Kärra efter moppe.

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kärra efter moppe.

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 09 jul 2020 22:35 Se även 6 kap 5 §
Om mopeden drar en släpvagn ska mopeden även ha en släpvagnskontakt
till den belysning som är föreskriven för släpvagnen. Detta krav gäller inte om
släpvagnens belysning kan lysa utan att den är inkopplad till mopeden.
Så borde väl funka även med en vanlig batteridriven pos lampa till cykel
Som motsägs av skall i bilagans sista sida. :shock:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Kärra efter moppe.

Inlägg av Protect »

Det är väl som vanligt, sunt förnuft, bra, hållbar och genomtänkt funktion och då har ingen nåt att klaga på. Hänger nåt fast med hjälp av ståltråd, silvertejp och kattstrypare då är det ingen genomtänkt och hållbar konstruktion och bör således rendera en åthutning minst. Hur sen strömmen kommer till belysningen är ointressant, det intressanta är enbart att belysningen fungerar tillfredsställande vid färd.

Ja du kan tillverka en kopplingsanordning själv, ta till i överkant när det gäller materialval och tänk igenom funktionen innan du börjar smida så blir alla nöjda.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kärra efter moppe.

Inlägg av maskros »

...åsså träffar man Harry Haffa som bråkat med partnern, sovit dåligt och är en petimäter även när han är pigg och glad...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: Kärra efter moppe.

Inlägg av Palle500 »

Kan tänka mig att man behöver baklysen på kärran när lasten kan skymma mopedens baklyse. Även fast det i vissa dokument verkar räcka med reflexer på kärran.
Tänk så här: bra lyse bakåt som markerar hörnen på ekipaget gör att du slipper bli påkörd bakifrån, då en moped är ett långsamt fordon och ofta blir omkörd av bilar etc. Titta bara på de ökadande olyckorna med påkörda A-traktorer.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Kärra efter moppe.

Inlägg av Strångsjö »

Vilken 30-moped bör man köpa begagnad (förstås). Priserna har rusat,
på blocket.

Belysning, flakmopeden (eu 45) grålle som sätts ihop i Nacka tvingades ändra positionen
på främre belysning, lampan tvingades sitta i flakets sarg, istället för fäst ovanpå.

Så petiga är myndigheterna, någon decimeter hit och dit, icke tillåtet. I själva
verket vill de nog inte veta av mopeder alls, men eu-regler hindrar dem,
kan inte förbjuda, så tjänstemän och totalitära politiker uppfinner svenska regler så att grålle snart kostar 40 000 kr
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Kärra efter moppe.

Inlägg av Strångsjö »

Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kärra efter moppe.

Inlägg av maskros »

Om nu priserna på 30-moppar dragit iväg och du, tydligen, inte vill ha en 45-moppe så föreslår jag att du funderar över en 25-moppe. Motorerna på dem är starkare än på 30-mopparna (1 kW mot 0,75 kW) och du slipper en gammal härk som det är svårt att få tag i delar till.

Som jag förstått det är en del av 25-mopparna strypta genom att avgassystemet håller emot och är därför lätta att få upp i fart om du hamnar i ett läge där nöd bryter lag.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kärra efter moppe.

Inlägg av Charlie** »

När jag startade denna tråd trodde jag i min enfald att jag skulle få enkela och tydliga svar :smack: Uppenbarligen är det en snårig djungel, för snårig för mig att gå vidare med :hm: men jag tackar för svaren och engagemanget.
Mitt 2-hjuliga BOV-alternativ landar nog på en elcykel med släp i alla fall. Den fungerar även när "bränslettanken" är tom och elcykeln är väldigt mycket "stealth" vilket kan vara bra när man verkställer sin Bug Out i vartimman.
Håll gärna tråden levande för att skingra dimmorna och ge inspiration till de som är intresserade av en moppe som BOV.

...om någon har en länk till en moppedkärra med baklyktor som är kopplade till moppens elsystem, eller en bild på en sådan, får ni gärna lägga upp den här.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Fordon"