co2 halter

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

co2 halter

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/sverige/peter-alestig ... milstolpe/

"Det var vid observatoriet vid Mauna Loa på Hawaii som den dystra rekordnoteringen gjordes i lördags – det dagliga genomsnittet av koldioxid har för första gången passerat 420 ppm, närmare bestämt 421,21.

Senast halten koldioxid i atmosfären var så hög som nu var för runt fyra miljoner år sedan. Världen var runt tre grader varmare. Havsnivåerna runt 20-30 meter högre. Grönland var isfritt."

#Faktum är att världen redan inom tre år kan passera 1,5 graders uppvärmning, om än tillfälligt, #
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: co2 halter

Inlägg av Jakob »

https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/weekly.html
co2.jpg
co2.jpg (66.47 KiB) Visad 1342 gånger
Det är tydligen den lilla pricken längst upp till höger i diagramet som DN skriker om? Jag märkte upp den med en röd cirkel i bilden.
Så går det då media plockar upp saker och inte förstår innebörden.
Diagramet visar tydligt en sinusformad kurva, med ca 7ppm variation, med toppar i månadsskiftet april-maj.
Samma kurva förekommer också på södra halvklotet, men variationen är lite mindre pga. att södra halvklotet har mer hav och mindre landområden jämfört med norra halvklotet.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: co2 halter

Inlägg av Olyckskorpen »

Intressant, jag tycker mig se att spridningen i mätningarna ökar. Är det konsekvent under sommarhalvåret eller ett nytt beteende?

Edit: Såg länken och kollade. Jag tycker den här grafen säger mer än en enda mätpunkt, men den kan ju knappast räknas som en nyhet längre.
Bilagor
co2_weekly_mlo_since1800.png
co2_weekly_mlo_since1800.png (75.71 KiB) Visad 1080 gånger
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: co2 halter

Inlägg av bastard »

såg en sak i sammanhanget

att i en del myndighetsdokument för ventilation står det fortfarande 350 ppm som opåverkad luft, och numera så är det över 400 i medel

dom har ändrat gränsen för icke bra med 1000 ppm, för den överstigs lätt numera, och, det finns relativt billiga mätare med nu så folk klagar lättare
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: co2 halter

Inlägg av Olyckskorpen »

Finns det en mätare att köpa någonstans/geografisk data tillgänglig? Blev plötsligt sugen på att kolla min närmiljö... :hm:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: co2 halter

Inlägg av bastard »

kollade runt på gamla trådar
japp, co2 mätare finns gott om
man annvänder dom för att kolla ventilation i innomhusmiljöer, kanske inte så exakta att man kan mäta säkert själv på årsbasis, men funkar för att man inte ska få huvudvärk av dålig ventilation

men det går inte frammåt
Bilagor
co2_trend_mlo.png
co2_trend_mlo.png (76.61 KiB) Visad 309 gånger
co2_data_mlo.png
co2_data_mlo.png (97.18 KiB) Visad 309 gånger
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: co2 halter

Inlägg av entropi »

Men, om bilkörning och ekonomisk aktivitet spelar så stor roll, borde inte det synas att jorden i princip stannade upp under coronapandemin?

Jag följer inte frågan speciellt. I teorin ser jag inga större problem med högre co2-halter ur ett geologiskt perspektiv. Men det är skrämmande med så extremt snabb stigning som sker nu eftersom ekosystem & människor inte hinner anpassa sig så snabbt.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: co2 halter

Inlägg av bastard »

det borde synas om det var en ordentlig nedgång, men , tja i praktiken var det nog inte det, där en del länder drog ner ökade andra :-g

mänskligheten har sig själv att skylla, jag är mer ledsen över resten som lever på jordklotet
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: co2 halter

Inlägg av Marie »

Inför varje istid har oxå co2 halterna ökat.. så mycket är moder natur som skapar oxå..
Detta vi hade med 38grader nu i somras var ju inte ens första gången.. Det hade ju varit kul att ha tillgång till data för de senaste 200tusen åren för att se, hur onormalt eller normalt är det egentligen.
Att människan påskyndat processen är det ingen tvekan om.. Men vi har ju haft heta tider och kalla tider i perioder... så därför skulle det vara kul att se mer data för att plocka bort miljömänniskors synvinkel då de gärna påtalar saker som bilar o industrin skapar detta.. o hur mycket bilar o industrier hade de för typ 10tusen, 20tusen, 30tusen år sedan. Lika så katastrof... nordpolens is smälter...
hmmmm... var inte den smält någon gång runt vikingatiden, då vikingarna använde nordpassagen. :hm:

Jag lyssnar gärna på fakta.. Men då ska den vara under lite längre tid, så man även kan se den naturliga cykeln.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"