Samlarsjukan...

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
lupl

Samlarsjukan...

Inlägg av lupl »

Finns tydligen något som heter så :o
Direkt slog det mig att är det en slags preppersjuka eller vad... :oops: :oops: :oops:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... en-sjukdom
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Samlarsjukan...

Inlägg av bastard »

nja, samla är lätt, samla vettiga saker är värre
hålla ordning på vad du samlar= skitsvårt :oops:
att ha plats för det man verkligen vill samla= i stort sett omöjligt (:)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Samlarsjukan...

Inlägg av bokmalen »

bastard skrev: 28 mar 2021 13:21 hålla ordning på vad du samlar= skitsvårt :oops:
:lol: Jo, det har väl hänt att man har upptäckt att man redan hade både ett eller två ex av den saken man just köpte, när man ska ställa undan den.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Samlarsjukan...

Inlägg av Marie »

Det bästa är ju när man tänker.......... Jag ställer den "här", så vet jag vart den är sedan.............. 4månader senare när man ska ha den så letar man ihjäl sig för att man vet att man ställde den på ett bra ställe... men vart fan var det braiga stället. :roll: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Samlarsjukan...

Inlägg av Obstinat »

Har garanterat denna sjuka! :-g i en eller annan form... Inte för att det ligger drösvis med kattmat eller DN ifrån 77 men samla det gillar jag! :D

Skall bara få tid o gå igenom allt........
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Samlarsjukan...

Inlägg av xsive »

Det pinsamma är väl om man köpt något för att det var vad man tyckte var bra pris för något man kan få användning av senare.
Och sen helt glömt det när man behöver just den saken och då köper en annan.
Sen ett halvår senare upptäcker att hoppsan där ligger det en sån. Vafan köpte jag den andra sån för...
Har hänt mig
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Samlarsjukan...

Inlägg av Charlie** »

I USA finns talar man om Compulsive hoarding disorder och där betraktas det som en enskild diagnos men i Sverige betraktas inte detta som en diagnos, utan som ett beteende till följd av andra psykiatriska åkommor. Nu finns det en ganska enkel kontrollmetod för att veta om man har en släng av detta beteende. Får man ångest, av att göra sig av med saker man inte har behov av, så har man problem men om man kan göra sig av med saker, utifrån ett rationellt resonemang om behovet av prylarna, så är man "frisk"
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Samlarsjukan...

Inlägg av bastard »

då så, inga problem, jag behöver ha allt jag kan komma över :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Samlarsjukan...

Inlägg av Protect »

Då klarar jag mig iallafall från den diagnosen, i höstas körde jag iväg ett helt lass värmeelement som skulle ha använts till blivande verkstan, men tiden har sprungit ifatt tekniken så nu sitter det en värmepump där istället och en stor vattenaerotemper kommer också att få stryka på foten och hamna på Blocket. Det blir en stor vedkamin som nödvärme istället, den kan iallafall inte frysa sönder då den kommer att stå i ett utrymme (logen) som trots att det ska isoleras kommer att vara kallställt men avfuktat när det inte används för aktiviteter.

Ingen som behöver några ton hydraulkopplingar? Det är kilopris på skiten och självplock, gräv i bingarna så mycket ni vill. :lol: Nej det ska till skrothandlaren vad det lider. :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
lupl

Re: Samlarsjukan...

Inlägg av lupl »

Marie skrev: 28 mar 2021 16:00 Det bästa är ju när man tänker.......... Jag ställer den "här", så vet jag vart den är sedan.............. 4månader senare när man ska ha den så letar man ihjäl sig för att man vet att man ställde den på ett bra ställe... men vart fan var det braiga stället. :roll: :lol:
Hahahaha! Ja... är man ute på sjön och tappar något i vattnet kan man ju alltid göra ett kryss i båtkanten så man vet var man tappade saken.... :hm: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"