icke bra med prepper's, dn

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10581
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

icke bra med prepper's, dn

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/ekonomi/sa-klarar-du- ... na-tankar/

tydligen så är inte preppande pk, än :lol:

så hur man förbereder sig utan att vara, tada, prepper

:smack:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: icke bra med prepper s, dn

Inlägg av Ursus »

Jag fattar inte meningen med denna artikel. "Hur man preppar utan att vara prepper", är temat, men sedan beskriver han exakt vad som krävs för att vara prepper? Vem utöver några bemedlade influencers har snackat om omåttligt dyra prylar? Detta forum; vilket jag arrogant betraktar som ett forum för Sveriges prepper-elit, är då det rakt motsatta. I praktiken alla trådar handlar om att göra saker billigare och enklare.

Med det sagt är jag ändå kritisk till prylrekommendationerna. Skall man köpa framförallt verktyg så är det lika bra att köpa kvalitet. En Leatherman eller Swisstool räcker en livstid. Ett billigt Kinamultiverktyg kan brytas av efter fem minuter. Erfarenheten talar här. Skulle svennebanan lägga lite mindre pengar på Thailand, padel, designerkök och bilbyte vart tredje år är dessa typer av investeringar bara en spottstyver. Däremot behöver man inte köpa tio multiverktyg och tjugo överlevnadsknivar, fem ryggsäckar, en Katadyn Pocket åt var och en i familjen och ett halvdussin pannlampor modell orienteringselit till att lägga på nattygsborden. Då kan man snacka om slöseri av pengar i klass med ovan nämnda svennebanan-liv.

Men sedan är det ytterst en fråga om realism. Han gnäller på toapappersbunkring, men tycker att alla skall äga ett multiverktyg? Man kan varken äta, dricka, eller torka sig i röven med ett multiverktyg. Vad är det för fel på lite bunkrande egentligen? Om jag har lagrat mat som jag regelbundet äter i en mängd som motsvarar ett par månaders behov, vad gör det för skillnad om jag köper det nu eller senare? På ett år har jag ju införskaffat exakt lika stor mängd oavsett om det är löpande inköp eller "hamstrande"? Enda skillnaden är att jag slipper springa på affären stup i kvarten för att jag har slut på havregryn eller tvål. Mycket märkligt.

Vidare intresserar detta citat mig:

Kompass som tar hänsyn till deklinationen (att magnetisk och geografisk norr skiljer sig åt) och har många andra bra finesser för den som har höga krav på exakthet. Ca 1 000 kronor

Var i djävulens namn hittar man en tusen spänns kompass med (automatisk?) deklination?? Snälla, upplys mig, villhöver! Men man får oavsett en bra GPS för detta pris. Eller menar han en vanligt inställbar Silva med siktspegel? Sist jag kollade kostar de inte mer än ett par hundringar och är betydligt bättre än Biltemahelveten.

Slut rant. Standardpissartikel från tredje statsmakten. En pandemi har härjat de senaste två åren och ännu kan de inte köpa att preppers har rätt.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: icke bra med prepper s, dn

Inlägg av xsive »

Samtidigt skriver han att alla bör ha en tourniqet i ryggsäcken… Kanske inte riktigt där jag skulle starta
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: icke bra med prepper s, dn

Inlägg av Ursus »

xsive skrev: 17 okt 2021 14:11 Samtidigt skriver han att alla bör ha en tourniqet i ryggsäcken… Kanske inte riktigt där jag skulle starta
Vad säger du människa? Är inte avslitna artärer vardag för det kämpande svenska folket??

Mitt liv är en lögn. :|
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10581
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: icke bra med prepper s, dn

Inlägg av bastard »

finns inga sådanna kompasser i praktiken

antingen går man på gps
eller skaffa tröghetskompasser, ex gyrokompasser, vilket är extremt bortanför fårkets funderingar

däremot finns det många kompasser som inte klara att vara lång söder eller norröver
dom har en standard kompassnål som är magnetiserad längst med nålen, och kommer man med en sådan långt syd eller norröver dippar nålen ner och kan fastna eller inte löpa runt rätt, med fel

en nordisk kompass kan ha nålen magnetiserad för att funka bra här, magnetiserad lite snett ner i nålens riktning så det funkar
ffinns kompasser som klarar sig bra världen över med, har inte brytt mig om hur dom gjort

så dels har han ordentligt fel rent tekniskt
dels så kan folk köpa fel saker, hadde han sagt köp en silva /suunto kompass för normal orientering så hadde det blivit fårkrätt
nu kan dom kolla på skitkompasser på wisch amazon ebay och inte ha den minsta aning om vad som är fel på dom
sedan ska man lära sig använda dom med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10581
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: icke bra med prepper s, dn

Inlägg av bastard »

https://silva.se/sv/produkt/kompasser/f ... er-global/

"GLOBAL KOMPASSNÅL"

finns kompasser med deklination inställningar, men där behöver man ha karta (aktuell sådan eftersom dom magnetiska polerna rör sig, och ganska fort sista åren ) så man vet hur man ska ställa in den
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10581
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: icke bra med prepper s, dn

Inlägg av bastard »

tourniqet
japp, kräver en del kunskap/ träning för att använda dom rätt med

men självklart är det en del av våran nuvarande vardag, i förorterna behövs det då regnskurarna numera är kulskurar.....
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: icke bra med prepper s, dn

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 17 okt 2021 15:35 men självklart är det en del av våran nuvarande vardag, i förorterna behövs det då regnskurarna numera är kulskurar.....
Iof men inte så stor del av vanliga skottsår där det verkligen behövs en tourniquet.
Skall man klara större sår så vore det bättre att rekommendera att all har ett ett bra tryckförband / combat gauze
och då eventuellt i kombination med Celox.
https://israelifirstaid.com/israeli-eme ... -4QAvD_BwE
Att en massa okunniga fårk fumlar med avnörpande förband på ett större skärsår kan göra mer skada än nytta.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10581
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av bastard »

inte är vi prepper eliten, vi är bara dom som diskuterar sakerna relativt sansat och gillar att göra det

fördelen är att det blir ganska trollfritt och utan allt för stora pekpinnar från dom som "vet" exakt vad som behöves
och, att vi delar erfarenheter, tankar synpunkter, men även petar hål på dom som gör fel, som i denna tråden
kanske inte så stora hål, men jag är mycket förvånad över att så pass enkla saker blir så pass fel
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: icke bra med prepper's, dn

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 17 okt 2021 15:55 inte är vi prepper eliten
Var inte blygsam nu :lol:
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"