moderna prylar

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10570
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

moderna prylar

Inlägg av bastard »

som ex taxi's alkolås
ingen vet vad men det finns en del sådanna som inte funkar på grund av "hacker" attack

hur pass säkra är ex moderna bilar som är uppkopplade?
eller för övrigt massor av samhället som förlitar sig på datorer , som i sin tur har extremt dålig säkerhet i praktiken

blir bara :smack::bam: för att :ugeek: , inte kan :-g (:)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: moderna prylar

Inlägg av entropi »

För att inte tala om de kommande självkörande bilarna, lastbilar och flygfarkoster...

Att få såna system att stå stilla blir nog så allvarligt, och kanske inte jättesvårt.
Men tänk tanken där en 14-årig anhängare till daesh med access till 10 000 fordon globalt som kan löpa amok... *ryser*.

Nu ska ju de mackapärerna ha säkerhet i flera självständiga lager. Tex ska bilen inte köra över en person, eller genom en barriär även om någon hackat systemet som ger bilen ett uppdrag.
Hackar du sensorerna kanske du kan få ett enskilt fordon att bete sig dåligt, men förhoppningsvis behöver du lura de överliggande lagren OCH underliggande om du ska göra något riktigt dåligt.

Men jag skulle inte bli förvånad om vissa aktörer med resurser redan idag börjat plantera ut bakdörrar i dessa olika lager i förberedande syfte.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2816
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: moderna prylar

Inlägg av Marie »

För typ 1-1½år'ish sedan så var det ett säkerhetsföretag som testade just detta och uppmärksammade biltillverkarna om sårbarheten... då var en modern bil lika säker som en windows 3.11 dator med remote access aktiverat, direkt uppkopplad mot nätet utan en routers brandvägg.
allt du behövde/behöver till den generationen är rätt programvara och numret/ip-adressen till bilen.. då har du kontroll över gas, abs systemet, larm, starta motor om det är nyckellöst ja, precis allt som går via databoxen. Ingen VPN, ingen admin behörighet, inget lösen.. fritt fram,

om... det stooora OM'et biltillverkarna lyssnade så är det tilltäppt... om inte... skaffa ingen ny bil. (:) :-g
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Bolfink
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 feb 2021 14:55

Re: moderna prylar

Inlägg av Bolfink »

Håll i minnet att kina sa att de skulle vända västs verktyg mot väst själva?? Med tanka på att de flesta microchip är tillverkade i kina så ska man nog hålla ett rejält öga på hur och vart saker kan tänkas utvecklas.
De (k) har ju pippi på att bygga in bakdörrar i "sina" saker, och ha folk inne i tillverkningsprocesserna....
Så, en självkörande bil med xi´s värderingar.... :para:
Hjälm på.
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: moderna prylar

Inlägg av rödluvan »

Angående Kina så menade man väl det ekonomiska systemet, att man kommer att dra in mer pengar än de ledande länderna i västvärlden om utvecklingen fortgår som den gör idag.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: moderna prylar

Inlägg av Protect »

Tänk tanken att någon fått tillgång till moderna accessystem för in och utpassering, lås osv. Vilket "underbart" scenario det skulle bli när Google och Alexa m.fl. inte längre svarar, porten är låst och accessystemen slutat funka helt. "Kaos" är bara förnamnet och detta är faktiskt fullt möjligt eftersom både företag och fårket köpt senaste prylarna iatället för att behålla det äldre, icke uppkopplade eller manuella systemet för "det var ju rena stenåldern". Det nya som slutar funka, tja då kommer stenåldern på bred front väldigt snabbt.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2816
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: moderna prylar

Inlägg av Marie »

upps.. :shock: ....... Tillåt mig leeee bara en aaaning :mrgreen:
Neee, nuu är det jäkligt illa... Kaos om alexa o google inte funkar... :roll: seriöst asså??.... ärligt??... allvar?? :o

Ska jag skratta, gråta eller faktiskt bli en liten bully :twisted: och börja göra narr av folk. :notme:
Jag hoppas att ingen Prepper här inne är så illa ute att de är beroende av sådant. :oops:

Om det är så illa... min första rekommendation till er och pekar med hela handen på forumsdelen. viewforum.php?f=105 Digital Prepping :bam:
Datorer och hemmet ska fungera i en offline miljö, punkt slut..... ISP driftstörningar är vanligt förekommande... hackerattacker mot it infrastrukturen sker dagligen.. det är bara en tidsfråga innan nätet är dött under flera dagar.. kanske veckor. :nono: :nono: :nono: :nono:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: moderna prylar

Inlägg av Omnivore »

Vad Marie sade här ovan.

För ingen har väl missat sketchen med skottarna i den röststyrda hissen: https://youtu.be/J3lYLphzAnw

Eller mannen som varit hos tandläkaren och kommer hem till sitt helst röststyrda hus: https://youtu.be/nwPtcqcqz00
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: moderna prylar

Inlägg av rödluvan »

Protect skrev: 03 apr 2021 00:59 Tänk tanken att någon fått tillgång till moderna accessystem för in och utpassering, lås osv. Vilket "underbart" scenario det skulle bli när Google och Alexa m.fl. inte längre svarar, porten är låst och accessystemen slutat funka helt. "Kaos" är bara förnamnet och detta är faktiskt fullt möjligt eftersom både företag och fårket köpt senaste prylarna iatället för att behålla det äldre, icke uppkopplade eller manuella systemet för "det var ju rena stenåldern". Det nya som slutar funka, tja då kommer stenåldern på bred front väldigt snabbt.
Mmm... Detdär är ju saker jag försökte påpeka redan när jag gick i gymnasiet och man installerade moderna nätverk, hos vanligt folk upplevs ofta denna typ av system som en invaggad trygghet.

Samma med Internet såsom det tekniskt sett är uppbyggt idag, mobilnät, mm.

Det enda som skulle fungera är decentraliserade, direktkommunicerande nätverk (Det krävs ingen avancerad utrustning för detta och allt finns ju redan körklart), men då skulle ju inte makthavarna kunna kartlägga oss lika enkelt...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: moderna prylar

Inlägg av Protect »

Marie skrev: 03 apr 2021 02:29
Jag hoppas att ingen Prepper här inne är så illa ute att de är beroende av sådant. :oops:


Datorer och hemmet ska fungera i en offline miljö, punkt slut.....
Det har jag försökt få folk i min närhet att fatta men, nejdå, det är ju såååå ballt att kunna sitta på andra sidan klotet och kunna öppna dörren för rörmokaren eller tända och släcka lyset på distans. :smack:

En annan sak jag är helt oförstående till, varför i hela friden ska datorer kopplas upp till "molnet" för att det ska gå att köra div. program? Går det inte att köra dom offline har dom inget här att göra iallafall och med trenden att alla ska ha en 3D-skrivare och köra Fusion 365 som har en gratisversion MEN då måste vara uppkopplade så säger jag bara, "men hallå, vad är syftet?" :hm:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"