Köer o framkomlighet

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Köer o framkomlighet

Inlägg av Obstinat »

Hamnade återigen ikväll i ett icke önskvärt resande med stillastående trafik med köer som följd.... Orsaken var troligtvis snö o halka o undermåliga medtrafikanter.... :

Lyckades backa ifrån köerna nedför påfartssträckan o ta skogsvägar med 10-15 cm snö för att nå andra farbara vägar för att runda eländet.

Nu till frågan hur lyckas vara medveten om dessa irriterande stopp? Att lyssna på lokalradion är som att vinna 7 rätt på lotto om man nås av info om köer innan de skett 4 timmar innan.... :-g Dvs alltför dålig info via radion. Kikade på Waze men fick ingen vettig info därifrån. Har för mig att det fanns någon Bil gps som kunde visa på om många GSM signaler inte rörde på sig??
Kan det varit Tom Tom?... Hatar att sitta fast o inte veta om läget då de hellre berättar om ointressanta saker på radion såsom ställningen i någon obskyr sport eller att någon kändis gjort någon på smällen osv.....

Den stora frågan är vars kan jag finna info om trafikläget snabbt o exakt? Trafikverket sida osv.. är ju inte heller toppen!

Edit Kan tillägga att jag naturligtvis hade en fysisk kartbok som jag efter 5 minuters läsande hittade alternativa vägar för. Trots att de inte var farbara för bilar utan minst 15 cm markfrigång :) En kartbok i min värld är mkt mer värd än att behöva sitta o försöka googla in alternativ via telefonen.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Köer o framkomlighet

Inlägg av Charlie** »

Googlemaps på mobilen är "hyfsat" bra på att varna för långa söliga köer på sträckorna och visar ibland alternativa vägar samt meddelar ungefärlig tidsfördröjning, i alla fall runt större städer och längs med de stora motorvägarna. Men det det är oftast väldigt svårt att få snabb och precis information om det inte gäller storstäderna med dess trafikövervakning. Det handlar mycket om hur man känner området där man befinner sig och försöka dra egna slutsatser efter erfarenheter, väderleken/väderleksrapporten och vilken tid på dygnet. Hemma har jag inga problem med att förutsäga trafiksituationen när jag tittar ut genom fönstret på morgonen. Hmm de har snöat rejält i natt? Jag måste vara på jobbet kl x, så för att slippa köbildning så väljer jag vägalternativ 2 i dag. Måste därför skynda mig... osv osv
När jag är på något annat ställe/annan stad så är jag fullständigt utelämnad åt ödet. En vägatlas är A och O i bilen. Ungefär som reservdäck.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Köer o framkomlighet

Inlägg av Obstinat »

Missade o förklara att kön berodde på olycka som när jag körde på sträckte sig nästan 1 mil. Hörde sedan jag backat ifrån eländet att det var restköer en bra stund efter de rensat upp. Ändå lite märkligt att info inte gick ut tidigare på radion då det krävs många bilar för att fylla 1 mil 2+1 väg på kvällen dessutom.....

Upplever att samma usla rapportering sker de fåtal ggr jag besöker Stockholm. När man väl fått trafikinformation ifrån tex radio Stockholm så sitter man fast på någon bro eller liknande :-g utan möjlighet att svänga av!

Tänker mig ett läge då det är bråttom att lämna ett område :shtf: . Då vill man ju inte sitta fast i onödan....
Skulle gladeligen kunna investera i något som talade om trafikintensitet o hastighet om inte annat för att slippa allt onödigt svammel på radion.
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Köer o framkomlighet

Inlägg av Tank »

Jag brukar använda Google maps. Det kan vara ännu bättre om man då även har en kartläsare som har sträckan framför sig som då kan se om det är långsamt eller stopp en bit fram ;)

Annars är det som du säger, ta andra mindre vägar och ha bra fordon som kan ta sig fram.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Köer o framkomlighet

Inlägg av Sterb »

Jag kör med Waze.
Nackdelen är när andra inte har appen igång på den väg som du vill resa... d.v.s. ingen förhandsinformation.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Köer o framkomlighet

Inlägg av Kardinal »

Det enklaste måste vara Google Maps, som använder data från Andriod-telefoner för att identifiera trafikhinder etc.
Waze kör mad användardata från appen, vilket som nämnts, medför fördröjning tills användare börjar påverkas av köerna.

https://medium.com/@imtechpros_87395/wh ... conditions.
Slava Ukraini!
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Köer o framkomlighet

Inlägg av Obstinat »

Kardinal skrev: 11 feb 2021 15:36 Det enklaste måste vara Google Maps, som använder data från Andriod-telefoner för att identifiera trafikhinder etc.
Waze kör mad användardata från appen, vilket som nämnts, medför fördröjning tills användare börjar påverkas av köerna.

https://medium.com/@imtechpros_87395/wh ... conditions.
Som novis o ytterst teknikfientlig pga min okunskap vad det gäller ettor o nollor :mrgreen:
Innebär detta om jag vill nyttja Goggle Maps att jag behöver öppna upp något i mobilen? Dvs positionera mig för andra? :para:
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Köer o framkomlighet

Inlägg av bokmalen »

Obstinat skrev: 11 feb 2021 17:43 Innebär detta om jag vill nyttja Goggle Maps att jag behöver öppna upp något i mobilen? Dvs positionera mig för andra? :para:
Om du har positioneringen på, för att se var du befinner dig på google maps, så vet google var du befinner dig, så enkelt är det.
Om inte annat eftersom mobilen begär nedladdning av karta för området runt omkring sig.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Köer o framkomlighet

Inlägg av Kardinal »

Jag hann inte svara :)
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Köer o framkomlighet

Inlägg av Charlie** »

Till vardags är GPS bra men när skitkringkastningen börjar, så är det inte säkert att dessa fungerar. Att reka rutter och alternativa rutter är nödvändigt. Cykel- och gångvägar kan vara bra att ha med i planeringen även om man kör bil. Stigar och motionsspår kan vara framkomliga med bil under barmarks förhållanden.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Fordon"