grissly attack

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

grissly attack

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/varlden/raddad-efter- ... t-grizzly/

"Med knappt någon sömn i kroppen, och nästan ingen mat eller ammunition kvar, började orken ta slut för en man långt ute i Alaskas vildmark.

Han hade då överlevt en veckas attacker från en grizzlybjörn."

bara två kulor kvar kom ihåg att man ska ha liite mera ammo än vad man tror sig behöva :notme:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: grissly attack

Inlägg av Daltorpet »

Det är extra spännande nu i stundande björnjaktstider. Det blir några extra rundor till 444:an även om jag alltid har fem i bössan, fem på kolven och fem i bältet. Jag ska också ta med grytisen då det blir grävling på nätterna, visst 22lr kanske inte gör så mycket men kanske kan den påverka om man ligger under och har möjligheten till skott bakom öronen. Har även biltemas stickkniv.

Svinkul kommer det bli iaf med väldigt mycket björnobs i området och många fler på tilldelningen än tidigare.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Ursus

Re: grissly attack

Inlägg av Ursus »

Lite orelaterat, men har faktiskt börjat ha en extra omgång ammo i fickan såväl på skjutbanan som i jaktskogen de senaste fem åren eller så. Björn och varg har alltid funnits i bakhuvudet, även om jag inte är speciellt orolig för dessa i Sverige, men det har börjat röra sig såväl skumt folk som deras hundar i mer lantliga trakter.

För några år sedan var det ett gäng tjommar som flyttade till den intilliggande byn där jag jagar, och helt plötsligt kunde man bli ansatt av storvuxna schäfrar mitt ute i skogen där de fick gå lös och härja under dagarna. De anföll aldrig, tack och lov, men kunde vara nog så obehagligt innan de lessnade och stack. Hade de börjat göra utfall hade ett hagelskott varit enda alternativet. Nu har de flyttat och läget är lugnt, men erfarenheten kvarstår.

Samma sak på skjutbanan. Vet inte om jag inbillar mig, men ibland får man den där kusliga känslan av att vara observerad när man är på skjutbänken. Inte lätt att märka om någon skulle smyga sig på en när man har proppar i öronen och ögonen ned mot skjutvallen, så man får vara observant.

Nu är det bara ett rykte, men har hört om ett gäng "yngre förmågor" (fri tolkning) som för någon sommar sedan ansatte och förhörde äldre pistolskyttar på en avsides belägen pistolbana i trakten. Vad som sades/gjordes samt vad som blev av dessa incidenter förtäljer inte historien; den har återberättats av tredje part, men det kan vara värt att hålla hårt i bössan samt hålla garden uppe var man än är. Tiden när man bara kunde låta hagelbrakaren luta mot ett träd när man söker ved under pauser i jakten är sedan länge förbi. Nu är den inom armavstånd till och med när man hukar vid något träd och skiter.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: grissly attack

Inlägg av Omnivore »

Daltorpet skrev: 23 jul 2021 12:24 Jag ska också ta med grytisen då det blir grävling på nätterna...
Vad gör du med grävlingen du skjuter? Äter? Tar vara på pälsen?
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: grissly attack

Inlägg av bastard »

https://www.flashback.org/t917181

"Onsdagen den 23 maj 1984 lämnar den 32-årige metallarbetaren Thomas Johansson sin lägemhet i Värnamo för sista gången i livet. I trappuppgången möter han sin sambo och deras 15 månader gamla dotter.

Eftresom sambom såg att Thomas hade pistolen med sig så tog hon för givet att han var på väg till skytteklubbens skjutbana. Thomas Johansson var medlem men också sekreterare i Värnamo Pistolskytteklubb."

"Drygt ett år senare utspelades återigen ett liknande mord. På förmiddagen den 28 juni 1985 påträffades den 68-årige Helge Jagerwall ihjälskjuten på Borgsholms skjutbana i Norrköping. Jagerwall hittades av en klubbkamrat."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: grissly attack

Inlägg av Daltorpet »

Omnivore skrev: 24 jul 2021 08:47
Daltorpet skrev: 23 jul 2021 12:24 Jag ska också ta med grytisen då det blir grävling på nätterna...
Vad gör du med grävlingen du skjuter? Äter? Tar vara på pälsen?
Den äter jag absolut, det är ungefär som gris men kan smaka tran. Det behövs tillagas länge iom trikiner men det är ju samma med vildsvinen. Men tar även fettet och skinnet. Fettet ger jag till en vän som gör en olja på det. Slaktrester blir åtel.

Det är också bra för skogsfåglarna att hålla efter grävlingarna då de äter de markhäckande fåglarnas ägg. Den är också en riktig superförstörare av grunder till hus/lador och stugor så många vill ha hjälp med dem. Hundarna får också bra träning inför björnen och det blir en lite längre jaktsäsong. Bönderna vill också ha hjälp med dem då de trampar ner och förstör grödor. De är också höns/kanintjuvar som räven.

Jag jagar jag dem också för att det är en spännande och rolig jaktform, att gå ut på natten med en ställande hund, 22lr och pannlampa är verkligen speciellt. Det är svalare på natten så det är ok att börja tidigt på säsongen, nu är 21:aug som gäller men tidigare år har det varit 1:aug.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: grissly attack

Inlägg av Omnivore »

@Daltorpet

Intressant att veta. Antar att köttet blir bättre om man lägger det i mjölk över natten. Det brukade mormor göra med hare när den hängt klart i vedboden. I ett post-SHTF scenario antar jag att grävlingen blir mat till både människor och jakthundar samt skinn- och pälsvaror.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: grissly attack

Inlägg av Daltorpet »

Omnivore skrev: 25 jul 2021 09:12 @Daltorpet

Intressant att veta. Antar att köttet blir bättre om man lägger det i mjölk över natten. Det brukade mormor göra med hare när den hängt klart i vedboden. I ett post-SHTF scenario antar jag att grävlingen blir mat till både människor och jakthundar samt skinn- och pälsvaror.
Man åt grävling mycket förr i Sverige. Den kallades för fattigmansgris. Tror det till och med finnas med i en gammal svensk kokbok. Det tror jag med kommer att bli vanligare, samma med ungkråkor och så där.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: grissly attack

Inlägg av Jakob »

Efter flera dygn utan sömn blir man lite tokig. Man börjar inbilla sej saker, se hallunicationer. Dagdrömmar och verkligheten flyter ihop.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: grissly attack

Inlägg av bastard »

kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"