icke bra med prepper's, dn

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av bastard »

jag är gammal fet och lat, gillar mest att hålla på i min verkstad med helt andra saker, och jaga lite
så jag funderar hur fan jag hamnade här egentligen

men, jag har alltid försökt fixa saker innan jag behöver ha dom, och det är nog det prepping faktiskt går ut på
att vara lite förberedd
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Marie »

Artikeln var bakom betalvägg... Har någon lust att klipp o klistra? :) :) :)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 17 okt 2021 15:56
bastard skrev: 17 okt 2021 15:55 inte är vi prepper eliten
Var inte blygsam nu :lol:
Nå inte alla men vi har ju en Ursus att toppa laget med :up:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Marie »

Marie skrev: 17 okt 2021 16:05 Artikeln var bakom betalvägg... Har någon lust att klipp o klistra? :) :) :)
Så underbart bra artikel..
Du ska inte, men du ska.
Dyra vattenpåsar använd sopsäck.. o vilken modell av dagens sopsäckar håller tätt för vatten utan att de brister. Han borde sagt... spara gamla saftflaskor/saft dunkar. :smack:
Man går o tänker på allt jobbigt.... Men man ska tänka på vad som kan hända om man åker buss..

Är ni säkra på att det inte är ett försenat 1:a aprilskämt. :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Charlie** »

Marie skrev: 17 okt 2021 16:05 Artikeln var bakom betalvägg... Har någon lust att klipp o klistra? :) :) :)
Jag frågar det samma!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Protect »

Jag läser inte dylika skitartiklar, jag vet vad som funkar och inte ute i busken och även hemma om det oförutsedda skulle hända, har gott om saker och råvaror i lager, är i stort sett självförsörjande på reservdelar samt har ett bra fungerande kontaktnät det går att lita på,,,,,,,,,fast man kanske skulle fylla upp med mer toapapper, tar det slut och man inte kan skita för att man inget har att torka röven med dör man ju av förstoppning och det vore ju trist. :notme: :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Tank »

Det som är bra är att ämnet belyses och att folk kanske får upp ögonen lite mera?
Även om det är lite så och så med råden och kunskapen på de som skriver så kan det vara bättre än det som fårket kan/vet/har idag? :hm:
Vi som kan/vet/har kan ju garva åt en del saker, men glöm inte var ni kommer ifrån ;) :lol:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Protect »

Eftersom jag kommer från gammal bondesläkt så är "prepping" helt normalt och har så varit i generationer, man lagrade upp inför kommande år det som behövdes, fyllde på även om inte allt gått åt och hade alltid en buffert men tyvärr har just-in-timefolket helt glömt bort det där med buffert, spelar ju ingen roll hur stor pengabufferten är om butikshyllorna gapar tomma och fjärrvärmen uteblir och vattnet slutat rinna i kranen.

I år tex. var det ett dåligt bär-år men det gör ingenting för sylt och saft finns gott om i källaren och räcker 2 år till minst, det är för såna oförutsedda händelser man måste planera och potatislandet är alltid för stort, överskottet byts mot annat ätbart som grannarna har, spannmål till bröd mm. samt ved finns för minst 2 år framåt i lager, precis som hos mina förfäder och deras förfäder. Ändra inte på ett vinnande koncept brukar jag säga när folk har påståenden om mängder här utan lär er något istället.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av bastard »

jag känner att det är olustigt på det sättet att antingen är han en del från det jag ser som lämpligt start, eller så är jag det

en del saker förstår jag inte, som ex vildmarkskniv
inte heller att tourniquet före första förband
inte sopsäckar för vatten
inte kompass förklaringen


jag är för en vettig relativt billig brukskniv som förstahandsval för att starta
jag hadde mycket hellre sagt petflaska istället för vattenpåsar
jag hadde varnat för skitkompassaer och sagt namn och dom enklare där, men att ha karta och lära sig det med
jag hadde sagt bra första förband och ev en tourniquet , som man måste lära sig att annvända korrekt då det kan bli skador om det annvänds fel

så det känns udda , frågan är varför?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Protect »

Kan det möjligen vara så att han / nån i familjen / nån i bekantskapskretsen kränger en massa prylar och ligger på nåt lager som måste bort och försöker locka in fårk som inget fattar dit att kränga prylarna till? :hm:

Apropå knivar och annat sånt brukar jag säga när folk frågar vad dom ska köpa, köp nåt billigt på Biltema och lär dig använda det, en billig skitmora funkar lika bra som en svindyr "överlevnadskniv" och då har man råd att köpa två, en som används och en ny i reserv och så behöver man inte gråta om man tappar den ena heller. Allt jag har med ute i spenaten kommer från Biltema, Jula och Ö&B, grejerna funkar och tål att slitas på och har bara kostat en bråkdel av vad "outdoor-dårarna" betalt för sina hippa märkesvaror som också kommer från samma kines. :lol:

Det jag lagt pengarna som blev över på är en riktigt bra hammock och bra sovutrustning, där får det kosta och där ska det vara kvalitet, hammocken används ju 365 dar om året och är ju definitivt billigare än en Hästens säng samt att jag sover mycket skönare i hammocken.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"