x-bus….

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
lupl

x-bus….

Inlägg av lupl »

Intressant läsning om X-bus.
Eldriven.
Blir lite sugen att slå till på en sån

https://callisma.se/en/ebussy/
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: x-bus….

Inlägg av entropi »

Intressant koncept sett till specarna, men jag blir lite naturligt skeptisk till sånt här. Brukar oftast inte bli något eller åtminstone ta flera år längre än planerat. Minns tex Bollinger Motors som fortfarande inte kommit ut med något.

* De visar inga riktiga bilder, allt verkar dator genererat
* Man ska lägga ut en ganska betydande summa i förväg
* Väldigt många konfigurationer att välja bland, brukar vara svårt att få till i verklig produktion
* Ingen dragkrok på pickup?
* Krocksäkerhet / krocktester?

Annars gillar jag det låga priset och modul tänket. Trevligt med solceller som laddar! Skulle kanske oftast räcka att ladda upp bilden för mig som bara kör 1-3 turer i veckan
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: x-bus….

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 11 okt 2021 07:29 Intressant koncept sett till specarna, men jag blir lite naturligt skeptisk till sånt här. Brukar oftast inte bli något eller åtminstone ta flera år längre än planerat. Minns tex Bollinger Motors som fortfarande inte kommit ut med något.

* De visar inga riktiga bilder, allt verkar dator genererat
* Man ska lägga ut en ganska betydande summa i förväg
* Väldigt många konfigurationer att välja bland, brukar vara svårt att få till i verklig produktion
* Ingen dragkrok på pickup?
* Krocksäkerhet / krocktester?

Annars gillar jag det låga priset och modul tänket. Trevligt med solceller som laddar! Skulle kanske oftast räcka att ladda upp bilden för mig som bara kör 1-3 turer i veckan
Dom har väl ett körbart ex dom visar på
https://electricbrands.de/myxbus/
Dock har basmodellen bara en batterikapacitet på 10kWh
Fyrhjulsdrift med en motor vid vart hjul på 3,75kW eller max 21Hk kontinuerlig effekt.
Lite väl optimistiskt att räkna 200km räckvidd på 10kWh. I utpräglad stadstrafik upp till 50km/h kanske
och dom räknar in laddning från solceller under körning för att nå det. 140km räckvidd blandad körning. Säg 100km landsväg
Med maximal batteristorlek 30kWh tillkommer ca 66tkr
En modell bus med 30kWh batteri offroad och lite konfiguration hamnar runt 350tkr (högst preliminärt) vilket
i och för sig inte är högt men frågan hur mycket till bil det blir av det. Men lite intressant är den ändå
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Fordon"