Kick bike - ett lätt sätt att ta sig fram?

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Kick bike - ett lätt sätt att ta sig fram?

Inlägg av Tank »

Med tanke på en annan tråd om att ta sig långt på kort tid, eller i alla fall ta sig fram...

En kick bike, eller sparkcykel, kanske inte är helt fel om vägen är någorlunda bra och man inte har allt för tungt att bära?
De lättaste är lätta men stabila nog att ha på ryggsäcken eller i handen en stund utan att de blir för tunga.
Jag har en bekant i London som hade den som GHV om det skulle skita sig. Han hade en sträcka på ca 22km hem via urban miljö, så det lät inte orimligt.

Jag tänker nästan att en sådan kan man ha i bilen alltid som reserv när det börjar hetta till. :hm:
En sån här kanske?
https://euroskateshop.se/story-all-terr ... ml?v=17151

Hur tänker ni i ämnet?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Kick bike - ett lätt sätt att ta sig fram?

Inlägg av mopar340 »

Dottern föredrar Kick-Bike istället för cykel när hon transporterar sig någon enstaka km. Har testat, man tar sig fram hyfsat fort med lite träning.
Finns ju med hjälpmotor, har testat såna några ggr på tjänsteresa då det inte har gått att få tag på taxi men varit för kort om tid för att gå.
Funkar hyfsat men jag förstår varför de är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kick bike - ett lätt sätt att ta sig fram?

Inlägg av bastard »

då är skateboard ett allternativ med, kräver en del träning med, men båda är som sagt inte helt ofarliga
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Kick bike - ett lätt sätt att ta sig fram?

Inlägg av Tank »

bastard skrev: 18 aug 2020 21:45 då är skateboard ett allternativ med, kräver en del träning med, men båda är som sagt inte helt ofarliga
:lol:

Jag avstår nog skaten :mrgreen:
Jag gjorde rent och putsade upp den gamla kicken vi hade och la den cold stand by i garaget så länge.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kick bike - ett lätt sätt att ta sig fram?

Inlägg av maskros »

För mig är kickbiken betydligt enklare än en skateboard. Det är rätt smidigt att ha en sån, även i goda tider, bak i bilen. Kan parkera lite längre bort och sen kicka mig dit jag ska, går minst dubbelt så fort som att gå, nästan lika snabbt som att springa men bekvämt. Min har lite för små hjul så det blir trist om det ligger grovt grus nånstans, jag vågar inte släppa efter i nedförsbackar.

Håller ögonen öppna om jag skulle ramla på en kickbike med lite större luftgummihjul. Och som sagt, skiter det sig kan man bara dumpa den, dyrare än så är de inte: Bättre ha och inte behöva än behöva och inte ha.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kick bike - ett lätt sätt att ta sig fram?

Inlägg av Charlie** »

Som GHV i en urban miljö, är nog en kickbike en ganska ultimat lösning. I alla fall om man bor omkring Mälardalen och söder över. Enkel och hyfsad snabb. Den är bärbar och tar inte upp speciellt mycket plats i bilskuffen intill GHB:n, eller i sitt skåp/kontor på arbetsplatsen. Helst då en hopfällbar modell.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kick bike - ett lätt sätt att ta sig fram?

Inlägg av bastard »

den i länken var ju i barnstorlek, tålde ju bara 100kg ...

men i en bil är det något som inte tar så mycket plats eller ser udda ut, och man tar ju sig fram fortare

men jag tar hellre en ihopfällbar cykel alla dagar i veckan
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Kick bike - ett lätt sätt att ta sig fram?

Inlägg av deadrabbit »

Håller med om det verkar smidigt och här i stan har vi cykelvägar typ överallt. Framkomlighet upp ner tunnelbana inne i köpcenter och annat ännu mer smidig är cykel dessutom får plats i hissar och bilar enkelt. Fick en kickbike av grannen i söndags ;)
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Fordon"