icke bra med prepper's, dn

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Tank »

Protect skrev: 20 okt 2021 12:49 ....Allt jag har med ute i spenaten kommer från Biltema, Jula och Ö&B, grejerna funkar och tål att slitas på och har bara kostat en bråkdel av vad "outdoor-dårarna" betalt för sina hippa märkesvaror som också kommer från samma kines. :lol:

...
Hhrpmf! :oops:

"outdoor-dårarna" är ju jag juh! :o

Fast du har rätt ;) Dock är detta min hobby, så jag köper även dyra fel saker fast de inte behövs....

Och, jag ger samma råd som alla ni andra till Noobsen.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Protect »

Jaha då har alltså "kasta skit på varann-klubben" börjat, då kan det bara gå utför. :lol:

Gäller det överlevnadsprepping och inte "Rambo-prepping" så behövs ju inga dyra specialgrejer, är det en hobby då får det vara dyrt och även onödigt, tänk så många som lägger halva lönen på saker som i ett krisläge inte ens med fantasins hjälp kan betecknas som oumbärligt, som en svindyr synth eller musikanläggning, dyra idrottsredskap och annat totalt värdelöst i ett krisläge men en hobby är en hobby och det är inte alla som kan skapa det dom behöver för att verkstad och material saknas, då blir det köpegods.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av rödluvan »

I allafall Förr höll många Biltema grejer faktiskt riktigt bra kvalitet sett till priset.
Är man i butik och använder sunt förnuft så ser man ju vad det är man är framme och klämmer på.
Jag handlar också ganska ofta på lågprisvaruhusen, moraknivarna för ett par tior är som sagt väldigt mycket kniv för pengarna och de håller väldigt länge om man sköter dem. Sedan har så klart jag också en samling med dyrare knivar, men dem använder jag inte så ofta då man är rädd att tappa dem, eller att klingan skall bli ful, osv.

Man bör skaffa det man trivs med, som regel hittar man ju en bra balans när man vet vilka grejer man behöver och vilka tillverkare som uppfyller kraven man ställt på utrustningen.

Det är väl ungefär som när man har en tanke i huvudet och tillverkar egna grejer, ibland funkar det över förväntan bra, ibland blir det bra i smedjan, men klumpigt och kasst ute i skogen när man testar den, osv. Man lär sig av praktisk erfarenhet över tid. :)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Ursus

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Ursus »

Jag är inte dogmatisk åt endera hållet när det kommer till utrustning i allmänhet. Det finns en given plats för såväl Biltema, som "high-end"-prylar, som militärt överskott, som "tacticool". Jag äger saker från alla fyra kategorier och ingen väger speciellt mycket tyngre än någon annan.

Det finns dock tre områden som jag anser kräver investeringar i form av lite mer pengar:

Det första är verktyg, vilket redan har beskrivits. Skitverktyg är alltid skitverktyg. Något som jag använder mer sporadiskt, typ en pinnsvets, kan jag köpa från Biltema. För allt annat gäller Bahco, Mora, Dewalt, med mera. Om ett "sällanverktyg" sedan visar sig vara väldigt användbart efter prövning kan man köpa seriöst när den väl går sönder.

Det andra är kängor. Min första fjällvandring som ung gick jag i kängor som jag väntades "växa in i". Ett par blodiga fötter senare vid hemkomsten och jag svor att aldrig mer bära undermåliga skodon. Ännu idag vägrar jag bära annat än hardcore kängor eller välsittande stövlar, annat än under de varmaste sommarmånaderna i stan.

Det tredje är sov- och bivackutrustning. Efter att ha spenderat många pissnätter i hemmabyggen, budgettält och rednecklösningar så är jag villig att lägga pengar på bra, bekväma sovsäckar och tält som jag vet håller genom en storm. Det är inte läge att upptäcka att Rustatältet för femhundringen läcker som ett såll när man är mitt i Sarek.

Mest tillfredsställelse har jag alltid hittat i mellanprisprylarna. En Hultaforsyxa är lika bra som en Gränsforsyxa. En gammal god Victorinox gör fickknivsjobbet lika bra som en Fällkniven Gentlemans Pocket Knife. Utekläder från Pinewood kommer att nötas ut lika snabbt som Fjällrävens dyraste anorak, och kommer att vara billigare att ersätta. Ingen av dessa är dock Kinaskit, bara därför.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Protect »

Ursus skrev: 21 okt 2021 18:17

Det första är verktyg, vilket redan har beskrivits. Skitverktyg är alltid skitverktyg.



Jag kommer aldrig att glömma snöskyffeln från OK när jag var nybliven bilägare och hade kört fast, jag hade lika gärna kunnat försöka skotta loss bilen med en pappskiva fastsatt på en träpinne för det helvetestyget vek ihop sig som en fällkniv. Snowgrip var en annan värdelös grej som höll på att förorsaka bärgare då båda sidor samtidigt vek sig och tenderade att göra hål på 2 däck. :evil:
Det tredje är sov- och bivackutrustning. Efter att ha spenderat många pissnätter i hemmabyggen, budgettält och rednecklösningar så är jag villig att lägga pengar på bra, bekväma sovsäckar och tält som jag vet håller genom en storm. Det är inte läge att upptäcka att Rustatältet för femhundringen läcker som ett såll när man är mitt i Sarek.
Vi är helt eniga, jag testade en, vid första påseendet, rejäl hammock på outdoormässan, den höll inte för mina 76 kilo när jag vände mig i den, min nuvarande verkar mer eller mindre outslitlig, repen byttes direkt till Amsteel avsedd till skotlina för den varken töjer sig eller blir ouppknytbara knutar på samt är lika stark torr som våt. Utrustning för bivack och kläder ska man aldrig snåla med kvalitén på, det straffar sig snabbt.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av maskros »

Protect skrev: 21 okt 2021 20:50 Snowgrip var en annan värdelös grej som höll på att förorsaka bärgare då båda sidor samtidigt vek sig och tenderade att göra hål på 2 däck. :evil:
Ahhh.... Gamla härliga Snowgrip... Slog sönder skärmkanten på bakflygeln på min första 142a. De skulle ju vara så himla bra så när jag körde fast i djupsnö spände jag på mina fina nya Snowgrip, gav gas, fick spinn och den flaxade runt inne i flygeln. Sicket skit det var.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Daltorpet »

Även jag använder prylar från alla kategorier. Jag tycker biltema har helt ok prylar, jag har nu en favoritkniv från biltema. En liten orange puuko. Den är enormt prisvärd (200kr) Sen använder jag slaktgalgar, köttkrokar, jaktstegar och gömslen därifrån. Yxor då vill jag ha kvalitet som gränsfors eller hultafors.

Jaktvapen vill jag ha gediget och beprövat. Köper hellre en begagnad Carl-gustav 1900 än en ny tikka t3 och då är det inte pga priset.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Protect »

maskros skrev: 21 okt 2021 21:10
Protect skrev: 21 okt 2021 20:50 Snowgrip var en annan värdelös grej som höll på att förorsaka bärgare då båda sidor samtidigt vek sig och tenderade att göra hål på 2 däck. :evil:
Ahhh.... Gamla härliga Snowgrip... Slog sönder skärmkanten på bakflygeln på min första 142a. De skulle ju vara så himla bra så när jag körde fast i djupsnö spände jag på mina fina nya Snowgrip, gav gas, fick spinn och den flaxade runt inne i flygeln. Sicket skit det var.
Undrar hur många bromsrör och däck mm. dom kvaddat? Snacka om skrivbordsprodukt och likadant var det ju med div. "snökedjor", en kompis köpte såna på nån biltillbehörsfirma och gissa vad som hände när spännena gick rakt av? Det blev bärgare och verkstadsbesök. Efter lumpen fick man en helt annan syn på både kvalitet och hur lite man egentligen behöver om det är rätt grejer.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av rödluvan »

Säger kanske en del om vår medelålder härinne när man minns saker som snowgrip... ha ha

Verktyg i undermånligt gjutgods, eller felhärdat billigt stål som smäller av vid hård belastning är en annan sak jag personligen är riktigt allergisk mot.
Däremot har jag faktiskt aldrig brutit av ett morablad ännu, man lär sig verktygets styrkor och svagheter med sådant man använder såpass ofta tror jag.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Protect »

Så är det, Moran är ju böjbar utan att smälla av, försök samma sak med en modern "skitmora" från valfri kinesbatch på valfritt lågprisvaruhus och det säger "Pang" och den går av direkt, gör den inte det går det inte att få skärpa på den oavsett metod, det finns bara engångsskärpa när den laserskars och det var då yttersta tiondelen blev härdad av bonnstålet.

Jag har en mora från en prototypbatch som skulle bli försvarets nya men eftersom försvaret las ner så las även dom planerna ner och vad som är så speciellt med den är att den är i ett helt annat stål, viktad på ett helt annat sätt, lite tyngre men fortfarande inte kan skiljas från en gammaldags mora visuellt och kan användas som kastkniv, jag kan lova att man träffar det man siktar på och den är dödlig vid träff på rätt ställe. Dom kom aldrig ut i handeln utan gick till skrot, dom få som tillverkades och detta är mig veterligen enda exemplar som återstår.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"