När mobiliseras Försvarsmakten pga covid-19?

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

När mobiliseras Försvarsmakten pga covid-19?

Inlägg av Dancecommander »

Jag hoppas att några utav er är stamanställda i grönrusket. Igår meddelade FM att ingen har bett dem om stöd till civilsamhället.
Varför?

Jag är medveten om att de flesta sjukvårdare/läkare osv redan jobbar i offentlig eller privat sjukvård, men finns det verkligen inget intresse från politikerhåll att kraftsamla rikets resurser?
Är det inte vettigare att placera cbrn-klädda soldater utan vapen i fm-tält och göra covid-tester?
Jag har slutat bli arg, jag är bara nedstämd över hur komplett kass den parlamentariska demokratin är, med tanke på vilka människor som sitter med galna löner och inte verkar förmögna att ta beslut.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: När mobiliseras Försvarsmakten pga covid-19?

Inlägg av Strångsjö »

Har en nära anhörig som är stammis, på högkvarteret, denne
är som försvunnen, sedan veckor.

Jag tolkar det som att denne är "någonstans i Sverige"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: När mobiliseras Försvarsmakten pga covid-19?

Inlägg av Charlie** »

Vad exakt är det FM kan göra för att hjälpa samhället i en virusepidemi? För att ta hjälp av FM så måste det vara någon specifik uppgift som kräver en samlad arbetskraft, vilket i en epidemi inte är så rationellt beslut.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: När mobiliseras Försvarsmakten pga covid-19?

Inlägg av EN brun böna »

Försvarsmakten har ju läkare och fältsjukhus som används i krig så det går att ta in samt extra personal för att sköta typ dirigering av friska-sjuka
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: När mobiliseras Försvarsmakten pga covid-19?

Inlägg av Charlie** »

EN brun böna skrev: 12 mar 2020 10:58 Försvarsmakten har ju läkare och fältsjukhus som används i krig så det går att ta in samt extra personal för att sköta typ dirigering av friska-sjuka
Nej, den sjukvårdsorganisation som fanns i brigaderna, är nedmonterad och avrustad sedan ca 20 år tillbaka. FM har ingen sjukvårdsorganisation längre utan skall verka med hjälp av civilsamhället. FM har inga läkare i sin organisation i dag.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: När mobiliseras Försvarsmakten pga covid-19?

Inlägg av Dancecommander »

Charlie** skrev: 12 mar 2020 11:24
EN brun böna skrev: 12 mar 2020 10:58 Försvarsmakten har ju läkare och fältsjukhus som används i krig så det går att ta in samt extra personal för att sköta typ dirigering av friska-sjuka
Nej, den sjukvårdsorganisation som fanns i brigaderna, är nedmonterad och avrustad sedan ca 20 år tillbaka. FM har ingen sjukvårdsorganisation längre utan skall verka med hjälp av civilsamhället. FM har inga läkare i sin organisation i dag.
Bra input! Gäller detta hemvärnet också?
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: När mobiliseras Försvarsmakten pga covid-19?

Inlägg av Dancecommander »

Charlie** skrev: 12 mar 2020 10:44 Vad exakt är det FM kan göra för att hjälpa samhället i en virusepidemi? För att ta hjälp av FM så måste det vara någon specifik uppgift som kräver en samlad arbetskraft, vilket i en epidemi inte är så rationellt beslut.
Specifik uppgift: cbrn-grupper som tar covidtest utanför de största sjukhusen. Säkerhetsaspekten lär bli en stor puck om halva poliskåren är sjukskriven. Sjukvårdstransporter. Det finns en hel del, bara att gå in och hjälpa till rent logistiskt lär ju vara av intresse.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: När mobiliseras Försvarsmakten pga covid-19?

Inlägg av Obstinat »

Jag skulle kunna tänka mig att de skulle kunna fylla en funktion som hjälp åt polisen. Den dagen när folket börjar storma mataffärer apotek sjukhus osv.... Rädd för att sjukhusen får ta första smällen när sjuka nekas vård pga överbelastning.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: När mobiliseras Försvarsmakten pga covid-19?

Inlägg av Strångsjö »

Obstinat skrev: 12 mar 2020 11:49 Jag skulle kunna tänka mig att de skulle kunna fylla en funktion som hjälp åt polisen. Den dagen när folket börjar storma mataffärer apotek sjukhus osv.... Rädd för att sjukhusen får ta första smällen när sjuka nekas vård pga överbelastning.
Mkt riktigt,

Blotta närvaron av uniformer, röra sig i samhället kan verka förebyggande,
med eller utan vapen.

Rent praktiskt behövs hemvärnet när skolor, sjukhus kräver
kontroll av in ut-passage.

Transporter, de få helikoptrar utöver VIP, civilmyndigheter, media som
riket disponerar är försvarets.

Viktiga transporter kan de gott bistå med.

Är 100% säker på att krigsmakten förberett sig, så gott det går utifrån
klena förutsättningar, är de redo bistå civilsamhället
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"