inflationen i usa

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

inflationen i usa

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/varlden/darfor-blir-b ... esidenten/

och här börjar saker hända
ett sätt att sätta pyspunka på den bubbelekonomi vi har

gissar att det kommer bli hög ränta i sverige i många år framöver med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: inflationen i usa

Inlägg av entropi »

Jag tänker att de inte kan ta ur det här. De har slagit in på ett spår som förr eller senare leder till slutet på en återvändsgränd. Någon gång kör godståget in i väggen.

Tyvärr lär det bli ett så desperat läge till sist att man lär engagera sig i ett krig någonstans.

Är nog minst lika illa i Kina även om det är lättare att sminka grisen där.

Guld och Bitcoin blir väl den enda möjliga nödutgången för de som försöker hoppa av godståget innan krashen, men det är väl inte självklart att det fungerar heller
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: inflationen i usa

Inlägg av bastard »

eller självförsörjning och utan skulder
som allternativ till pensionsparande i lyxlägenheter ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: inflationen i usa

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 16 nov 2021 20:24 eller självförsörjning och utan skulder
som allternativ till pensionsparande i lyxlägenheter ;)
Självförsörjning absolut. Men jag tror få klarar sig utan att få en rimlig pension.
Titta på tex Palestina. Vissa hade det ganska bra där för några år sen, men allt är borta nu. Folk som i vissa fall kanske var på vår materiella standard med pensionsutsikter har fått allt utraderat och får fortsätta jobba i bästa fall. Jag hade önskat att jag belånat huset och köpt tillgångar utom räckhåll för kleptokratin om jag var palestinier med den möjligheten.
På så vis kan man ju realisera värdet i det som bubblar iväg utan att göra sig av med den underliggande tillgången.

OBS jag är egentligen emot lån, men det här monetära chicken racet omöjliggör ett sunt ekonomiskt beteende.
Och med lån menar jag inte sms-lån.

Här är ett exempel på hur dumt det blivit pga politiker slagit ut marknadskrafterna:

Har du en självförsörjande gård med några ha obelånad skog så utnyttjar du inte gårdens fulla potential. Riksbanken ger dig pengar gratis upp till 60% av gårdens värde! Bättre att låta skogen fortsätta växa, belåna den istället för 1% ränta och köp skogsaktier med 2-3% direktavkastning.
Då kan du köpa färdighuggen ved, och om allt krashar får du möjligen hugga ned lite skog för att betala räntan längre fram.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: inflationen i usa

Inlägg av Charlie** »

Energiskatterna på el och fossilbränslen här i Sverige, driver även upp inflationen på den svenska kronan. De låga räntorna gör att sparade pengar förlorar i värde. Normalt, så har en viss inflation på den svenska kronan, i förhållande till utländsk valuta, varit positiv för exporten och därmed minskat arbetslösheten. Nu är Sverige inte längre någon exportnation och vår egen industriproduktion skall dessutom minska för att klara miljömålen. Det innebär en ytterligare ökad arbetslöshet. Lägg där till, att det redan nu, är mindre än hälften av svenskarna som som arbetar och betalar skatt. Deras konsumtion kommer att minska. Det innebär att pensionerna och bidragen inte kommer att räcka till att betala mat och hyra för de som inte arbetar. Då även USA drabbas av inflation, så blir det ingen tillväxt någonstans i världen. Alla tecken på en stundande stagflation finns där och då duger inte Bitcoin eller guld heller.
Sammanfattningsvis, så ser det inte bra ut. (:)
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: inflationen i usa

Inlägg av bastard »

hm, kan man sparka burken några år frammåt igen?
eller kommer man vara tvungen att ta tag i det som är fel nu?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: inflationen i usa

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 19 nov 2021 21:40 hm, kan man sparka burken några år frammåt igen?
eller kommer man vara tvungen att ta tag i det som är fel nu?
Personligen tror jag att det är ett monetärt systemfel som funnits länge. Det måste nog hända något väldigt dramatiskt för att de ska överge den nuvarande ordningen.

I väst har vi väl någon form av post-politisk global consensus som ekonomisk baserar sig hårt på osynlig beskattning via inflation. Förmodligen måste kontrollen tappas via några års hyperinflation innan det kan förändras.

Kort sagt så tror jag vi kommer ha ett par år med ganska hög (men hanterbar) synlig inflation men låga räntor.
Fler och fler kommer inse att det är en teater men vad händer när det inte längre går att spela denna teater?
Kanske sammanfaller det med Kinas anfall på Taiwan.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: inflationen i usa

Inlägg av bastard »

som sagt , det finns många olika sätt att bli av med stora lån om man kan göra som man vill , om flera länder gör gemensam sak så är det svårt att stoppa det
men i slutändan är det alltid folket som får betala, ju längre ner man är i skiten ju svårare kommer det vara att undvika att få det sämre

då kommer ändå frågan, vad är vettigast för framtiden, saker i handen eller pengar på banken, eller kanske lån på banken
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: inflationen i usa

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 21 nov 2021 09:15 då kommer ändå frågan, vad är vettigast för framtiden, saker i handen eller pengar på banken, eller kanske lån på banken
Pengar på banken har väl historisk alltid varit det sämsta.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: inflationen i usa

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Göra om pengarna för att få ner levnadskostnader känner jag väl är det bästa.hålla sig borta från lån. Skuldslaveri tror jag aldrig är en vettig lösning. Bekvämlighetsartiklar kan man unna sig om man får klart det andra.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"