Vågar jag använda dieseln?

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
bushnut
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 maj 2019 23:41

Vågar jag använda dieseln?

Inlägg av bushnut »

Efter helgerna, föräldraledighet och smärre renoveringar hemma så är den ekonomiska situationen inte den bästa så nu måste svångremmen dras åt och förråden börja nyttjas så smått, i februari-mars 2020 så köpte jag två 20 liters jeepdunkar i plåt och fyllde dessa med diesel, B7 tror jag den heter, från Tanka och ställde dom i mitt ouppvärmda garage, där har de sen stått oöppnade, min fråga är kan jag fortfarande tanka bilen, en xc70 2015 d4, med dom, eller riskerar jag att filter och insprutningsmunstycken sätter igen? Finns det något medel jag ska tillsätta i nuvarande diesel och vilket medel, om något, ska jag ha i nästa gång?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vågar jag använda dieseln?

Inlägg av bastard »

häll upp det i ljusa plastdunkar, kolla så det inte finns alger i, dom brukar lägga sig längst ner efter ett dygn eller så

ja du kan använda det om du undviker algerna

du kan göra det lätt för dig genom att blanda ut det med den vanliga dieseln
tanka fullt,kör tills du får i 5-10 liter och häll i din lagrade diesel

ska du ha ståendes så blankdiesel eller hvo100, den tål att stå, använd inte vanlig mackdiesel som innehåller biodiesel
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Vågar jag använda dieseln?

Inlägg av Protect »

Man kan lagra även mackdiesel väldigt länge, det som får alger att växa till är om det finns vatten i dieseltanken vilket det finns i alla tankar då dom är öppna och har avluftning. Ska man långtidslagra mackdiesel fyller man den på fat, ställer fatet lite på kant, bottensuger den lilla slatt som ev. kan innehålla vatten efter nån månad när vattnet skiktat sig och sjunkit och försluter fatet. Diesel som lagras på detta sätt kan lagras många år och likadant är det med det i andra behållare, är det vattenfritt kan inga alger växa till.

När jag tankar förrådslagrat bränsle har jag alltid tratt med sil i, kaffefilter funkar också och det tar sig inga alger eller rostpartiklar eller vattenblandad soppa genom.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Fordon"