ur vatten och olja" eller inte. Containerfartyg funkar inte så, speciellt inte när de är lastade. 'Nuff said, välter det så är det inte för att de "pumpar ur vatten och olja".
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)
dom där är ju extremt flatbottnade, så om dom står på plan botten lär dom inte välta med mindre än en 9'ans jordbävling
och, om dom tömmer båten så lär dom göra det symetriskt
sedan får man ha koll på metatyngpunktscentrum på båten med
störst risk är att containrarna kalvar om dom börjar plockas bort med icke bra saker
vi lär höra om hur dom klarar det så småningom
men, förr eller senare lär terrorister ha det som mål, speciellt nu när dom vet hur sårbart det är
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)
Både terrorister och säkerhetsmyndigheter är medvetna om detta. Så fort det blossats upp en konflikt i regionen, så har alltid Suezkanalen stänkts för genomfart. Egyptierna själva saboterade kanalen genom att sänka fartyg som hinder, under Suezkrisen. Kanalen är viktig för hela världsekonomin och den viktigaste inkomstkälla för Egypten, som i mångt och mycket stött terrorism (ur västvärldens synpunkt) så det ligger i deras intressen att inte låta de grupperingar de hyser, störa verksamheten. Terrorgrupper har inget att vinna på att sabotera kanalsjöfarten, då de även skulle innebära minskade bidrag åt dem själva.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)
https://www.youtube.com/watch?v=zBvFuq7Mkzs
Från videon..
Om 1/3 av fartygets vikt ligger på sand, så är friktionskraften för att dra loss fartyget hälften av den vikten.
Det ger 200.000 ton * 0,33 * 0,5 vilket är 33.000 ton.
33.000 ton behövs alltså för att dra loss fartyget ur sanden.
Far Samson som antagligen är den bogserare som har störst dragkraft har en dragkraft på 420 ton.
https://www.maritimejournal.com/news101 ... ll_records
Det skulle behövas 80 bogserare av storleken Far Samson för att dra loss fartyget. Det är inte praktiskt möjligt.
Då återstår att gräva loss fartyget, reducera vikten eller komma på nåt sätt att minska friktionen.
Från videon..
Om 1/3 av fartygets vikt ligger på sand, så är friktionskraften för att dra loss fartyget hälften av den vikten.
Det ger 200.000 ton * 0,33 * 0,5 vilket är 33.000 ton.
33.000 ton behövs alltså för att dra loss fartyget ur sanden.
Far Samson som antagligen är den bogserare som har störst dragkraft har en dragkraft på 420 ton.
https://www.maritimejournal.com/news101 ... ll_records
Det skulle behövas 80 bogserare av storleken Far Samson för att dra loss fartyget. Det är inte praktiskt möjligt.
Då återstår att gräva loss fartyget, reducera vikten eller komma på nåt sätt att minska friktionen.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Re: På tvärs i Suez (båt i kanalen)
Troligen ligger mindre än en tredjedel på sandrevet. När fartyget körde fast, så var det fören som först plöjde in i banken på kanalen och aktern drev på och lade det tvärs i kanalen innan fartyget stannade. En vridande rörelse alltså.
Att dra loss med bogserare rakt bakåt verkar inte fungera om man inte lättar fartyget, pumpar ut bunkeroljan och ballastvattnet och lastar av containrar som skrevs i länken ovan.
Men om man spänner vajrar/trossar från aktern snett över till andra sidan kanalen och drar aktern bakåt och mot mitten av kanalen med en "vridande rörelse", skulle friktionen mycket lättare övervinnas och påfrestningarna på skrovet vara mindre, då det är motsvarande rörelse fartyget gjorde för hamna i sitt nuvarande läge.
Även mycket lättare att få högre dragkraft från land än med bogserare. Som dragfordon kan man börja med stridsvagnsbärgare o.dyl. vilket det borde finnas gott om i trakterna, samt andra tungdragare.
Med trossar/vajrar till land statiskt spända kan även bogserbåten hjälpa till och dra bakåt om fartyget lossar ur sandens grepp.
Faran skulle i detta fall vara att fartyget gick av på mitten.......?
Att dra loss med bogserare rakt bakåt verkar inte fungera om man inte lättar fartyget, pumpar ut bunkeroljan och ballastvattnet och lastar av containrar som skrevs i länken ovan.
Men om man spänner vajrar/trossar från aktern snett över till andra sidan kanalen och drar aktern bakåt och mot mitten av kanalen med en "vridande rörelse", skulle friktionen mycket lättare övervinnas och påfrestningarna på skrovet vara mindre, då det är motsvarande rörelse fartyget gjorde för hamna i sitt nuvarande läge.
Även mycket lättare att få högre dragkraft från land än med bogserare. Som dragfordon kan man börja med stridsvagnsbärgare o.dyl. vilket det borde finnas gott om i trakterna, samt andra tungdragare.
Med trossar/vajrar till land statiskt spända kan även bogserbåten hjälpa till och dra bakåt om fartyget lossar ur sandens grepp.
Faran skulle i detta fall vara att fartyget gick av på mitten.......?
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.