Nyheter och analys

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Nyheter och analys

Inlägg av rödluvan »

Globalt sett, ja. Tyvärr har föroreningar av plast och vissa kemikalier ökat i havet, dock troligen minskade utsläpp från i västerlandet.
Tyvärr tror jag att detta påverkar ålen då man ser samma utveckling i Holland och andra platser med arter som har samma lekmönster.
Sedan gör det väl knappast saken bättre att man fortfarande fiskar glasål i Sydeuropa och det som av någon anledning inte går till riktig mat går till kattmat och liknande slöseri, detta är nästan lika illa som att rovfiska vuxna fiskar när det sker i så pass relativt stor skala.

Just Östersjön, svårt att säga klart, utsläpp från tung industri har ju minskat både här och hos våra vänner i öst såvitt jag vet. (om de bara kunde ge fan i att gräva upp en massa skit när man försöker att rovföra sig på gamla industriområden och göra om dem till bostadsområden, att pumpa i ett par tankar billig oljesaneringslösning (förmodligen tensidpulver och vatten man lånat hos brandkåren... Tanken är att detta skall fungera med hjälp av naturliga bakterier som bryter ned just råoljeprodukter, träolja, mm men detta kan inte ta bort saker som kvicksilver rester (som inte bryts ned över huvud taget vad jag vet), PCB, dioxinföreningar(som man inte ens vet exakt i detalj vad det kan vara... i princip allt skadligt man brände upp på 60-70 talet blir ju kvar i form av detta om det inte kan brytas ned ordentligt...) restprodukter från stenkolsdestillat (tex kreosotolja) arsenik, mm, mm ) och tro att problemet är borta är mer än idioti). Så länge sådant ligger väl inkapsalt i lera och slam ligger det åtminstone kvar där det ligger, men om man börjar röra om i det sprids det igen och kan föras runt över stora områden.
Nu har jag bara kunnat observera områden där jag vistas återkommande varje år häruppe, men vad jag kan se är att som ni säger, strömming har minskat extremt mycket, sik har minskat en del men inte lika extremt tror jag, havslax kan ju bero på flera faktorer då den vad jag vet inte förökar sig i havet, så det kan ju ha att göra med att lekvattnen har förändrats, tex att det idag är mer ler/slambotten där de inte vill lägga rommen eller att man tagit bort gamla anlagda dammar som fungerat som viloplatser för fisken tidigare så att de inte behövt använda all energi till förflyttning till lämpliga lekplatser.
För några år sedan var det i allafall någonting som orsakade svampangrepp hos bland annat lake, någonting som i princip enbart sker om någonting annat är fel med vattnet eller fiskarnas hälsa generellt är försämrad så att de bli mottagliga för svampinfektioner i småsår och liknande.

Kanske låter onödigt negativ, men jag blir fruktansvärt irriterad över kortsiktigt tänkande som i slutänden påverkar oss alla där man skiter i vad som händer efter 5-10 år.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Nyheter och analys

Inlägg av entropi »

Nu pratade jag bara om sillen som artikeln handlade om, inte torsk eller ål.

Varför man ska äta ål som varken smakar gott eller är etiskt vet jag inte :smack:

När jag söker på säl och sill basuneras det ut överallt att sill minsann inte påverkas av sälen. Det är alltså en simulering någon på Stockholms universitet gjort. Inte det universitet jag respekterar mest direkt...
Skummade snabbt i den, och det första som sticker ut när jag ser grafen över modellen är att empiriskt när de undersökte maginnehåll på unga sälar 2008-2012 är maginnehållet 70% sill, men modellen använder ca 40% om jag förstått rätt.
Men det är klart, vi ska nu absolut inte lyssna på vad fiskare med riktig erfarenhet och "stake in the game" har att säga. Artiklarna jag sett verkar inte intervjua speciellt mycket fiskare.

Populärt kan man tex höra folk säga att algblomning beror på klimatförändringar och övergödning , och de blir sällan eller aldrig emotsagda. Men det finns emellertid mycket som tyder på att minskat fiskbestånd har större påverkan vad jag förstår. Iaf när någon anger ett orsakssamband.

Det finns troligen ca 60 000 sälar i Östersjön. Det borde ge ca 200 000 ton fisk. Sen har vi skarven, minst 100 000 ton., säkert mer.
Hur mycket fiskades det förra året som jämförelse? Jag har slut på ork att söka själv nu.

Yle har en lite mer balanserad rapportering än vi brukar hitta i svenska "medier".
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Nyheter och analys

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 24 jul 2021 07:24 Nu pratade jag bara om sillen som artikeln handlade om, inte torsk eller ål.

Varför man ska äta ål som varken smakar gott eller är etiskt vet jag inte :smack:

När jag söker på säl och sill basuneras det ut överallt att sill minsann inte påverkas av sälen. Det är alltså en simulering någon på Stockholms universitet gjort. Inte det universitet jag respekterar mest direkt...
Skummade snabbt i den, och det första som sticker ut när jag ser grafen över modellen är att empiriskt när de undersökte maginnehåll på unga sälar 2008-2012 är maginnehållet 70% sill, men modellen använder ca 40% om jag förstått rätt.
Men det är klart, vi ska nu absolut inte lyssna på vad fiskare med riktig erfarenhet och "stake in the game" har att säga. Artiklarna jag sett verkar inte intervjua speciellt mycket fiskare.

Populärt kan man tex höra folk säga att algblomning beror på klimatförändringar och övergödning , och de blir sällan eller aldrig emotsagda. Men det finns emellertid mycket som tyder på att minskat fiskbestånd har större påverkan vad jag förstår. Iaf när någon anger ett orsakssamband.

Det finns troligen ca 60 000 sälar i Östersjön. Det borde ge ca 200 000 ton fisk. Sen har vi skarven, minst 100 000 ton., säkert mer.
Hur mycket fiskades det förra året som jämförelse? Jag har slut på ork att söka själv nu.

Yle har en lite mer balanserad rapportering än vi brukar hitta i svenska "medier".
Visst har fickbestånden påverkan på algbloming men nu anger ju YLE som du länkar att storleken på sillbeståndet är omvänt
proportionerligt mot algblomning eftersom sillen lever på djurplankton som i sin tur lever på växtplankton.
Av den sill som fiskas - Hur stor del blir människoföda och hur stor del blir minkfoder. Lite svårt se det etiska i det fisket
för att förse en lyxmarknad med pälsar
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Nyheter och analys

Inlägg av entropi »

xsive skrev: 24 jul 2021 08:35 Visst har fickbestånden påverkan på algbloming men nu anger ju YLE som du länkar att storleken på sillbeståndet är omvänt
proportionerligt mot algblomning eftersom sillen lever på djurplankton som i sin tur lever på växtplankton.
Av den sill som fiskas - Hur stor del blir människoföda och hur stor del blir minkfoder. Lite svårt se det etiska i det fisket
för att förse en lyxmarknad med pälsar
Så... för att undvika algblomning och syredöra bottnar borde vi... fiska skarpsill och tvinga alla att äta en jäkla massa ansjovis? Eller så kan vi ju ge dem till minkarna och ha en fungerande fiskeriverksamhet som direkt går att konvertera till människoföda om det blir knivigt med matförsörjningen.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Nyheter och analys

Inlägg av entropi »

34 bekräftade skjutningar i juli - mer än en per dag i snitt.
https://www.svt.se/nyheter/skjutningar-1

Man undrar hur många som aldrig bekräftats. Välkommen till den humanitära stormaktstiden!
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Nyheter och analys

Inlägg av entropi »

Lite makroindikationer på inflation:
ECB-ledamot skrev:Inflationen kan stiga mer än väntat
https://www.di.se/live/ecb-ledamot-infl ... an-vantat/

Kinas producentpriser steg 9,0 procent i juli jämfört med samma månad föregående år. Det rapporterar den nationella statistikbyrån i Kina.
https://www.di.se/live/kinas-producentp ... nt-i-juli/
Tysklands export steg 1,3 procent och importen ökade 0,6 procent i juni, kalender- och säsongsjusterat, jämfört med föregående månad
https://www.di.se/live/tyska-exporten-s ... at-i-juni/

Pappersguld flashkrashar
https://cointelegraph.com/news/flash-cr ... lds-strong

Samtidigt har bitcoin har rusat den senaste tiden och sprängt de flesta tekniska motstånd.
Alldeles nyss ett ganska tungt sista motstånd i 21 veckors Moving Average dock. Om det bara är konsolidering eller ett faktiskt motstånd lär vi se inom några dagar. Passeras det motståndet så kommer jag satsa hårdare på BTC som en inflationshedge.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Nyheter och analys

Inlägg av entropi »

Jag kan tillägga att i långa loppet tror jag inte värderingen av bitcoin i USD kommer vara relevant.
Det viktiga att fokusera på långsiktigt är hur många uns guld eller satoshis man äger, inte värderingen i Fiat -valutor.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Nyheter och analys

Inlägg av rödluvan »

Jo, gråsäl och jag tror även vikare har ju ökat markant de senaste decennierna, jag vet inte riktigt varifrån folk fått information om att sälar inte skulle äta sill/strömming från? Sälar äter väl det mesta de kommer över, de finner någorlunda tuggbart... :) De är faktiskt inte alls särskilt kräsna djur. Roliga djur i fångenskap, men som med allt annat bör det ju finnas en balans i faunan det kan jag för visso hålla med om, ökat intresse för säljakt är ju en öppning att åter göra den till ett nyttodjur, dessutom minskar ju riskerna för sjukdoms epidemier, svält och liknande om man sköter beståndet ordentligt.
Just sillen ligger väl också mittemellan så att den i kombination både drabbas av rovfiske, predatorer och miljöförstöring (troligen till stor del rester från äldre tider som nu lokalt åter kommer ut i havet på flera mindre punkter där strömming bekräftat har sina lekstråk (jag vet det då jag sett dem efter hela denna kuststräcka då den vandrar under lektiden), samt utanför Östersjön troligen också av sopor)

Däremot tror jag inte på att rovfåglar utgör en såpass stor andel att de utgör ett faktiskt problem, att fåglar förstör, oavsett om det gäller grödor eller predation är en gammal myt som inte stämmer.
Däremot däggdjur som mink gör det definitivt då de flesta däggdjur har ett helt annat beteende.
Sälar lägger för visso inte upp förråd som många andra djur, men de behöver äta ganska mycket på grund av sin relativa storlek, de äter också mer om de kommer åt, likt hundar, för att kunna lägga upp bättre fettreserver. Det krävs ju faktiskt litet att underhålla en stadig kagge så att man klarar vintern väl samtidigt som man simtränar hårt dagligen och nästan bara äter nyttig fisk... ;) En stor gråsäl kan väga upp mot 200 kilo, hanen kan i sällsynta fall bli nära två och en halv meter lång och väga upp till 300 kilo, så 200 kilo är ingen orimlighet för vilda exemplar, jag har själv sett sådana exemplar på minst 200 kilo.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Nyheter och analys

Inlägg av rödluvan »

Angående kryptovaluta,
Jag postade denna förut i en annan tråd, men jag postar åter Steves analys då jag tycker att den är bra gjord:
https://www.youtube.com/watch?v=0XumzW5XeGQ&t=3s
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Nyheter och analys

Inlägg av entropi »

rödluvan skrev: 09 aug 2021 12:03 Angående kryptovaluta,
Jag postade denna förut i en annan tråd, men jag postar åter Steves analys då jag tycker att den är bra gjord:
https://www.youtube.com/watch?v=0XumzW5XeGQ&t=3s
Skönt att höra någon kritiker som lagt mer än 30 minuter åt att försöka förstå vad han kritiserar.
Teknisk verkar han ha läst på lite mer än det mest grundläggande. Men han verkar inte riktigt ha koll på vanliga valutors värdering då man kan använda samma argument mot vanliga pengar. Eller guld för den delen.

Att inte använda någon teknik som förlitar sig på kryptografi och signaturer blir... Svårt. Det är ju inte bara bitcoin som använder teknologin. Jag förutsätter att han inte litar på banker, mobiltelefoner, inloggningsskyddade tjänster eller något annat som behöver asymmetrisk kryptering för att fungera? Kort sagt så kommer arbetet med att åtgärda år 2000 -buggen blekna i jämförelse.

Det bästa jag som amatör kan komma på är att bara ge sin publika wallet adress till den som ska utföra en transaktion för att minska risken att någon extraherar din privata nyckel från den publika med sin kvantdator.
Ja, det är ett hot på lång sikt. Men jag tror inte det kommer bli så svårt att få minst 51% av alla miners att acceptera en fix på problemet när den finns tillgänglig. De vill troligen inte heller att nätverket ska dö.
Jag gissar att även bankerna säkrar upp sina system på motsvarande vis för att skydda sig. Frågan kommer snarare vara vad den som lyckas först vill knäcka. Är det bitcoin, US federal reserve, Nasdaq eller någonting annat?
Jag tror att Bitcoin har minst lika goda förutsättningar att klara utmaningen som någonting annat.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"